روابط متقابل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد

گروه دیپلماسی- معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران با اشاره به موضوع حساس روابط ایران و آمریکا و اینکه مذاکرات دوجانبه در دستور کار وزارت خارجه قرار ندارد، گفت: «مذاکراتی که با دولت آمریکا داریم در چارچوب مباحث هسته‌ای است و آن را به صراحت اعلام کرده‌ایم. مسائل دوجانبه ایران و آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال حاضر نه مجاز و نه در پی آن هستیم که بخواهیم این مسائل دوجانبه را حل کنیم.» مجید تخت روانچی با بیان اینکه در شرایط کنونی تمرکز ما بر موضوع هسته‌ای است، افزود: «اگر آمریکایی‌ها صادق باشند و نشان بدهند که می‌خواهند این مساله را بدون زیاده‌خواهی و اتلاف وقت حل کنند، زمینه فراهم می‌شود تا ببینیم در آینده چه تصمیمی خواهیم گرفت.» به گزارش «ایسنا»، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه

ایران که با برنامه تلویزیونی گفت‌وگو‌ی ویژه خبری شبکه دو سخن می‌گفت، درباره سخنان مقامات آمریکایی درباره قراردادن موضوع موشک‌های بالستیک در مذاکرات گام نهایی با ۱+۵ گفت: «در مذاکرات به صراحت اعلام کردیم چیزی را که به عنوان موضوع خارجی است، نمی‌پذیریم و تمرکز ما صرفا بر بحث هسته‌ای است و مباحث علمی و دفاعی ما و آنچه به این موضوعات ربط پیدا کند به هیچ وجه نمی‌تواند در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.»

تخت روانچی با بیان اینکه در دولت جدید موضوع روابط ایران و اروپا به طور جدی در دستور کار قرار گرفت، گفت: «به دلیل فضایی که علیه ایران ساخته بودند نیاز بود به این موضوع پرداخته شود و از ابتدا سیاست ایران بر این بود که تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم و با در نظر گرفتن شروط احترام متقابل، موضع برابر و دخالت نکردن در امور داخلی خواستیم فعالیت‌هایمان را با کشورهای اروپایی و آمریکایی آغاز کنیم.»

او با بیان اینکه به کشورهای اروپایی اعلام کرده‌ایم اگر این ملاک‌ها را مدنظر قرار دهید حاضریم بحث‌ها و روابط خوب و سازنده‌ای داشته باشیم، ادامه داد: «به دلیل اولویتی که موضوع هسته‌ای برای ایران داشت این موضوع در راس کارهای وزارت امور خارجه قرار گرفت و ما در گفت‌وگو با کشورهای اروپایی هم مسائل هسته‌ای را دنبال کردیم و هم مسائل دوجانبه را که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، گرچه جای رشد هنوز وجود دارد.»

روانچی با بیان اینکه در سطوح مختلف و در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی هیات‌هایی از اروپا به ایران رفت و آمد می‌کنند، افزود: «با کشورهای آمریکای لاتین به طور سنتی روابط خوبی داریم. به دلیل اینکه موضوع مذاکرات انرژی و وقت زیادی از وزارت خارجه گرفت، پس از مدتی که فراغت حاصل شد سفرهایی به این کشورها داشتیم و بار دیگر تاکید کردیم که خواهان بهترین روابط در حوزه‌های مختلف با آنها هستیم که خوشبختانه از جانب آنها نیز مورد استقبال قرار گرفت.»

روانچی در پاسخ به این پرسش که مذاکرات گام نهایی تا اواخر تیرماه به درازا خواهد کشید و تا چه اندازه پیش‌بینی می‌کنید در این دوره درباره گام نهایی به جمع‌بندی برسید؟ گفت: «پیش بینی سخت است. ما با جدیت و حسن‌نیت وارد شدیم و می‌خواهیم مذاکرات به پیش رود، اما نه تحت هر شرایطی. به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر طرف مقابل بخواهد زیاده‌روی کند و موضوعاتی خارج از دستور کار و توافق ژنو اضافه کند از دید ما مردود است و کار با مشکل مواجه می‌شود. اگر کسی مایل باشد این توافق را جلو ببرد زیاده‌خواهی‌هایش را مطرح نمی‌کند و به هزینه ایران و مردم ایران در کنگره و جاهای دیگر مطالبی مطرح نمی‌کند.»

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه افزود: «از جانب خود مطمئن هستیم که به تعهداتمان پایبندیم و به آنچه توافق کردیم پایبند خواهیم بود.» تخت روانچی در عین حال تاکید کرد: «ما به هیچ وجه چشم بسته وارد مذاکرات نمی‌شویم، صرفا به قول دادن‌ها اکتفا نمی‌کنیم، هوشیار و دقیق هستیم و با امید به خداوند پیش می‌رویم. امیدواریم که طرف مقابل ما هم این حسن نیت را داشته باشد تا به نتیجه برسیم.»

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه مذاکرات گام نهایی سخت است، گفت: «به هر حال موضوعات مربوط به آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در عین حال درباره دوره طولانی در گام نهایی بحث می‌کنیم که از دید دو طرف حساس است.»

او گفت: «ما خطوط قرمزی داریم که به روشنی برای طرف مقابل بیان کرده‌ایم به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم سایتی بسته شود و فکر می‌کنیم طرف مقابل این موضوع را متوجه شده است. به صراحت گفته ایم مواد غنی شده از ایران خارج نخواهد شد. ما در چارچوب این خطوط قرمز عمل می‌کنیم.»

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه پس از پایان مذاکرات پرونده ایران به صورت عادی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز می‌گردد، گفت: «دست ما پس از آن برای انجام هرگونه فعالیت باز خواهد بود و هیچ محدودیتی نیز نخواهیم پذیرفت.»

روانچی همچنین درباره سفر کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت که زمان اولیه ۱۸ و ۱۹ اسفند برای سفر اشتون تعیین شده است و تا قبل از دور بعدی مذاکرات وین که ۲۶ اسفند خواهد بود، اشتون به ایران سفر خواهد کرد. البته اشتون از طرف کشورهای ۱+۵ به ایران سفر نمی‌کند؛ بلکه به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند. موضوع هسته‌ای در این سفر از موضوعات مهمی است که مورد بحث قرار می‌گیرد. این سفر آغاز حرکت جدیدی بین ایران و مجموعه اتحادیه اروپا خواهد بود.