سازمان جهانی تجارت در سالنامه آماری سال ۲۰۱۳ که به تازگی منتشر شده اعلام کرد: «کشورهای در حال توسعه جهان ۴۲ درصد از تجارت کالایی دنیا را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص دادند و ۱۰ کشور نیز بیش از ۵۱ درصد سهم داشتند.» به گزارش «ایرنا»، براساس اطلاعات این سالنامه، ۱۰ کشوری که دارای بیشترین تجارت (صادرات + واردات) کالایی در جهان در سال ۲۰۱۲ بودند، به ترتیب ایالات‌متحده آمریکا، چین، آلمان، ژاپن، هلند، فرانسه، انگلستان، کره جنوبی، هنگ کنگ و ایتالیا هستند که بیش از ۵۱ درصد تجارت کالایی جهان را از آن خود ساختند. سال ۲۰۱۲ پنج کشور اول صادرکننده کالایی جهان چین، ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، ژاپن و هلند ۳۶ درصد صادرات جهانی کالا را برعهده داشتند. درعین حال برپایه جدول آماری کشورهای صادرکننده کالایی، عربستان رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده، ترکیه در جایگاه ۲۲ قرار دارد و ایران در رده ۲۹ جای گرفته، چنانچه تجارت درون گروهی اتحادیه اروپا در این بررسی لحاظ نشود، ایران در جایگاه ۲۷ جهانی قرار می‌گیرد.

طبق اطلاعات این سالنامه، جهان در سال ۲۰۱۲ شاهد رشد یک درصدی ارزش و کاهش ۵۴ درصدی نرخ رشد حجمی تجارت کالایی نسبت به سال ۲۰۱۱ بود (نرخ مذکور در سال ۲۰۱۱به ترتیب ۵/۲۲.۵ درصد در مقابل ۵/۵ درصد ذکر شد)، در حالی که رشد تولیدات کالایی و تولید ناخالص جهان هر یک برابر نیم درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته‌اند (به ترتیب از دو و ۵/۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۵/۱ و دو درصد در سال ۲۰۱۲ تقلیل یافته‌اند).

در سال ۲۰۱۲ آمار تجارت جهانی کالا (همراه با آمارهای واردات و صادرات مجدد کالا برای صدور دوباره وتجارت درون گروهی اتحادیه اروپا)، از نظر صادرات برابر ۱۸ هزار و ۴۰۱ میلیارد دلار و از نظر واردات برابر ۱۸ هزار و ۶۰۱ میلیارد دلار و بدون تجارت درون گروهی اتحادیه اروپا به ترتیب برابر ۱۴ هزار و ۷۶۴ میلیارد دلار و ۱۴ هزار و ۹۶۵ میلیارد دلار بود. دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری جمهوری اسلامی ایران در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این گزارش افزوده است، صادرات کالایی کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت برابر ۳/۱۷ تریلیون دلار سهمی نزدیک به ۹۷ درصد را (باحذف آمار واردات و صادرات مجدد) دارا بود.