توافق ایران و آژانس برای هفت اقدام عملی دیگر

گروه دیپلماسی- نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی پس از سه دور مذاکرات فشرده و فنی با یکدیگر، با انتشار بیانیه مشترکی برای هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند که ایران تا ۲۵اردیبهشت ماه ۹۳ آنها را اجرا خواهد کرد. این در شرایطی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با تاکید بر اینکه در مذاکرات از همکاری‎های گسترده ایران قدردانی شد، گفت: بازدید از پارچین در چارچوب هفت اقدام توافق شده نیست. همچنین یک مقام مذاکره‌کننده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: بازدید مدیریت‌شده از معدن ساغند و کارخانه تولید کیک زرد اردکان یزد و ارائه اطلاعات درباره مسائل دیگر، اقدامات مورد توافق ایران و آژانس در مذاکرات ۱۹ و ۲۰ بهمن است. با وجودی که آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده بود تحقیقات درباره مطالعات ادعایی از موضوعات مطرح در مذاکرات ایران و آژانس بوده است، او تاکید کرد در مذاکرات اخیر بحثی در مورد ابعاد احتمالی نظامی مطرح نشد.

به گزارش «ایرنا»، نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای شنبه تا یکشنبه ظهر، سه دور در چارچوب بیانیه ۲۰ آبان ماه مذاکره کردند که این مذاکرات با انتشار بیانیه‎ای مشترک پایان یافت. در این بیانیه مشترک آمده است: «در تاریخ‎های ۸ و ۹ فوریه (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه جاری) جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، جلسات فنی سازنده‌ای را در قالب چارچوب برای همکاری که بین طرفین در نوامبر گذشته توافق شد، برگزار کردند. همچنین در طول این جلسات، دو طرف پیشرفت در اجرای اقدام عملی اولیه را که سه ماه پیش توافق شد، مرور کردند؛ ایران گام‎های عملی اولیه را که پیش‌بینی شده بود، اجرا کرده است.» بر اساس این بیانیه مشترک «جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص هفت اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت ۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند. جزئیات اقداماتی که توافق شده به وسیله مدیرکل به شورای حکام (آژانس) گزارش خواهد شد.» این بیانیه مشترک را رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی و ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‎های آژانس و ریاست هیات مذاکره‌کننده آژانس در جمع خبرنگاران ایرانی قرائت کردند. همچنین براساس بیانیه مشترک قرار شده است در چارچوب یک سند مورد توافق، ایران به سوالات و ابهامات آنان درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد. در همین چارچوب و در گام اول اجرای بیانیه مشترک ایران به ۶ موضوع مورد نظر آژانس طی سه ماه گذشته پاسخ داده و قرار است نتیجه همکاری‌های ایران در این چارچوب در گزارش بعدی مدیرکل آژانس منتشر شود. در دور دوم مذاکرات ایران و آژانس قرار بود دو طرف درباره دیگر سوالات آژانس و چگونگی پاسخ به آنها گفت‌وگو کنند. براساس اعلام آژانس به نظر می‌آید موضوع مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی از مهم‌ترین موضوعات در این گفت‌وگوها بوده باشد. یک مقام مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره محور مذاکرات دو روزه ایران با آژانس در تهران اعلام کرد در این مذاکرات مجموعه‌ای از موضوعات گذشته و حال مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مورد بحث وگفت‌وگو قرار گرفت. این مقام ایرانی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید دور آینده همکاری ایران و آژانس زمان‌بندی مشخصی ندارد، با تایید این مطلب گفت: «بر اساس توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس قرار شد تا قبل از گزارش مدیرکل آژانس در ماه ژوئن ۲۰۱۴، هفت اقدام مورد توافق اجرا شود.» مطابق توافق ایران و آژانس به نام «چارچوب همکاری» به همراه ضمیمه ۶ صفحه‎ای آن‌که در ۲۰ آبان سال‌جاری به امضای علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ، دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارائه کرده است. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد. بر همین اساس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۶ آذر وارد تهران شدند و این گروه دو نفره ۱۷ آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. این سومین بازدید، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک بود. همچنین بازرسان آژانس ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

کمالوندی: بازدید از پارچین شامل ۷بند توافق نیست

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی پس از پایان مذاکرات با حضور در جمع خبرنگاران گفت: انتظار می‎رود بر اساس فضای همکاری و اطلاعات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، شاهد گزارش مثبت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام باشیم. کمالوندی در پاسخ به سوال «ایسنا» مبنی‌بر اینکه چرا درباره هر یک از بندهای همکاری ایران در گام اول بیانیه تهران، آژانس نامه‌ای جداگانه و رسمی ارائه نمی‌کند، گفت: «روش‌های مختلفی برای اعلام نظر آژانس وجود دارد که یک روش، ارائه‌نامه است و روشی دیگر، گزارش مدیرکل. ما امیدواریم با توجه به روند طی شده، گزارش مثبتی را از سوی مدیرکل شاهد باشیم و به‌طور واضح می‌گویم که منتظر گزارش مثبت آژانس درباره همکاری‌های ایران به‌ویژه درباره شش بند گام اول بیانیه تهران هستیم.» بهروز کمالوندی افزود: «ما از واژه‎هایی استفاده کرده‎ایم که معنی خاص خود را دارد که از جمله آنها دسترسی مدیریت شده است؛ بنابراین قرار نیست بازرسان آژانس هیچ گونه دیداری با دانشمندان ما داشته باشند.» او با بیان اینکه رسانه‌‎ها از تکرار برخی مطالب نشریات خارجی و نقل قول افراد غیرمعتبر پرهیز کنند، ادامه داد: «تاکید ما همچنان بر دسترسی مدیریت شده است و از ابتدا نیز چنین بوده است.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات انجام شده طی روزهای شنبه و یکشنبه گفت: همان‌طور که در بیانیه آمده، ایران تعهدات خود را انجام داده و در مذاکرات از همکاری‎های گسترده ایران قدردانی شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوال «ایسنا» مبنی‌بر اینکه آیا هفت‌ اقدامی که قرار است ایران با آژانس در آینده همکاری کند شامل بازدید از پارچین هم می‌شود، گفت: «خیر، بازدید از پارچین در چارچوب این هفت اقدام نیست.» او بار دیگر تاکید کرد هدف از مذاکرات و همکاری ایران با آژانس، رفع ابهامات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‎ای‌ ایران است و ایران بر اساس رویکردی داوطلبانه با آژانس همکاری می‌کند. کمالوندی گفت: قرار است نتیجه همکاری‌های ایران در گزارش مدیرکل آژانس انعکاس پیدا کند.

جزئیات ۷ اقدام مورد توافق ایران و آژانس

به گزارش روابط عمومی سازمان انرژی اتمی، موضوعات جدید توافق‌شده برای همکاری‌های داوطلبانه، علاوه‌بر بیانیه تهران در راستای تفاهم‌های صورت‌گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ شامل موارد زیر است:

۱- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت‌شده مرتبط با معدن ساغند یزد.

۲- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.

۳- تحویل پرسش‌نامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده راکتور IR-۴۰ (اراک).

۴- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-۴۰ (اراک).

۵- ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.

۶- ارائه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.

۷- ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن).