غنی‌سازی در نطنز و فردو در متن توافق ژنو وجود دارد

گروه دیپلماسی- با وجود مخالفت‌های دولت آمریکا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سناتورهای جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه، ششم اسفند، تلاش جدیدی را برای رای‌گیری در مورد یک بسته تحریمی جدید آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که در استان هرمزگان به سر می‌برد در سخنانی تاکید کرد که ۱+۵ اراده لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای را دارد. روحانی اضافه که در متن توافق‌نامه غنی‌سازی در فردو و نطنز تاکید شده، ولی حرف در مورد گسترش آن است. همزمان و به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا به خبرنگاران گفت که سناتورهای حزب او قصد دارند این بسته تحریمی جدید علیه ایران را به عنوان یک ماده الحاقی به یک لایحه مربوط به نظامیان پیشین آمریکایی اضافه کنند.

«میچ مک‌کانل» با بیان اینکه «چندین ماه است سعی داریم بحث و رای‌گیری در مورد این لایحه تحریمی را به اجرا بگذاریم» به خبرنگاران گفت که زمان تصویب در مورد این لایحه اهمیت بسیار زیادی دارد.

حمایت‌کنندگان از اعمال تحریم‌های جدید می‌گویند که بسته تحریمی مضاعف می‌تواند با تحت فشار گذاشتن ایران در جریان مذاکرات، نتایج بهتری را برای این مذاکرات در پی داشته باشد.

لایحه یاد شده که در ماه دسامبر ارائه شده از حمایت ۵۹ سناتور از میان ۱۰۰ سناتور آمریکایی برخوردار است که در این میان، ۱۶ تن از سناتورهای حامی این لایحه نیز از حزب دموکرات هستند.

تنظیم‌کنندگان اصلی لایحه مربوط به بسته تحریمی مضاعف علیه ایران، «رابرت منندز»، سناتور دموکرات از نیوجرسی و «مارک کرک»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ایلینوی هستند.

رای‌گیری برای تصویب این لایحه، ماه پیش به حالت تعلیق درآمد و «هری رید»، رهبر دموکرات‌ها در سنا روز سه‌شنبه نیز تاکید کرد که همچنان با به رای گذاشتن این لایحه موافق نیست.

رید افزود که کنگره نباید با مساله برنامه هسته‌ای ایران به صورت تک‌حزبی برخورد کند، اما «جمهوری‌خواهان سعی دارند در خصوص این مساله دو حزب اصلی آمریکا را در برابر هم قرار دهند.»

دولت باراک اوباما همواره تاکید کرده است که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با شروط توافق موقتی که با ایران در زمینه هسته‌ای امضا شده مغایرت دارد و تهدید کرده است که چنین لایحه‌ای را وتو خواهد کرد.

ایران نیز هشدار داده‌است که اگر لایحه کنگره تبدیل به قانون شود از مذاکرات هسته‌ای کنار خواهد کشید.

روحانی: ۱+۵ اراده لازم را دارد

همزمان، رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه، ششم اسفندماه گفت در شرایطی که ایران اراده لازم برای حل‌و‌فصل نهایی مساله هسته‌ای خود را دارد، طرف مقابل هم در مذاکرات هسته‌ای این اراده را از خود نشان داده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی در نخستین روز از سفر استانی خود به «هرمزگان» گفت: «نخستین جلسه ما با ۶ قدرت بزرگ (۱+۵) این علامت را به ایران می‌دهد که همان‌طور که ایران اراده لازم را برای حل‌و‌فصل موضوع و رسیدن به گام نهایی دارد، این اراده هم در طرف مقابل وجود‌ دارد و امیدواریم این اراده تداوم داشته باشد.»

«ایرنا» هم سخنان رئیس‌جمهوری را این‌گونه بازتاب داد: «ان‌شاء‌الله قدم‌های بعدی را که امیدواریم گام نهایی باشد،‌ برخواهیم داشت.»

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه در ژنو به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر مذاکرات برای دستیابی به توافقی نهایی در جریان است. قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ روز ۲۶ اسفندماه در وین، پایتخت اتریش و یکی از مقر‌های اروپایی سازمان ملل برگزار شود. دور نخست مذاکرات جامع هم روز ۲۹ بهمن در همین شهر برگزار شده بود.

رئیس‌جمهور ایران در هرمزگان همچنین تحریم‌ها را «ظالمانه» خواند و گفت: «از آن طرف هم باید بگوییم که تحریم‌های ظالمانه را باید برداریم… نه این‌که مستاصل شده باشیم، بلکه وقتی یک نفر به شما ظلم می‌کند، شما باید با آن ظلم مقابله کنید تا ظلم از بین برود.»

او در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر واردات دریایی گفت: «قبلا برای هر کانتینری که به بنادر وارد می‌شدند ۷۰۰ دلار اضافه پرداخت می‌کردیم، امروز در همین فاز ۲ بندر شهید رجایی شاهد بودیم که در همین هفته‌ها و ماه‌های گذشته کشتی‌های خارجی زیادی پهلو گرفته‌اند.»

حسن روحانی همچنین در حمایت از سرمایه‌گذاری

خارجی گفت: «اگر این سرمایه‌گذاری خارجی به نفع اشتغال و ملت ما باشد که قطعا این‌گونه است، نباید خوشحال باشیم؟» با برداشته شدن برخی از تحریم‌ها علیه ایران طبق توافق‌ ژنو، کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند و بر همین اساس در چند وقت اخیر هیات‌های تجاری خارجی از جمله از آلمان و فرانسه به ایران سفر کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری که در نخستین روز سفر خود به استان هرمزگان با طلاب و علمای این استان دیدار می‌کرد با اشاره به مسوولیت‌هایش در مساله هسته‌ای گفت: «من از اول در جریان حق هسته‌ای بوده‌ام و مسوولیت‌هایی در این حوزه داشتم.»

روحانی اضافه کرد: «موضوع غنی‌سازی برای اولین بار در سال۶۷ مطرح شد و ما از ابتدا نیز به دنبال سلاح نبودیم؛ چون اگر می‌خواستیم به سلاح هسته‌ای دست یابیم برای فناوری و غنی‌سازی با دیگر کشورها صحبت نمی‌کردیم. ما هم با غرب صحبت کردیم و هم با شرق که به ما فناوری بدهند.» روحانی افزود: «ما اگر به دنبال بمب بودیم بلندگو دستمان نمی‌گرفتیم؛ بنابراین دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ زیرا سلاح هسته‌ای مخالف شرع اسلام است.» او با بیان اینکه ایران دنبال این است که روی پای خود بایستد، گفت: «دشمن به‌ دنبال بهانه بود و تحریم‌های ظالمانه را علیه ما وضع کرد.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «دولت سعی دارد با شفافیت بیشتر در چارچوب مقررات بین‌المللی و مذاکرات سازنده با کسانی که در مقاطعی مشکل برای ایران درست کردند، وارد گفت‌وگو شود تا با کشورهای ۱+۵ در یک مذاکرات سازنده بتوانیم بر حقمان بیشتر تاکید کنیم.»

او گفت: «ما می‌خواهیم دنیا برای ایجاد این حق برای ما مزاحمت ایجاد نکند و در این راستا نیز قدم‌هایی برداشته‌ایم.»

روحانی با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ در گام اول گفت: «در متن توافق‌نامه غنی‌سازی در فردو و نطنز تاکید شده؛ ولی حرف در مورد گسترش آن است.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه برحق طبیعی و مسلم خود تاکید داریم، گفت: «در عین حال دولت تحریم‌های ظالمانه و ناروا را برطرف خواهد کرد و مذاکرات را تا برداشته شدن فشارهای نابجا بر ایران ادامه خواهد داد.» او قدم دوم در مذاکرات را قدم نهایی خواند و گفت: «در اولین دوره از مذاکرات قدم‌های قابل پیش‌بینی را برداشتیم و امیدواریم بتوانیم در فرصت ۶ ماهه به توافقاتی برسیم که فشارها علیه ما برداشته شود.»