آمادگی حل مساله هسته‌ای را  ظرف دو  سه ماه داریم

لاریجانی خطاب به غربی‌ها: اگر صادق باشید می‌توانید دو سه ماهه با ایران توافق کنید رئیس مجلس شورای اسلامی:

دو، سه ماهه می‌توان با ایران توافق کرد

ظریف: فرصت فراهم شده توسط روحانی نباید از دست برود

گروه دیپلماسی - «اگر صادق باشید دو، سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید.» این اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر سابق شورای امنیت ملی و اولین مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد است. لاریجانی که خود چندین دور مذاکرات هسته‌ای را با خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا انجام داده بود، خطاب به کشورهای غربی گفت: «ایران به‌دنبال گرفتن زمان نیست، خودتان را فریب ندهید. ما آمادگی حل کل ماجرا طی این مدت را داریم.» به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، در مراسمی که به مناسبت فرارسیدن پنجم اردیبهشت، سالروز واقعه شکست آمریکا در صحرای طبس برگزار شد، با اشاره به این حادثه گفت: «حادثه طبس باعث شد تا نام طبس به یک نام بین‌المللی تبدیل شود و این نام به‌عنوان یک حادثه عجیب در عرصه بین‌المللی به یادگار بماند و در خاطرات مسوولان آمریکایی نیز به‌عنوان یک مساله زجرآور تلقی شود. لاریجانی با بیان اینکه حادثه طبس یک شوک بزرگ برای جریان استکباری و مسلط دنیا بود، افزود: «آنها پس از این شکست‌ها باز امروز به دنبال ضربه زدن در عرصه هسته‌ای به ایران هستند.» رئیس مجلس افزود: «حدود ۷۰ درصد مردم کشورهای دوست آمریکا در منطقه، موافق انرژی هسته‌ای ایران هستند و آنها کاری با مردم کشورهای منطقه کرده‌اند که همه به دنبال یک کشور قدرتمند در منطقه هستند که از حیثیت کشورهای اسلامی دفاع کند.» مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران با بیان اینکه ایران به دنبال گرفتن زمان نیست، تاکید کرد: «خودتان را فریب ندهید، اگر صادق باشید دو، سه ماهه می‌توانید با ایران توافق کنید. ما آمادگی حل کل ماجرا طی این مدت را داریم. طول دادن موضوع به نفع غربی‌ها نیست، زیرا فناوری صلح‌آمیز ایران در حال پیشرفت و تحقیقاتمان در حال توسعه است؛ بنابراین اطاله کار به نفع غربی‌ها نیست.» دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی در پایان با بیان اینکه راهی که تا امروز نظام در پرونده هسته‌ای طی کرده همیشه مورد حمایت ملت ایران بوده و دستاوردهای مهمی برای ملت داشته است، تاکید کرد: «ایران در مذاکرات جدی است، طرف غربی هم به دنبال این نباشد که رفتارهای گذشته را تکرار کند. بدانند با ایران هوشمند و مقتدر روبه‌رو هستند.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری۱۳۸۴ و پیروزی محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی از مرداد ۱۳۸۴ جایگزین حسن روحانی در شورای امنیت ملی شد. لاریجانی در دوران مسوولیت خود بر پرونده هسته‌ای سیاست نگاه به شرق و مذاکره حقوقی با آژانس را برگزار کرد. در این دوران جدول‌های زمانی برای پاسخ به پرسش‌های آژانس تنظیم شد که به مدالیته معروف بود، اما به‌رغم تمایل لاریجانی به دستیابی به یک توافق و سفرهای مداوم و مذاکرات با سولانا، با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های ۱۶۹۶ در تیر ۸۵، ۱۷۳۷ در دی ۸۵ و ۱۷۴۷ در فروردین ۸۶ علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شد. پس از آن سعید جلیلی در مهر ۸۶ جایگزین لاریجانی در شورای امنیت ملی شد.

البرادعی: توافق هسته‌ای یک دهه پیش نیز ممکن بود

همزمان مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که با احترام متقابل، اعتماد‌سازی و مصالحه می‌توان راه را برای دستیابی به یک معامله بزرگ بین غرب و ایران گشود تا تغییری ملموس در امنیت و ثبات منطقه رخ بدهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه یک دهه طول کشید تا غرب متوجه شود که رقابت برای انزوای ایران که در منطقه نفوذ زیادی دارد استراتژی مناسبی نیست، گفت: «توافق موقت هسته‌ای اخیر۱۰ سال قبل نیز قابل حصول بود.» محمد البرادعی تاکید می‌کند: «متاسفانه سیاست‌های میانه‌رو روحانی از سوی تندروهای آمریکا که به شدت به نیت ایران بدگمان بودند نابود شد؛ همچنین ابهام از سوی ایران موجب شد آمریکا از تعامل مستقیم با ایران یا ایجاد انگیزه اجتناب کند.» این برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به جایگاه حسن روحانی در مجله تایم نوشته است: «اولین بار روحانی را در سال ۲۰۰۳ ملاقات کردم؛ همان زمان که آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های اتمی ایران آگاه شده بود. روحانی در آن زمان دبیر عملگرا و خردمند شورای امنیت ملی در دولت محمد خاتمی بود؛ او تمایل داشت تا از طریق گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا به راه‌حلی سیاسی دست یابد. در دوره او، ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به نشانه حسن‌نیت طی زمان تکمیل شدن گفت‌وگو‌ها تعلیق کرده بود. رسانه‌های ایران او را شیخ دیپلمات نامیدند.» البرادعی در پایان می‌نویسد: «روحانی میانه‌رو، فرصتی است که به هیچ عنوان نباید از دست برود؛ فرصتی که حائز اهمیت بسیار است.» تاکید بر استفاده از فرصت روحانی موضوعی است که در نوشته اخیر وزیر امور خارجه ایران در شبکه اجتماعی توئیتر هم انعکاس پیدا کرده است. محمد جواد ظریف در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «پیشرفت‌های امروز در ۱۰ سال پیش می‌توانست حاصل شود؛ روحانی فرصتی را ایجاد کرده که نباید از دست برود.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «البرادعی(مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) درست می‌گفت. پیشرفت‌های امروز در ۱۰ سال پیش می‌توانست حاصل شود. روحانی فرصتی را ایجاد کرده که نباید از دست برود. موضوع بسیار حائز اهمیت است.»مجله تایم اسامی یکصد نفر از اثرگذارترین شخصیت‌های جهان را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است که نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز دیده می‌شود. مشروح این خبر را در صفحه ۸ بخوانید.

برنامه موشکی ایران جزو مذاکرات هسته‌ای نیست

از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی بار دیگر تاکید کرد که برنامه موشکی ایران جزو موضوعات بحث شده در مذاکرات هسته‌ای این کشور با ۱+۵ نیست. به گزارش «ایسنا»، سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی، گفت: «برنامه موشکی ایران هرگز یکی از موضوعات در چارچوب گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ درباره مساله هسته‌ای نبوده است.» او اضافه کرد: «برنامه موشکی ایران در کنار مسائل دیگر در توافق ژنو امضا شده میان ایران و ۱+۵ در ماه نوامبر ذکر نشده است.»

پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران

در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای، دولت هند در سه ماه آینده بخشی از هزینه واردات نفت این کشور را در سه قسط به ایران پرداخت می‌کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار منبع مطلع به این خبرگزاری اعلام کردند که هند در نظر دارد در مجموع ۱/۶۵ میلیون دلار در سه ماه آینده تحت زمان‌بندی توافق موقت هسته‌ای به ایران بپردازد. به نوشته این خبرگزاری، در چهاردهم مه و هفدهم ژوئن دو قسط به میزان ۵۵۰ میلیون دلار پرداخت می‌شود، سپس سومین قسط به میزان ۵۵۰ میلیون دلار در بیستم جولای پرداخت خواهد شد. دولت هند از پالایشگاه‌ها درخواست کرده تا اواسط ماه مه اولین قسط دارایی‌های ایران ناشی از خرید نفت این کشور را بپردازد. بر اساس برنامه اقدام مشترک که در ۲۴ نوامبر میان ایران و ۱+۵ به امضا رسید، در طول شش ماه قرار است، بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران به این کشور پرداخت شود. پیش‌تر هم سید حسین‌موسویان، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت که موضوع تاسیسات اراک بین ایران و غرب حل شده است. قرار است طرفین گفت‌وگوهای خود را در ۲۳ اردیبهشت برای تدوین پیش‌نویس توافق جامع در وین آغاز کنند.

آمادگی حل مساله هسته‌ای را ظرف دو سه ماه داریم