تکذیب امضای قرارداد تسلیحاتی ایران با عراق

گروه دیپلماسی- سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گزارش‎های اخیر را درباره امضای قراردادهای تسلیحاتی میان تهران و بغداد تکذیب کرد. خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی مدعی شده بود که قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار در ماه نوامبر میان عراق و ایران به امضا رسیده است. این ادعا علاوه‌بر آنکه توسط ایران تکذیب شد، واکنش آمریکا را نیز به دنبال داشت. وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‎های منتشر شده مربوط به امضای قرارداد فروش تسلیحات ایران به عراق را به شدت نگران‌کننده خواند و گفت در صورت واقعی بودن این گزارش‎ها، قطعنامه سازمان ملل متحد در ممنوعیت تبادل تسلیحاتی با ایران نقض شده است. حسن دانایی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روز سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: اساسا هیچ قراردادی برای فروش اسلحه به عراق، میان ۲ کشور منعقد نشده است. البته او تاکید کرد در صورتی که عراقی‎ها نیاز نظامی داشته باشند و از ایران تقاضا کنند، جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانی که دارد این مساله را بررسی خواهد کرد. این خبرگزاری روز دوشنبه گزارشی منتشر و در آن مدعی شد که ایران و عراق، اواخر ماه نوامبر هشت قرارداد به امضا رسانده‌اند که ارزش آنها در مجموع ۱۹۵ میلیون دلار است و بر پایه آن، اسلحه سبک و سنگین، مهمات تانک، توپ و خمپاره‌انداز و دوربین‌های دید در شب و تجهیزات نظامی دیگری در اختیار بغداد گذاشته خواهد شد. این قراردادها ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که سال ۱۳۸۶ در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران صادر شد و محدودیت‌های شدیدی را درباره تجارت اسلحه با تهران اعمال می‌کند.

با این همه چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق نوشته بود که عراق تاکنون درخواست خرید هیچ‌گونه سلاح یا تجهیزات نظامی را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمهوری اسلامی ایران نکرده و قصد امضای هیچ‌گونه قراردادی برای مسلح کردن نیروهای نظامی عراق با ایران ندارد. رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات شورای امنیت بدون ذکر نام، نوشته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد از این قرارداد باخبر بوده و از آن ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویترز گزارش داد که این توافق در پایان ماه نوامبر و چند هفته پس از بازگشت نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق از واشنگتن که هدف از آن لابی کردن با دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دریافت تسلیحات بیشتر به‌منظور مبارزه با شبه نظامیان وابسته به القاعده بود، به دست آمد. برخی از مقامات در واشنگتن تمایلی ندارند تجهیزات حساس نظامی آمریکا را در اختیار کشوری بگذارند که نگران نزدیکی بیش از حد آن با ایران هستند. هنگام انتشار این خبر بسیاری از قانون‌گذاران عراقی در واکنش به آن گفتند که اگر مالکی دست به چنین اقدامی زده باشد به‌دلیل این است که از تاخیر در ارائه تسلیحات آمریکا خسته شده است. همچنین یک سخنگوی نخست‌وزیر عراق خبر فروش تسلیحات را نه تایید کرد و نه انکار، ولی گفت که با توجه به مشکلات امنیتی فعلی عراق، چنین قراردادی قابل درک است. علی موسوی، سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: «ما درگیر جنگ با تروریسم هستیم و می‌خواهیم در این جنگ پیروز شویم. هیچ چیز نمی‌تواند مانع این شود که ما از هر کشوری سلاح و مهمات بخریم و این تجهیزات و مهمات است که در مبارزه با تروریسم به ما کمک می‌کند.» البته دولت ایران هر گونه اطلاعات را درباره‌ وجود قرارداد فروش سلاح به عراق رد کرد.

نگرانی آمریکا

گزارش رویترز واکنش آمریکا را نیز به دنبال داشته است؛ بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده گفت: «ما قطعا این گزارش‌ها را دیده‌ایم. اگر درست باشد، به‌طور جدی نگران‌کننده خواهد بود.» به گفته این مقام آمریکایی، «هر گونه انتقال اسلحه از ایران به کشوری ثالث نقض فاحش تحریم سازمان ملل‌متحد است.» ساکی تاکید کرده است که آمریکا خواهان توضیح دولت عراق در این باره است و به مقامات عراقی یادآوری می‌کند که قوانین بین‌المللی چه محدودیت‌هایی را در رابطه با تجارت اسلحه با ایران به وجود آورده است. از دیگر سو یک مقام آمریکایی نیز گفت که چنین توافقی می‌تواند رویکرد واشنگتن در مذاکره با ایران را درباره کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه‌ هسته‌ای‌اش پیچیده‌تر کند. گزارش‌ روز دوشنبه خبرگزاری رویترز حاکی است که دولت عراق پیش‌تر از آمریکا خواسته بود که برای مقابله با تروریسم و گروه القاعده، کمک‌های تسلیحاتی در اختیار آن بگذارد؛ موضوعی که جن ساکی نیز آن را تایید می‌کند. به گفته ساکی، ایالات‌متحده بیش از ۱۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی و خدمات در اختیار نیروهای مسلح و امنیتی عراق گذاشته است. او در نهایت تاکید کرده است که واشنگتن خود را متعهد به حمایت از بغداد در جنگ با تروریسم می‌داند.

در پی بالا گرفتن خشونت‌ها در عراق، آمریکا به بغداد وعده داد که فروش تسلیحات به این کشور را سرعت می‎بخشد. واشنگتن در ماه‎های گذشته موشک هلفایر و هواپیماهای تجسسی بدون سرنشین در اختیار عراق گذاشته است و در مراحل تحویل جنگنده‎های اف ۱۶ به این کشور است که مدت‌ها به‌دلیل نگرانی‌های کنگره از عملکرد دولت نوری المالکی به تاخیر افتاده است.