گروه صنعت و معدن- به دنبال اعتراض معدنداران مبنی بر افزایش حقوق دولتی معادن در آخرین ماه سال معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران در واکنش به این موضوع اعلام کرد: حقوق دولتی اخذ شده از معادن مختلف استان‌های کشور رضایت‌بخش نبوده و بسیار ناچیز است. به گفته جعفر سرقینی، در گذشته نگرش درآمدی به حقوق دولتی معادن نبوده و بیشتر برای نظم و انضباط دادن به معادن این موضوع پیگیری می‌شد، اما امروز این بحث تغییر یافته است. به گزارش «شاتا»، سرقینی ضمن اعلام خبر طراحی کنترل سامانه‌ای حقوق دولتی معادن افزود: با جلسات متعددی که با گمرک داشتیم به‌زودی این طرح قابل اجرا است. وی یادآور شد: در سال جاری۷۰ درصد حقوق دولتی معادن متعلق به استان‌های یزد و کرمان و ۳۰ درصد مابقی را ۲۹ استان دیگر پرداخت کرده‌اند. معاون امور معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه تصریح کرد:‌ بخشی از حقوق دولتی معادن برای ترمیم روستاها و جاده‌ها اختصاص یافته است که عددی بسیار ناچیز است. به گفته سرقینی، برای اخذ حقوق دولتی معادن برابر بخشنامه تا ۲۰ درصد تخفیف با توجه به شرایط معدن را در اختیار استان‌ها قرار دادیم که قابل اعمال است. وی در خصوص دریافت حقوق دولتی برخی مواد معدنی گفت: گردش مالی سنگ‌های تزئینی ایران ۲ هزار میلیارد تومان است، از این میزان در سال گذشته تنها ۵۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن گرفتیم و در سال جاری این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید و این میزان تنها هفت درصد کل مبلغ است. این در حالی است که قانون کف آن را حداقل۱۰ درصد کل گردش مالی تعیین کرده است. همچنین گردش مالی سنگ آهک ۵۳۴ میلیارد تومان است که حدود هفت میلیارد تومان وصول حقوق دولتی معادن انجام شده است.

وی در خصوص حقوق دولتی دریافت شده سایر مواد معدنی افزود: گردش مالی گچ خام ۱۵۱ میلیارد تومان است و ما تنها یک میلیارد و۶۰ میلیون تومان حقوق دولتی معادن از آنها اخذ کرده‌ایم.

همچنین گردش مالی واحدهای سنگ‌آهن (بافق، چادرملو و گل‌گهر) ۶ هزار میلیارد تومان است که حقوق دولتی مطابق با گردش مالی پرداخت نمی شود.

وی افزود: چهار تا پنج استان کشور که معدن‌خیز است با در نظر گرفتن نیرو و امکانات می‌توانیم به موقع حقوق دولتی معادن را از این استان‌ها اخذ کنیم .معاون امور معادن وصنایع معدنی گفت: از عملیات اکتشافات سیستماتیک همواره حمایت خواهیم کرد و در خصوص تعامل با اداره کل منابع طبیعی باید جدیت به خرج داد تا منجر به تعطیلی واحدهای معدنی نشود. سرقینی گفت: همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها امری ضروری است و با انجام شفاف‌سازی این رابطه می‌توان بررسی طرح‌های معدنی را در نظام مهندسی معدن و اجرای آن را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها سپرد.