اندیشکده آمریکایی در گزارشی آورده است که تقویت تیم حقوقی در مذاکرات هسته‎ای و افزودن دکتر جمشید ممتاز برای رفع تحریم‎ها صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده موسسه واشنگتن طی گزارشی به مذاکرات هفته گذشته هسته‎ای در وین و افزوده شدن یک استاد حقوق که سوابق زیادی در دفاع از پرونده‎های ایران در دعاوی بین‎المللی دارد، پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است: «دکتر جمشید ممتاز رئیس گروه مشورتی حقوقی تیم مذاکره‌کننده ایران است. او که در فرانسه تحصیل کرده است، متخصص تحریم‎ها، خلع سلاح و فرآیندهای سازمان ملل است که نماینده ایران در برخی از بالاترین سطوح فرآیندهای حقوقی بین‎المللی- ازجمله ادعاهای دولت آمریکا در دادگاه لاهه- بوده است. آشنایی ممتاز با سازمان ملل و سوابق عملی زیاد در اروپا، در کنار موفقیت‎های او در پیشبرد منافع ایران در صحنه بین‎الملل نشان‌دهنده این است که ایران در جدیدترین دورهای مذاکرات گروه۱+۵ به‌دنبال راه‎های غیرمتداول برای آنچه در برنامه اقدام مشترک توافق شده در ژنو در نوامبر گذشته، «پرداختن» و رساندن به «پایان رضایت‌بخش» قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل است.» نویسنده ضمن تاکید بر اینکه ممتاز کاملا حرفه‎ای است به سوابق پدر و پدربزرگش که پیش از انقلاب اسلامی در وزارت خارجه مشغول به‌کار بوده‎اند، پرداخته است. ممتاز در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان رئیس «کمیسیون قوانین بین‌الملل سازمان ملل» انتخاب شده بود. او در حال حاضر استاد دانشگاه تهران است و در ۳۰ سال گذشته به وزارت امور خارجه ایران مشاوره داده است.

از پرونده‎های مهمی که وی مسوولیت آنها را داشته است، می‎توان به جزیره ابوموسی، سرنگونی هواپیمای ایرباس ۶۵۵ توسط آمریکا، غرامت بابت جنگ عراق با ایران و حملات آمریکا به سکوهای نفتی ایران اشاره کرد. در این مطلب همچنین اشاره شده است: «احتمالا از همه جالب تر، نقش ممتاز به‌عنوان مشاور حقوقی محمد جواد ظریف در دهه ۱۹۹۰ است که منجر به نوشتن بیانیه شفاهی دولت ایران با عنوان «قانونی بودن تهدید یا استفاده از سلاح هسته‎ای؟» شد که به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل، برای IJC (دیوان بین‎المللی دادگستری) قرائت شد.» کارشناسان حقوقی ایرانی اعتقاد دارند تنها در صورتی که دلایل متقنی برای انحراف هسته‎ای وجود داشته باشد یا آنکه یکی از امضاکنندگان NPT متهم به «اشتباه یا قصور» شده است، IAEA می‎تواند به سازمان ملل ارجاع دهد. علاوه‌بر این ایران به مسائلی که از سوی آژانس مطرح شده بود، پاسخ داده بود.

«نوامبر ۲۰۱۳، به‌دنبال تدوین برنامه اقدام مشترک ظریف صحبت‎هایی کرد که یادآور نظرات قبلی روحانی بود و تحریم‎های شورای امنیت را «غیرقانونی، غیرمنطقی و ظالمانه» دانست. وی همچنین تاکید کرد که «ما همواره گفته‎ایم ارجاع پرونده هسته‎ای ایران به شورای امنیت غیر‌قانونی است.» او با دخالت دادن آمریکا آن را اقدامی سیاسی تحت پوشش اصول حقوق دانست.» در همین راستا، نویسنده مطلب، مسوولیت اصلی ممتاز و تیم جدید حقوق را «پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد» عنوان می‎کند. در انتهای گزارش موسسه واشنگتن آمده است: «نظر خوش‎بینانه درباره انتصاب ممتاز در تیم مذاکره‌کننده این است که ایرانیان در حال تقویت تخصص خود برای رسیدن به یک توافق نهایی هسته‎ای هستند. نظر بدبینانه این است که ممکن است به سرسختی خود در زمینه استدلال‎های قانون‎گرایانه و حقوق بین‌‏الملل بیفزایند. احتمالا حقیقت جایی میان این دو قرار گرفته است.»