مرزبانان در راه وطن

دنیای اقتصاد- پس از گذشت سه ماه از ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی توسط گروهک جیش‌العدل، خبرها از رهایی چهار تن از این مرزبانان و بازگشت آنان به وطن حکایت دارند. علاوه‌بر آنکه گروهک تروریستی «جیش‌العدل» با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام خبر آزادی سربازان ایرانی مدعی شد که این تصمیم را بر اساس حسن‌نیت و انسان‌دوستی گرفته است. اسماعیل کوثری، مسوول کمیته پیگیری آزادی مرزبانان ایرانی در مجلس هم با تایید خبر آزادی مرزبانان گفت: «چهار مرزبان ایرانی به همراه پیکر شهید جمشید دانایی‌فر به رابط ایران در پاکستان تحویل داده شده است.» پس از گذشت حدود سه ماه رخ می‌دهد

بازگشت مرزبانان به وطن

مسوول کمیته پیگیری آزادی مرزبانان ایرانی در مجلس از تحویل این مرزبانان «به رابط جمهوری اسلامی در پاکستان» خبر داد

گروه خبر- تعطیلات نوروزی امسال، دیروز با انتشار خبر آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی «جیش‌العدل» به پایان رسید؛ هرچند خبرها درباره آزادی همه پنج مرزبان به اسارت گرفته شده ضد و نقیض بود، اما خبر رهایی مرزبانان و بازگشت آنان به وطن، این موضوع را به سرخط اخبار داخلی تبدیل کرد.

درحالی‌که منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادعای صبح دیروز شبکه‌العربیه مبنی بر آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط جیش‌العدل را رد کرد، اما اسماعیل کوثری عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مسوول کمیته پیگیری آزادی مرزبانان ایرانی در مجلس از تحویل این مرزبانان «به رابط جمهوری اسلامی در پاکستان» خبر داد.

به گفته کوثری که با خبرگزاری مهر صحبت می‌کرد چهار مرزبان ایرانی به همراه پیکر شهید جمشید دانایی فر به رابط ایران در پاکستان تحویل داده شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد اکنون و پس از گذشت حدود دو هفته از انتشار اخبار ضد و نقیض از به شهادت رسیدن جمشید دانایی فر یکی از مرزبانان ربوده‌شده به دست این گروهک که در پی انتشار بیانیه آنان در چهارم فروردین ماه امسال قوت گرفته بود، مرگ این مرزبان ایرانی توسط یک مقام رسمی تایید می‌شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز اگرچه دیروز در میان خبرنگاران گفت که نمی‌تواند خبر آزادی این مرزبانان را تا زمان حضور آنان در خاک ایران، تایید کند، اما از «خوش‌بینی» خود نسبت به آزادی این افراد سخن گفت و یادآوری کرد که در چند روز گذشته مقامات محلی و مسوولان امنیتی استان سیستان و بلوچستان ابتکاری را پیش گرفتند که به آزادی سربازان امیدوار شدیم. خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک مقام آگاه امنیتی نوشت که «این سرباز‌ان صبح دیروز از سوی جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.»

در همین حال علاوه‌بر ادعای شبکه‌العربیه، صبح دیروز گروه تروریستی جیش‌العدل نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود، از آزادی مرزبانان ایرانی خبر داد؛ خبری که برخی به صحت آن خوش‌بین بوده و در عین حال برخی دیگر درستی آن را زیر سوال بردند. جیش‌العدل در اطلاعیه خود که «پایان مذاکرات و آزادی سربازان ایرانی» را با «پادرمیانی علمای اهل سنت ایران» میسر خواند، اعلام کرد: «مذاکرات بین مسوولان سازمان و وفد اعزامی علمای اهل سنت با تصمیم آزادی نظامیان به پایان رسید.»

عبدالرئوف ریگی، مسوول روابط عمومی این گروهک تروریستی نیز در گفت‌وگو با وب سایت فارسی العربیه، ضمن اعلام خبر آزادی سربازان ایرانی گروگان گرفته شده توسط گروهک خود گفت: «جیش‌العدل تصمیم گرفت تا بعد از ملاقات‌های انجام شده با هیاتی از نمایندگان علمای اهل سنت و روسای برخی قبایل بلوچ گروگان‌هایش را آزاد کند.»

به گفته این عضو گروهک جیش‌العدل، بعد از این دیدار که در نقطه مرزی در شرق ایران انجام شد، گروگان‌ها به همراه هیات یاد شده بازگشتند.

در اطلاعیه این گروهک تروریستی که بر صفحه آنان در فیس‌بوک انتشار یافت نیز علاوه‌بر اشاره به نقش علمای اهل سنت در آزادی مرزبانان تاکید شده که «علمای اهل سنت که دارای مکانت بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند از ابتدای ماجرای اسارت نظامیان میانجیگری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل گردد.»

به نظر می‌رسد اشاره این گروه به حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز ماجرای گروگان‌گیری به مذاکرات علمای اهل سنت با گروه جیش‌العدل برمی‌گردد. این در شرایطی است که دو روز پیش، سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادعای توافق برای تبادل ۳۴ زندانی با مرزبانان ربوده‌شده را نادرست خواند.

در همین حال عبدالرئوف ریگی، مسوول روابط عمومی گروهک تروریستی جیش‌العدل مدعی شده، تصمیم به آزادی مرزبانان ایرانی «در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان‌دوستی» و «به احترام علمای اهل سنت» بوده تا ایران نیز همانند آنچه را که آنها انجام دادند انجام دهد و زندانیان‌ مورد نظر این گروهک را آزاد کند.

اگرچه گروهک تروریستی جیش‌العدل تصمیم خود به آزادی این مرزبانان ربوده شده را به آنچه که انسان دوستی و احترام به علمای اهل سنت می‌خوانند، مربوط می‌دانند؛ اما اقدامات دیپلماتیک و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان دور از نظر داشت چه آنکه علاوه‌بر تشکیل کمیته ویژه پیگیری موضوع ربوده شدن مرزبانان ایرانی در وزارت خارجه، حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز ۶ فروردین‌ماه ۹۳ و در دومین روز کاری سال جدید در تماسی تلفنی با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان خواستار اقدام جدی و فوری برای دستگیری تروریست‌ها و آزادی فوری سربازان ایرانی شد.

در این باره، اما پیشگامی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر برای آزادی مرزبانان قابل توجه است.

در پی ربوده شدن پنج مرزبانان ایرانی در شامگاه ۱۷ بهمن‌ماه در منطقه مرزی جکیگور سیستان، گروه موسوم به «جنبش جیش‌العدل» روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه با انتشار تصاویری در توییتر خود مسوولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را برعهده گرفت. رامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی‌فر، محمد نظامی و جمشید تیموری مرزبانان ایرانی بودند که توسط گروهک تروریستی جیش‌العدال ربوده شده بودند.