ایران آماده روابطی سازنده‌تر با جهان است

گروه دیپلماسی- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ۲ روز مذاکرات فشرده با ایران تاکید کرد: «ایران به توافقات خود در چارچوب «توافق نوامبر» عمل کرده است.» این در شرایطی است که با وجود تلاش‌های مستمر نتانیاهو برای جلوگیری از کاهش تحریم‌ها علیه ایران، نخستین دور از گفت‌و‌گوهای جامع ایران و گروه۱+۵ سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) در وین آغاز خواهد شد؛ مذاکراتی که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جمع سفرا و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران به آن اشاره کرد و گفت که آماده دستیابی به توافق مشترک جامع و نهایی هستیم. به گزارش «ایرنا»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در جمع ۱۳۰ نفر از سفرا و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران با بیان اینکه کشورها در برابر احترام به ملت ایران، احترام و در برابر حسن نیت نسبت به این ملت، حسن نیت خواهند دید، اعلام کرد: «آماده روابطی سازنده‌تر و بهتر با همه کشورهای جهان هستیم.» روحانی افزود: «البته برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمتعهد شرایط ویژه‌ای قائل و همواره آماده هستیم که در چارچوب روابطی بهتر و صمیمی‌تر باهمه این کشورها رفتاری متقابل داشته باشیم.»

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته شاهد تحرکات جدید برای روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف بوده‌ایم، تاکید کرد: «ما آماده‌ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها از آسیا گرفته تا آفریقا، اروپا و آمریکا روابط بهتری داشته باشیم.»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص سوریه افزود: «ما همه کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای منطقه را دعوت می‌کنیم که به هم یاری و کمک کنیم و از جمله به سوریه کمک کنیم؛ به مردمی که امروز در رنج و آوارگی و سرما و گرسنگی هستند، همه کمک کنیم تا برای آینده سوریه فقط و فقط مردم سوریه تصمیم بگیرند.»

روحانی با اشاره به مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ افزود: «اکنون برای روز ۲۸ بهمن ماه جاری جمهوری اسلامی ایران و مسوولان مذاکره و وزارت امور خارجه ایران آماده است تا با ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق مشترک جامع و نهایی وارد مذاکره شود. روحانی تاکید کرد: «ما در این راستا جدی هستیم همان‌طور که در قدم اول جدی بودیم.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس تاکید کرد: «درهای کشور ما به روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز است. آژانس بعد از هزاران ساعت بازرسی، بارها و بارها تکرار کرد که در ضمن بازرسی‌هایش هیچ گونه علامت و نشانه‌ای برای انحراف مشاهده نکرده است.»

روحانی در ادامه با پرداختن به ظرفیت‌های همکاری اقتصادی ایران با کشورهای جهان، افزود: در زمینه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و این دولت آماده است تا با همه کشورها که علاقه‌مند هستند در ایران که دارای منابع بسیار غنی و جوانانی تحصیلکرده و آماده برای فعالیت اقتصادی است، همکاری کند و شرکت‌های آنان در کشورمان حضور یابند.

رئیس‌جمهوری در پایان با بیان اینکه ما آماده هستیم برای اینکه در یک تعامل سازنده با همه کشورهای جهان شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم، گفت: «زمینه‌های بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی وجود دارد و همان‌طور که من قبلا اعلام کردم این ظرفیت در ایران وجود دارد که ظرف سه دهه آینده، جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰‌کشور اقتصادی اول دنیا قرار گیرد. از این رو ما در این زمینه امروز آمادگی کامل داریم و خوشبختانه به‌رغم ندای مخالفت بعضی، در حال توافق با برخی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستیم که آثار آن را شما بعدا خواهید دید.»

پیشرفت در مذاکرات ایران و آژانس

پس از سه دور گفت و گوهای فشرده ایران و آژانس در ۲ روز مذاکرات در تهران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشرفت‌های خوبی با ایران حاصل شده است اما هنوز مسائل زیادی هم حل نشده باقی مانده‌اند. به گزارش «ایسنا»، ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها پس از بازگشت از تهران، گفت: «در گفت‌وگوهای هشتم و نهم فوریه در تهران پیشرفت‌های خوبی به دست آمد، اما هنوز کار بسیاری برای روشن ساختن نگرانی‌ها در خصوص احتمال وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه‌های هسته‌ای ایران باقی مانده است.»

آژانس روز یکشنبه اعلام کرد ایران موافقت کرده است در هفت موضوع عملی جدید طی یک توافق‌نامه همکاری برای رفع نگرانی‌ها در خصوص برنامه‌های هسته‌ای‌اش همکاری کند. واریورانتا همچنین گفت: «ایران به توافقات قبلی‌اش در چارچوب توافق نوامبر از جمله اجازه دسترسی بازرسان به دو سایت هسته‌ای مربوطه عمل کرده است.»

احضار سفیر‌ سوئیس‌ به وزارت امورخارجه

در پی تحریم برخی شرکت‌های ایرانی توسط دولت آمریکا و طرح برخی ادعاهای بی اساس در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، وزارت امور خارجه ایران سفیر سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع دولت آمریکا در تهران احضار کرد. اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد که مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه در دیدار جولیو هاس سفیر سوئیس در تهران، اقدام دولت آمریکا و برخی اظهارات مکرر مقامات این کشور را مغایر با روح «برنامه اقدام مشترک» ژنو دانست و تاکید کرد: «ادعاهای واهی مطرح شده در بیانیه وزارت خزانه‌داری صرفا نشان‌دهنده سردرگمی دولت آمریکا در تعیین موضع خود نسبت به مسائلی مانند تروریسم است.» سفیر سوئیس پس از استماع این اظهارات تاکید کرد: «مطالب را در اولین فرصت به دولت آمریکا منتقل و هرگونه نتیجه را به اطلاع خواهد رساند.»

عراقچی: هدف توافق ژنو عادی کردن روابط ایران و غرب نیست

از سوی دیگر، سید عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای گفت که هدف توافق ژنو عادی‌سازی روابط ایران و غرب یا آمریکا نیست. عباس عراقچی گفت: «هدف ما رسیدن به یک پیمان دوستی، نیست. خصومت میان ما و آمریکا سر جای خود است. ما اصلا وارد عادی سازی روابط نشده‌ایم. توافق ژنو تنها سعی می‌کند یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ما، غرب و آمریکا را مدیریت کند، اما دشمنی و مشکلات ما با آمریکا سر جای خودش است.»

عراقچی همچنین اعلام کرد که تهران تحت هیچ شرایطی با غرب در زمینه برنامه موشک‌های بالستیکش مذاکره نخواهد کرد. به گزارش روزنامه واشنگتن فری بیکن، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران روز دوشنبه گفت: «مسائل دفاعی خط قرمزی برای ایران هستند. ما اجازه نمی‌دهیم چنین موضوعاتی در مذاکرات آینده مورد بحث قرار گیرد.»

اما کاخ سفید بلافاصله نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد که خواستار مطرح شدن این مساله در مذاکرات آینده خواهد شد و درخواست می‌کند این مساله تحت توافق نهایی حل شود.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شد: طبق برنامه اقدام مشترک، پیش از اینکه یک راه‌حل نهایی حاصل شود، ایران باید به قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد. او افزود: «قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را که توانایی پرتاب تسلیحات هسته‌ای دارند، شامل می‌شود.»

تلاش‌های جدید نتانیاهو با هدف جلوگیری از کاهش تحریم‌های ایران

همزمان با اعلام سفر سه هفته دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای دیدار با باراک اوباما و سخنرانی در «ایپک»، یک روزنامه این رژیم از راه‌اندازی کارزار جدید دولت این کشور با هدف «جلوگیری از کاهش تحریم‌ها» علیه ایران خبر داد. روزنامه جروزالم پست روز دوشنبه ۲۱ بهمن نوشت هدف از کمپین رژیم صهیونیستی نشان دادن این امر است که «کاهش تحریم‌ها علیه ایران، رفتار‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را تغییر نداده است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اعزام ناو ارتش ایران به سمت مرزهای آبی آمریکا را نشان‌دهنده عدم تعدیل سیاست‌های بین‌المللی ایران دانست. به گزارش «ایسنا»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی نامربوط بیان کرد اعزام ناو گروه‌ نیروی دریایی ارتش ایران به سمت مرزهای آبی آمریکا در اقیانوس اطلس نشان می‌دهد به‌رغم حصول توافقی موقت میان ایران و گروه ۱+۵ در‌خصوص برنامه‌های هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها، این کشور سیاست‌های خود را تعدیل نکرده است.