توقع توافق در این دور از مذاکرات هسته‌ای نداریم
گروه دیپلماسی- دومین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع در شرایطی فردا 27 اسفند در وین آغاز می‎شود که محمد جواد ظریف تاکید کرده که ایران توقع توافق در این دور از مذاکرات هسته‏ای را ندارد و برنامه‌ریزی نیز چنین نبوده است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نشست خبری مشترک با همتای بلاروس خود سخن می‌گفت، مذاکرات میان ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای را جدی‌تر از نشست‌های قبلی عنوان کرد و گفت: «هر چه مذاکرات جلو رود موضوعات دقیق‌تر، جدی‌تر و دشوار‌تر می‌شود؛ اما ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و برنامه‌ریزی هم برای این نیست که در این دور به توافق برسیم.»
به گزارش «ایسنا»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای، برنامه‎های این دور از مذاکرات را اینچنین بیان کرد: «ما در این دور توافق کرده‌ایم درباره چند موضوع مذاکره کنیم؛ از جمله موضوع مربوط به ابعاد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مانند بحث غنی‌سازی و آب سنگین و همچنین موضوع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که از تعهدات ۱+۵ در قالب برنامه اقدام مشترک در ژنو است. از سوی دیگر تعهدات قراردادی در چارچوب بند ۲ ماده ۴ معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز است که در این مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.»موضوع رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر محورهایی است که به گفته وزیر امور خارجه ایران در دستور کار مذاکرات نمایندگان تهران و ۶ قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان است. ایران و گروه ۱+۵ پس از ۱۰ سال مذاکره سرانجام در روز سوم آذر امسال برای حل و فصل ابهامات موجود به توافقی ۶‌ماهه دست پیدا کردند. بر اساس این توافق که در ژنو حاصل شد، ایران تعهد کرد تا از ادامه ساخت‌و‌ساز در رآکتور آب سنگین اراک خودداری کند و سطح غنی‌سازی اورانیوم را به زیر پنج درصد محدود کند.
کشورهای عضو گروه ۱+۵ نیز متعهد شدند که ظرف ۶ ماه، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را در بانک‌های خارجی آزاد کرده و تسهیلاتی درباره صدور قطعات هواپیما و خودرو برای ایران قائل شوند؛ ضمن‌اینکه از تصویب تحریم‌های جدید نیز خودداری کنند. طرفین همچنین توافق کردند که مذاکرات نهایی برای حل و فصل نهایی برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کنند. دور نخست این مذاکرات در روزهای ۱۸ تا ۲۰ فوریه برگزار شد و دور دوم آن نیز قرار است ۱۸ تا ۲۰ مارس در وین برگزار شود. وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که هدف از دور دوم مذاکرات، تبادل‌نظر است و افزود: «سطح این جلسه مانند جلسه قبل خواهد بود. هدایت مذاکرات توسط اشتون و من صورت می‌گیرد و اصل مذاکرات توسط همکاران ما و مدیران سیاسی ۱+۵ و معاونان وزارت امور خارجه انجام می‌شود.» او حضور وزیران امور خارجه ۶ قدرت جهانی در این دور از مذاکرات را رد کرد و گفت: «بعید می‌دانم در این دور از مذاکرات ضرورتی پیدا شود که سایر وزرا به مذاکرات بپیوندند. احساس می‌کنیم هرچه پیش رویم ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود و معمولا هم بر حسب ضرورت این حضور انجام شده و سطح مذاکرات تغییر کرده است.» همچنین به گفته ظریف، هیات ایرانی در این مذاکرات درباره نحوه ایجاد اعتماد از سوی ایران صحبت می‌کند و نه درباره اصل مساله هسته‌ای؛ او افزود: «باید بگویم پروژه‌های آب سنگین و غنی‌سازی ما ادامه پیدا می‌کند و ایران آمادگی ایجاد اعتماد را به جامعه بین‎المللی دارد.» وزیر خارجه ایران در پایان صحبت‎هایش به فتوای مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «ایشان با فتوای تاریخی خود این موضوع را مشخص کرده‌اند و ما هیچ منفعت سیاسی،‌ نظامی‌ و امنیتی در داشتن سلاح هسته‌ای نداریم و آن‎را خلاف شرع می‌دانیم؛ بنابراین از نظر کلی رسیدن به راه‌حل دشوار نیست. ما باید روش‌های آن را دنبال کنیم با توجه به اینکه برنامه هسته‌ای ایران یک واقعیت روی زمین است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.»
هشدار نمایندگان مجلس
از دیگر سو با نزدیک شدن به مرحله بعدی مذاکرات هسته‎ای، برخی نمایندگان مجلس با انتشار نامه‎ای به هیات مذاکره‌کننده هسته‎ای، بر یکسری مسائل تاکید کردند. حدود ۲۰۰ نماینده مجلس ایران با انتشار نامه‌ای از هیات مذاکره‌کننده ایرانی خواسته‌اند که در گفت‌وگوهای هسته‌ای به محدودیت و ممنوعیت فعالیت رآکتور آب سنگین تن ندهد. این نمایندگان همچنین نسبت به طرح مسائل دفاعی و توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای هشدار داده‌اند. مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ این هفته با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در وین از سر گرفته می‌شود. نمایندگان مجلس به هیات مذاکره‌کننده هشدار داده‌اند که حق گفت‌وگو درباره موضوعات دفاعی همچون توان موشکی را ندارند. آنها گفته‌اند که ایران به معاهده ان‌پی‌تی پایبند است و هر گونه توافق با ۱+۵ نباید برخلاف این معاهده هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای فعالیت‌های مربوط به تحقیق به‌ویژه توسعه رآکتور آب سنگین و غنی‌سازی به‌عمل آورد. بر اساس نامه منتشرشده چنین توافقی از نظر نمایندگان ملت پذیرفتنی نخواهد بود. این نمایندگان در نامه اشاره کردند: «هرگونه توافق با ۱+۵ نباید برخلاف این معاهده هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای فعالیت‎های مربوط به تحقیق به‌ویژه توسعه رآکتور آب سنگین و غنی‌سازی به عمل آورد که از نظر نمایندگان ملت پذیرفتنی نخواهد بود و نمایندگان برای دفاع از حقوق مسلم هسته‌ای، تخلف‌کنندگان را به مردم معرفی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد حقوق ملت مورد تضییع و تهدید قرار گیرد.»
این در شرایطی است که پیش از این مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که توان موشکی ایران از جمله مباحثی است که در مذاکرات جامع با ایران مطرح می‌شود. قرار است در مذاکرات جامع، اختلاف نظرها درباره برنامه هسته‌ای ایران و موارد ذکر شده در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برطرف شود. این نمایندگان بعد از ذکر این موارد تاکید کردند در چنین شرایطی نمایندگان ملت بزرگ ایران از تیم مذاکرات هسته‎ای قویا حمایت می‎کنند.
چین به دنبال توافق هسته‌ای
در میان ۶ عضو گروه ۱+۵، چین و روسیه از ایران حمایت کرده‏اند و بعضا قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به واسطه رای منفی یا وتوی این دو عضو تصویب نشده است. بخشی از این حمایت به‌دلیل ارتباط این کشورها با ایران و بخشی نیز به خاطر منافع خودشان است. اکنون که مذاکرات هسته‏ای ایران شتاب بیشتری گرفته، مواضع این دو کشور نیز بسیار مهم است. وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با سردبیر روزنامه عربستانی الشرق‌الاوسط تاکید کرد: توافق حاصل‌شده پیشرفت قابل‌توجهی‌ در حل پرونده هسته‌ای ایران به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره موضع پکن در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: «موضع ما درباره برنامه هسته‌ای ایران ثابت و روشن است و ما با دستیابی یا پیشرفت سلاح هسته‌‌ای توسط ایران مخالف هستیم و از ایده خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی حمایت می‌کنیم.» به گفته وزیر خارجه، چین خواستار دستیابی به توافقی همه‌جانبه درباره پرونده هسته‌ای ایران است که این پرونده را برای همیشه و از ریشه حل کند، به نفع ایران و همه منطقه است.