به پیش‌نویس توافق نهایی نزدیک شده‌ایم

گروه دیپلماسی- در شرایطی که دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین از روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین در محل اروپایی سازمان ملل متحد در وین آغاز شده است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۸ فروردین با ضیافت شام ظریف و اشتون در شهر وین برگزار می‌شود و تا ۲۰ فروردین ادامه می‌یابد. این سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای است که با هدف دستیابی به توافقی بلندمدت صورت می‌گیرد. طرفین روز سوم آذر سال گذشته به توافقی موقت و ۶ ماهه دست یافتند که با ایجاد تعهداتی برای طرفین، راه را برای مذاکرات جامع باز کرد. در همین ارتباط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه شب با اشاره به مذاکره جدی از جانب ایران و پایبندی تهران به تعهدات خود گفت: «طرفین احتمالا بعد از دور تازه مذاکرات هسته‌ای، به مرحله پیش‌نویس توافق نزدیک‌تر می‌شوند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایران و گروه ۱+۵ احتمالا بعد از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای که روزهای آینده در شهر وین برگزار می‌شود، وارد مرحله نوشتن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای می‌شوند. او همچنین اذعان کرد که ایران در مذاکرات کنونی بسیار جدی است.

هارف که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، گفت: «عملکرد ایرانی‌ها نشان داده که آنها پای میز جدی، سازنده هستند و طوری که پیش از روی کار آمدن این دولت هرگز ندیده بودیم، مذاکره می‌کنند.

تا الان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده که آنها به تمام تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک عمل کرده‌اند.»

او ادامه داد: «اما اگر می‌خواهیم به توافق جامع برسیم، آنها باید برخی تصمیمات دشوار هم اتخاذ کنند، همان‌طور که ما باید این کار را بکنیم، اما آنها هم باید چنین کاری کنند. هنوز نمی‌دانیم که بتوانند چنین تصمیماتی بگیرند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد مذاکرات جامع هسته‌ای و دور تازه آنکه روز دوشنبه برگزار می‌شود، افزود: «در این سه دور طرفین بیشتر بر «تبادل‌نظر» و بیان ایده‌های کلی متمرکز بوده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دستور کار ادوار بعدی مذاکرات هم گفت: «فکر می‌کنم بعد از این دور احتمالا به مرحله‌ای که شروع می‌کنیم به پیش‌نویس کردن ادبیات دقیق و جزئیات آنچه هر طرف می‌تواند بپذیرد، نزدیک‌تر می‌شویم. بنابراین، فکر می‌کنم این هدفی است که روزهای آینده در بهار دل‌انگیز وین دنبال آن خواهیم بود.»

از سوی دیگر جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز با بیان اینکه اختلاف نظر با ایران بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر ندارد، گفت: «مسائلی مانند سوریه یا حزب‌الله لبنان که بر سر آن با ایران به شدت مخالف هستیم از مذاکرات هسته‌ای جدا هستند.» او افزود: «هدف مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران است و ما این هدف را همچنان دنبال می‌کنیم.»

مذاکرات سه روزه کارشناسی

دورهای اول و دوم از مرحله سوم مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین با هدف نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های دو طرف در مسیر تدوین متن مشترک و رفع ابهامات موجود برای دستیابی به توافق نهایی از بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴ فروردین شروع و تا امروز ادامه می‌یابد.

به گزارش «ایرنا»، هیات کارشناسی ایران به ریاست «حمید بعیدی‌نژاد» مدیر کل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ظهر پنج‌شنبه وارد وین شد و بلافاصله پس از ورود نخستین دور از مرحله سوم مذاکرات کارشناسی با حضور هیات‌های دو طرف آغاز شد. دومین روز مذاکرات کارشناسی نیز دیروز ساعت ۱۲ به وقت تهران برگزار شد. دور سوم هم امروز از سر گرفته می‌شود.

این مذاکرات سه روزه و تا آغاز دور سوم مذاکرات رسمی ایران و گروه ۱+۵ ادامه خواهد داشت. سومین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به میزبانی وین (وین ۳) در مسیر دستیابی به توافق نهایی در چارچوب توافق‌نامه ژنو قرار است از ۱۸ فروردین به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت سه روز در شهر وین برگزار شود.

در دومین مرحله از مذاکرات هسته‌ای که طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفندماه سال ۹۲ در وین برگزار شد، دو طرف با برگزاری چهار نشست رسمی درباره چهار محور همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای، غنی‌سازی، تحریم‌های بین‌المللی و همچنین رآکتور تحقیقاتی اراک تبادل‌نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در پایان مذاکرات هسته‌ای وین ۲ درباره موضوعات باقیمانده برای تبادل‌نظر از مواردی همچون بحث دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی، موضع نظارت و بازرسی‌ها و همچنین مدت زمان دوره نهایی مذاکرات به عنوان محورهایی که می‌تواند در مذاکرات کارشناسی و رسمی هیات‌ها مورد بحث قرار گیرد، نام برد.

رآکتور اراک محور گفت‌وگوها

همزمان سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت که این مذاکرات در چارچوب گام نهایی توافق ژنو برای رسیدن به راه‌حل جامع است.

عراقچی تاکید کرد: «همه موضوعات فنی که از سوی مدیران سیاسی به کارشناسان ارجاع شده در این دور از مذاکرات کارشناسی بررسی می‌شود. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که به‌طور مشخص چه موضوعات فنی در این دور از مذاکرات مطرح می‌شود؟ گفت: «موضوعاتی که از دید مدیران سیاسی به بررسی‌های کارشناسی بیشتری نیاز داشته است در این مذاکرات مطرح می‌شود.»

عراقچی در پاسخ به اینکه آیا درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت‌وگو می‌شود؟ افزود: «این موضوع و ابعاد فنی آن و چگونگی از بین بردن نگرانی‌ها با حفظ ماهیت آب سنگین، یکی از موضوعات فنی است که جزئیات آن توسط کارشناسان بحث خواهد شد.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره غنی‌سازی و ابعاد آن در این دور از مذاکرات نیز گفت: «بحث درباره این موضوع و سایر موضوعات همچنان ادامه خواهد داشت تا طرفین به تفاهم نهایی دست یابند.» عراقچی درخصوص دور قبلی مذاکرات هسته‌ای در ۲۶ و ۲۷ اسفند با بیان اینکه نسبت به مذاکرات بسیار امیدوارم گفت: «در این مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم.» ابراز خوش‌بینی عراقچی در شرایطی مطرح می‌شود که او در اسفندماه در گفت‌و‌گو با «ایسنا» گفته بود که با وجود کارشکنی‌های طرف مقابل نمی‌توانم بگویم که به مذاکرات خوش‌بینم.

ادامه گفت‌وگوها بر سر موضوعات فنی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که سومین مرحله از مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ را که از بعدازظهر پنج‌شنبه در وین آغاز شده، همه موضوعات باقی مانده که قرار است در چارچوب توافق جامع و نهایی مورد اشاره و طرح قرار گیرد در بر می‌گیرد.

رضا نجفی به عنوان یکی از اعضای هیات ایرانی در نشست‌های کارشناسی ایران و ۱+۵، پنج‌شنبه شب در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با بیان اینکه این مرحله از مذاکرات پیرو گفت‌وگوهای قبلی که اسفندماه در سطح مدیران کل و در ادامه آن برگزار می‌شود، افزود: «در مذاکرات کارشناسی راجع به جزئیات مباحث مورد توافق تبادل‌نظر می‌شود تا دیدگاه‌ها هر چه بیشتر به هم نزدیک شود.»

به گفته نجفی همه موضوعاتی که قرار است در چارچوب توافق جامع و نهایی مطرح شود از غنی‌سازی گرفته تا همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی، تحریم‌ها و سایر موارد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.