استفان والت، تحلیلگر سیاست خارجی با تخصص ویژه به منطقه خاورمیانه بر این باور است که آمریکا درک کرده که ایران حق بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارد. «ایران ریویو» با او گفت‎و‌گویی انجام داده که متن آن را در زیر می‎خوانید. یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات در گذشته این بود که ایالات‌متحده از سیاست تغییر رژیم فاصله نمی‌گرفت. آیا در دولت اوباما این استراتژی تغییر کرده است؟

هر چند گروه‎هایی در ایالات‌متحده همچنان به دنبال تغییر رژیم هستند، اما این یک هدف فعال برای دولت اوباما نیست. به خصوص از زمانی که دولت حسن روحانی بر سر کار آمده است. من بر این باورم که دولت در مقایسه با گذشته تمایل بیشتری به برقراری روابط بهتر با ایران دارد.

کنگره اجازه می‌دهد که دولت با ایران به توافقی جامع برسد؟

تهدید به تحریم‎های جدید کار نمی‎کند، زیرا رئیس‌جمهوری، مشاورانش و اغلب آمریکایی‎ها بر این باور هستند که تحریم‎های بیشتر روند مذاکرات را تضعیف می‎کند. به‌عقیده من کنگره تمایل دارد که از یک توافق جامع حمایت کند؛ اما بر مبنای شرایط خاص.

آیا آمریکا و اسرائیل واقعا از هسته‎ای شدن ایران می‎هراسند، یا مساله چیز دیگری است؟

اسرائیل و آمریکا به طور حتم از بابت هسته‎ای شدن ایران نگران هستند. با این حال به‌عقیده من در این نگرانی مبالغه شده است؛ زیرا داشتن سلاح هسته‎ای ایران را به یک ابرقدرت تبدیل نمی‌کند و اهرم ویژه‎ای را در برابر آمریکا و اسرائیل در اختیار این کشور قرار نمی‌دهد. البته آمریکا و اسرائیل در مورد قدرت نفوذ درازمدت ایران نیز نگران هستند؛ اما این نگرانی‌ای است که می‌تواند در چارچوب دیپلماسی منطقه‎ای حل شود.

برآورد شما از تماس تلفنی روحانی و اوباما در آخرین ساعات سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویورک چیست؟

این یک گام سمبولیک مهم بود که تمایل دوطرف را به گام برداشتن در روند تدریجی عادی‌سازی روابط نشان داد؛ اما اکنون باید چاشنی‎های دیگری به این اقدام سمبولیک اضافه شود. همچنین اشاره به روی میز بودن گزینه نظامی معنی چندانی ندارد؛ زیرا هم‌اکنون بیشترین تاکید بر دیپلماسی است.

نظر شما در مورد تصحیح سیاست نگاه از بالای آمریکا و دنبال کردن راه‌حل واقع گرایانه چیست؟

به نظر من آمریکایی‌ها دریافته‎اند که ایران حق بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد. با توجه به درگیری‎های قبلی و تردیدها، ایالات‌متحده به دنبال این است که از صلح‌آمیزماندن برنامه‎‌های هسته‏‎ای ایران اطمینان حاصل کند.

آمریکا و متحدانش چگونه می‎توانند از فرصت ایجاد شده، برای برقراری صلح با ایران و تعدیل تنش‎ها استفاده کنند؟

به‌عقیده من، ایالات‌متحده و گروه ۱+۵ باید تهدید به اقدام نظامی را از روی میز حذف کنند. آنها باید در مورد محدودیت غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم غنی شده و افزایش نظارت‌ها با ایران مذاکره کنند. این یک گام اولیه و مهم است. سپس باید تحریم‎ها تعدیل شوند. از سوی دیگر ایران باید به جامعه بین‌المللی بازگردد.