شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل
در شرایطی که سخنگوی دبیر‌کل سازمان ملل در واکنشی دیرهنگام، تنش میان ایران و آمریکا را بر سر رد درخواست ویزای حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل «مساله‎ای بسیار جدی» خواند، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خواستار تشکیل یک جلسه فوری برای بررسی تخلف آمریکا از تعهداتش شد. از سوی دیگر و با وجود شکایت ایران از آمریکا نزد سازمان ملل، جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در تصمیم آمریکا در این باره هیچ تغییری ایجاد نشده است.
به دنبال صادر نکردن ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل، مقام‎های جمهوری اسلامی ایران با اعتراض به این روش خلاف قوانین بین‎المللی و تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان به سازمان ملل، اعلام کردند که این موضوع را از مسیر قانونی پیگیری خواهند کرد. نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز دوشنبه با ارسال یادداشتی به رئیس کمیته روابط با دولت میزبان این سازمان، خواستار تشکیل جلسه فوری این کمیته برای بررسی تخلف آمریکا از تعهداتش بر اساس قرارداد مقر این نهاد بین‎المللی شد. به گزارش «ایرنا» در یادداشت ارسالی ضمن بیان نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران از اقدام دولت آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید برای سفیر تعیین شده ایران، آمده است این اقدام دولت میزبان مغایر با مقررات حقوق بین‌الملل و تعهدات این کشور بر اساس قرارداد مقر و عرف بین‌المللی است و قطعا مخل فعالیت نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل است. بر این اساس، نمایندگی دائم ایران خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیته روابط با دولت میزبان در اسرع وقت برای رسیدگی عاجل به نقض تعهدات بین‌المللی توسط دولت آمریکا شد.
دولت آمریکا در اقدامی برخلاف ماده چهارم توافق‌نامه کشور میزبان با سازمان ملل مبنی بر تعهد این کشور در صدور ویزا برای سفرا و دیپلمات‎های کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل اعلام کرده است که برای حمید ابوطالبی گزینه احتمالی نمایندگی ایران در سازمان ملل ویزا صادر نخواهد کرد.
تاکنون شمار زیادی از دپیلمات‌ها و سفرای کشورهای مختلف نسبت به این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی انتقاده کرده و خبرنگاران رسانه‌های مختلف از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در مورد این تصمیم خلاف عرف و غیردیپلماتیک آمریکا پرسش‌های اعتراضی زیادی مطرح کرده‌اند.
تصمیم درباره ابوطالبی عوض نشده است
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به حمید ابوطالبی روادید ورود به آمریکا نخواهد داد و تصمیم واشنگتن در این زمینه تغییری نکرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش درباره شکایت ایران به ماجرای صدور روادید برای حمید ابوطالبی گفت: «ما از گزارش‎ها درباره اینکه ایرانی‎ها شکایتی را علیه کمیته کشور میزبان تهیه کرده‎اند، اطلاع داریم. من این پرسش را به سازمان ملل و ریاست کمیته کشور میزبان رجوع می‌دهم که کشور قبرس رئیس آن است.»
او درباره اینکه آیا مهر صادر نشدن ویزا روی درخواست خورده یا نه، گفت: «چیزی تغییر نکرده و من چیز جدیدی برای شما ندارم.» ساکی درباره اینکه آیا نظر آمریکا در این باره تغییر کرده است یا نه، تاکید کرد: «هیچ چیز تا به حال تغییر نکرده است. دلایلی برای صادر نشدن روادید وجود دارد که من اینجا به آنها اشاره نمی‏کنم، اما آنچه جمعه اعلام شده این است که ما به او روادید نخواهیم داد.»
اختلاف ایران و آمریکا بر سر ابوطالبی جدی است
در این میان اما سخنگوی دبیر‌کل سازمان ملل سرانجام به تنش‌سازی آمریکا بر سر انتخاب نماینده ایران در سازمان ملل واکنش نشان داد و آن را «مساله‎ای بسیار جدی» خواند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «شینهوا»، سازمان ملل روز دوشنبه در اولین موضع گیری رسمی در قبال تنش اخیر بر سر انتخاب نماینده ایران در سازمان ملل، این موضوع را مساله‎ای جدی دانست. استفان دویریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مورد گزارش‎های منتشر شده مبنی بر شکایت ایران از خودداری آمریکا در صدور روادید برای «حمید ابوطالبی»، گفت: «ما این گزارش‏ها را در چند روز گذشته در رسانه‎ها دیده‌ایم... به‌طور خلاصه بگویم، ما دست‌کم تا پنج دقیقه قبل، هیچ نامه رسمی‎ای از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده بودیم.» او افزود: «البته می‎دانم که تماس‎های تلفنی از سوی نمایندگی دائم (ایران) با مقامات دفتر دبیرکل برقرار شده است. این مساله‌ای بسیار جدی است که مطرح شده است. به محض آنکه اطلاعات بیشتری دریافت کردیم، با شما در میان خواهیم گذاشت.»
به گفته دویریک، به محض آنکه سازمان ملل نامه ایران را دریافت کند، آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و در مورد آن اطلاع‌رسانی می‎کند. وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که نامه‎های اعتراضی را به سازمان ملل و آمریکا ارسال کرده است.
همزمان غلامحسین دهقانی، سفیر و کفیل نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک با ارسال نامه‌ای به بان‌کی‌مون خواستار انتشار یادداشت ارسالی این نمایندگی به رئیس کمیته میزبان در اعتراض به اقدام غیرقانونی دولت آمریکا درخصوص ابوطالبی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک روز دوشنبه با ارسال یادداشتی به رئیس کمیته روابط با دولت میزبان این سازمان، خواستار تشکیل جلسه فوری این کمیته برای بررسی تخلف آمریکا از تعهداتش براساس قرارداد مقر شد.
مطرح شدن نام ابوطالبی به‌عنوان یکی از کسانی که در ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در سال ۱۳۵۸ نقش داشته، باعث شد مخالفت‌های جدی با ورود او به آمریکا مطرح شود. حمید ابوطالبی در حال حاضر معاون سیاسی دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران است. ابوطالبی خود تاکید کرده که او با گروه دانشجویان پیرو خط امام کار کرده، اما نقشی مستقیم در تسخیر نداشته و در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.