عبور غرب از ایده توقف غنی‌سازی

دنیای اقتصاد- در شرایطی که قرار است دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ موسوم به مذاکرات جامع هسته‌ای روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، در شهر وین، یکی از مقر‌های اروپایی سازمان ملل برگزار شود، خبرگزاری رویترز که در کنار خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس از مهم‌ترین خبرگزاری‌های غرب به شمار می‌رود در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی که در محافل خصوصی اظهارنظر کرده‌اند نوشت که برنامه‌ هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که بتوان آن را کاملا متوقف کرد. رویترز در بخش دیگری از این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که غرب ایده برچیدن برنامه هسته‌ای ایران را کنار گذاشته است. خبرگزاری رویترز در آستانه مذاکرات جامع هسته‌ای خبر داد

عبور غرب از ایده «توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران»

واشنگتن تایمز: عواید ایران از تسهیل تحریم‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار است

گروه دیپلماسی- در آستانه دور جدید گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ موسوم به مذاکرات جامع هسته‌ای، خبرگزاری رویترز در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای که روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در وین از سر گرفته می‌شود پرداخت و نوشت: «دیپلمات‌های غربی در محافل خصوصی گفته‌اند برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آن است که تهران با توقف کامل آن موافقت کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز درباره مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای حل‌و‌فصل جامع موضوع هسته‌ای ایران نوشت: «به نظر می‌رسد که دولت‌های غربی، این ایده را که ایران باید همه ابعاد بحث‌برانگیز برنامه غنی‌سازی خود را رها کند، کنار گذاشته‌اند. این ایده طی قطع‌نامه‌ای در سال ۲۰۰۶ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود.»

رویترز با بیان اینکه دیپلمات‌ها به‌طور خصوصی گفته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران اکنون پیشرفته‌تر از آن است که تهران موافقت کند آن را کاملا برچیند، افزود: «درحالی‌که به ایران اجازه داده می‌شود غنی‌سازی محدود داشته باشد غرب می‌کوشد تا تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را متوقف و آن را تضمین کند.»

رویترز در ادامه نوشت: «زمانی که دو طرف چند روز آینده به پای میز مذاکره می‌آیند سوال اصلی غرب این است که چگونه مطمئن شود تهران از فعالیت‌های هسته‌ای خود که ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای باشد، دور می‌شود.»

اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد می‌تواند توقفی بر یک دهه خصومت میان ایران و غرب باشد و از بروز یک جنگ جدید در خاورمیانه جلوگیری کند. شکاف و بی‌اعتمادی بین‌طرفین عمیق است و دو طرف خوش‌بینی نسبی به موفقیت در مذاکرات دارند. باراک اوباما پیش از این گفته بود که شانس موفقیت مذاکرات ۵۰ درصد است، عده‌ای حتی آن را هم خوش‌بینانه می‌دانند.

با این وجود هر دو طرف می‌گویند که اراده سیاسی برای حصول این توافق تاریخی که منافع ژئوپلیتیکی و اقتصادی زیادی دارد، وجود خواهد داشت. ایران با داشتن منابع غنی نفت و گاز و جمعیت ۸۰ میلیون نفری یک بازار بزرگ مصرف برای تجارت خارجی است.

رویترز در پایان گزارش خود نوشت: «دو طرف خواستار این هستند که مذاکرات درباره توافق نهایی بیشتر از ۶ ماه طول نکشد و تا زمانی که توافق موقتی ژنو در ۲۰ ژوئیه به پایان می‌رسد، پایان یابد.»

برآورد کاخ سفید اشتباه است

همزمان و به دنبال انتشار اخباری از افزایش صادرات نفت ایران در ماه ژانویه، روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد که مجموع درآمدهای ایران از تسهیل تحریم‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن تایمز، صادرات نفت ایران تنها چند ماه پس از اینکه دولت باراک اوباما با تسهیل چند میلیارد دلاری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موافقت کرد به رکوردی جدید رسید.

واشنگتن تایمز در این خصوص نوشت: «درحالی‌که کاخ سفید می‌گوید ایران از مجموع تسهیل تحریم‌ها ۷ میلیارد دلار عایدی دارد متخصصان می‌گویند که افزایش در صادرات نفت ایران و کاهش دیگر موانع اقتصادی بیش از ۲۰میلیارد دلار نصیب ایران خواهد کرد.»

«مارک والاس» مدیر «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» می‌گوید که این رقم‌ها دقت دولت اوباما در برآورد عواید حاصل از تسهیل تحریم‌ها برای ایران را زیر سوال می‌برد. ۶ یا ۷ میلیارد دلاری که ایران تحت توافق هسته‌ای ژنو به دست می‌آورد در برابر ده‌ها میلیارد دلاری که از فروش نفت کسب می‌کند به حساب نمی‌آید.

براساس آمارهای سازمان بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران به ۳۲/۱ میلیون بشکه در روز رسید که بیشتر از صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر است که ۰۶/۱ میلیون بشکه بود. براساس این گزارش، افزایش صادرات که عمدتا به کشورهای ژاپن، هند و چین است به ایران در کاهش تورم و ثبات اقتصادی کمک کرده است.

طی روزهای اخیر رسانه‌های غربی از انتقال پول نفت ایران از سوی ژاپن، کره‌جنوبی و هند طی هفته‌های آینده خبر دادند. روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران ۵/۱ میلیارد دلار از طلب خود از پالایشگاه‌های هندی را طلب کرده است. همچنین گزارش شده بود که کره‌جنوبی تا اواخر ماه اسفند بخشی از پول نفت ایران را که در بانک‌های این کشور بلوکه شده آزاد خواهد کرد.

اشتون همکاری ایران با آژانس را ستود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز رضایت کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه العالم، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همکاری سازنده میان ایران و آژانس را ستود. او در سخنانی در نشست شورای امنیت با اشاره به همکاری ایران و آژانس و مذاکرات ایران با ۱+۵ ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هفته جاری شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشد.اشتون گفت: «۱+۵ به مذاکرات با ایران به شکل جدی ادامه می‌دهد؛ هر چند که ما می‌دانیم دور بعدی بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود، اما تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق نهایی به‌کار خواهیم بست.» او بیان کرد: «هر چند که طرفین گام مهمی برای اعتماد سازی برداشته‌اند؛ اما مسیر دشواری پیش‌روی ما برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد و برای دستیابی به توافق هفته جاری دور دیگری از مذاکرات در وین برگزار خواهد شد.»

مان: مذاکرات دشواری پیش‌رو داریم

همزمان سخنگوی اشتون نیز اعلام کرد که مذاکرات درباره یک توافق‌نامه جامع برای حل موضوع هسته‌ای ایران بین گروه ۱+۵ به رهبری کاترین اشتون و مقامات تهران در روز سه‌شنبه در وین آغاز می‌شود. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون روز جمعه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که گروه ۱+۵ و ایران ماه نوامبر سال گذشته در زمینه یک برنامه اقدام مشترک به توافقی دست یافتند که گام اول بود و اکنون مذاکرات درباره یک توافق جامع روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود که مذاکرات تا روز پنج‌شنبه ادامه داشته باشد.به گزارش خبرگزاری کویت، مان گفت: «مذاکرات درباره یک توافق جامع در زمینه برنامه هسته‌ای ایران باید صورت گیرد. ما می‌دانیم که کار فشرده و دشواری پیش‌رو داریم.» سخنگوی اشتون افزود: «هدف کلی همچنان رسیدن به یک راه‌حل جامع است که اطمینان حاصل کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است. برنامه اقدام مشترک طول عمر ۶ ماهه دارد و ما امیدواریم که بتوانیم هرچه سریع‌تر مذاکره کنیم.»

طی روزهای گذشته غیر از موضوع هسته‌ای، رسانه‌ها گزارش دادند که موضوعات موشکی هم به فهرست گفت و گوهای ایران و غرب اضافه شده است که مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه با رد این موضوع تاکید کرد که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تنها موضوعی خواهد بود که در دستور مذاکرات هسته‌ای قرار دارد. او این اظهارات را پس از آن بیان کرد که برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا قصد دارد آزمایش‌های موشکی ایران را تحت توافق‌نامه نهایی با ایران متوقف کند. حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه نیز روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی با اشاره به این موضوع گفت: «همان‌طور که مقامات وزارت امور خارجه بارها اعلام کرده‌اند، موضوع این مذاکرات تنها هسته‌ای خواهد بود.» قشقاوی علاوه‌بر آن گفت که تهران و گروه ۱+۵ مذاکراتی «مهم و نفسگیر» پیش از رسیدن به یک توافق نهایی برای حل موضوع هسته‌ای ایران خواهند داشت.