مذاکرات با قدرت و صلابت ادامه می‌یابد

گروه دیپلماسی- دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ موسوم به وین ۳ که از روز سه شنبه در مقر سازمان ملل در وین آغاز شده بود، دیروز با کنفرانس مطبوعاتی وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید. در این دور از گفت‌و‌گوها طرفین با هدف حل مسائل باقیمانده گردهم آمدند تا پس از مرور مواضع یکدیگر و نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها، وارد مرحله تدوین متن مشترک توافق نهایی شوند. وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در این دور از مذاکرات گفت‌وگوهایی اساسی و تفصیلی داشتیم. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه این دور از مذاکرات تمام مسائل توافق نهایی را پوشش می‌داد، گفت: «اکنون مذاکرات و بحث‌های ریزی را در مورد موضوعات مختلف و تمام موضوعاتی که به‌نحوی در قالب توافق جامع خواهد گنجید انجام داده‌ایم، هنوز کار جدی مفصلی نیاز است تا اختلافاتی که در این زمینه به صورت طبیعی وجود دارد مورد بحث قرار گیرد، در این شرایط وارد مرحله بعدی مذاکرات می‌شویم که تلاش می‌کنیم فاصله‌ها را کم کنیم.» ظریف افزود: «دور بعدی مذاکرات ۲۳ اردیبهشت ماه (۱۳ مه) در وین برگزار خواهد شد.»کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «ما به همراه ظریف و ۶ کشور سومین دور مذاکرات را در راستای تلاش‌های دیپلماتیک مداوم برای یافتن راه‌حلی برای مساله هسته‌ای ایران انجام دادیم. گفت‌وگوهای اساسی و تفصیلی داشتیم و برخی از مسائل توافق جامع را پوشش داد. به سوی مرحله بعدی مذاکرات می‌رویم که هدف آن کاهش شکاف‌های موجود در عرصه‌های کلیدی است.»

او گفت: «در مرحله تدوین چارچوبی را مورد تفاهم قرار می‌دهیم و بعد جزئیات را وارد چارچوب می‌کنیم تا به بهترین شکل بتوانیم مراحل مختلف رسیدن به یک تفاهم را به پیش ببریم. امیدواریم مرحله نگارش ایجاد اعتماد کند، همان‌طور که احساس می‌کنیم در سه ماه گذشته با بحث‌های کارشناسی بسیاری از نقاط ابهام درباره برنامه هسته‌ای ایران روشن‌تر شد.»

ظریف همچنین پس از پایان نشست خبری مشترک با کاترین اشتون در نشست خبری جداگانه در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح سومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافق ژنو پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد. او افزود: «امیدواریم مذاکراتی که شروع شده و همان‌طور که رهبر انقلاب تاکید کردند، با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت تا گرفتن تمامی حقوق ملت ایران و رفع موانع و فشارها ازاین مردم در آینده نه‌چندان دور به نتیجه‌ای برسد که همه مردم ما را شاد و خوشحال کند و این مهم‌ترین هدف ما از این تلاش است.» ظریف عنوان کرد: «همکاران ما توانستند تصویر کاملا روشن و واقع‌بینانه‌ای از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ارائه دهند و احساس می‌کنیم بسیاری از سوء‌تفاهمات و نگرانی‌ها قابل رفع شدن است.»

پیش‌تر وزیر امورخارجه در جمع نخبگان ایرانی در اتریش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشبرد عزتمندانه اهداف سیاست خارجی ما، ایرانیان مقیم خارج هستند، گفت: «ما معدودی از کشورهای جهان را سراغ داریم که چنین سرمایه عظیمی را در اختیار داشته باشند.» وزیر امور خارجه در ادامه افزود: «هیچ کس و هیچ سیاستمداری نباید فکر کند که سخن گفتن علیه ایران برایش بی‌هزینه است. این جمعیت ایرانی بزرگ، فرهیخته، ثروتمند و موثر باید در این مورد حول منافع ملی کشور حرکت کند. اگر چنین شود، کسی جرات نخواهد کرد با هزینه کردن از ایران با دیگران معامله کند. ما و شما نباید چنین اجازه‌ای را به هیچ کشوری بدهیم.» محور این دور از مذاکرات، بحث بر سر کلیات بود و قرار است طرفین در اواخر اردیبهشت ماه وارد جزئیات متن نهایی توافق ژنو شوند. در مجموع چهار دور مذاکرات در سطح معاونین وزرای خارجه ایران و ۱+۵ در هتل پاله کوبورگ وین در فضای مثبتی برگزار شد. در همین خصوص خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد آمریکایی در مذاکرات در روز جمعه گذشته گفت: او «کاملا بر این عقیده است» که دست یافتن به توافق ممکن است و دو طرف «انتظار می‌رود نوشتن پیش‌نویس آن را در ماه مه آغاز کنند. وزیر خارجه آمریکا نیز این دور از مذاکرات هسته‌ای را جدی، عمیق و با دقت توصیف کرده بود. پیش‌تر هم عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره فضای این دور از مذاکرات گفت: «بحث‌ها در فضای خوبی مطرح شد، در برخی موضوعات اختلافات کمتر شده و در برخی موضوعات فاصله‌ها به قوت خود باقی است، ولی تمایل طرفین برای پیدا کردن راه‌حل و زمینه‌های مشترک وجود دارد.» به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سه شنبه شب پس از پایان روز اول سومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو در جمع خبرنگاران ایرانی با بیان اینکه هدف این دور از مذاکرات آخرین بحث‌ها و بررسی‌ها در خصوص موضوعات در دستورکار است، گفت: «دو طرف تلاش می‌کنند که دیدگاه‌هایشان درباره هر موضوع و مساله به هم نزدیک‌تر شود. عراقچی افزود: «هر دو طرف دیدگاه‌ها و سوالات خود را مطرح می‌کنند و در مجموع بحث‌های کلان برای رسیدن به یک درک نزدیک‌تر از هم و کم کردن فاصله‌ها و آماده شدن برای ورود به جزئیات از جلسه آینده صورت می‌گیرد.» معاون وزیر خارجه اضافه کرد: «مذاکرات اصلی ما که وارد جزئیات و نگارش متن توافق نهایی خواهیم شد، از دور آینده مذاکرات خواهد بود. در جلسه دوروزه این دور از مذاکرات، روی کلیات بحث خواهیم کرد و در کلیات سعی می‌کنیم دیدگاه‌هایمان را نزدیک کنیم و در دور آتی مذاکرات در اردیبهشت وارد جزئیات می‌شویم.»

رایزنی دوجانبه با شرمن

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره رایزنی‌های دوجانبه‌اش با وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه ۱+۵ نیز گفت: «با هیات آمریکایی معمولا صحبت‌هایمان یک مقدار جدی‌تر و بیشتر از بقیه است، به این دلیل که خیلی از تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها است. ضمن اینکه با بقیه کشورها در فرصت‌های دیگر امکان ملاقات داریم. هم سفرای ما در آن کشورها ملاقات انجام داده و اگر نکته‌ای باشد منتقل کرده و سوال می‌کنند و هم اگر لازم باشد رفت‌وآمد بین ما راحت‌تر صورت می‌گیرد، ولی هیات آمریکایی را فقط در حاشیه ۱+۵ ملاقات می‌کنیم.»

رآکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا درباره رآکتور اراک به دیدگاه مشترکی رسیده‌اید؟ با بیان اینکه اراک یکی از موضوعات در دستورکار ما است، گفت: «ما پذیرفتیم نگرانی‌ها مربوط به رآکتور اراک را به‌نحوی برطرف کنیم. معتقدیم از طریق فنی و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌توان این نگرانی‌ها را کاهش داد و به حداقل رساند. از نظر ما رآکتور اراک به کار خود ادامه خواهد داد.»

آمانو: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است

همزمان با گفت‌و‌گوهای جامع هسته‌ای در وین، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز رضایت از تعهد ایران به توافقنامه موقت با قدرت‌های جهانی اعلام کرد که فرآیند کار طبق برنامه پیش می‌رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز و تقریبا سه ماه پس از اجرای توافق ژنو اعلام کرد ایران به توافق با ۶ قدرت جهانی پایبند است. این اظهارات درحالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش مهمی در کنترل پایبندی ایران به توافق ۳ آذر (۲۴ نوامبر) داشته است.