مریم کاویانی- دومین گفت‌و‌گوی تلویزیونی حسن روحانی حاشیه‌ساز شد. مصاحبه با تاخیر یک ساعت و نیمه شروع شد؛ در شرایطی که مردم پس از اخبار ساعت ۲۱ منتظر پخش آن از شبکه یک سیما بودند. پیشنهاد غیر منتظره نهاد ریاست‌جمهوری به سازمان صداوسیما مبنی بر حضور «سونیا پوریامین» مجری مشهور برنامه جوانه‌ها، نقطه عطف حواشی آخر وقت چهارشنبه شب بود که در نهایت رئیس سازمان صداوسیما را برآن داشت تا در نامه‌ای به شورای نظارت بر صداوسیما خواهان اظهارنظر در این باره شود. شورای نظارت بر عملکرد سازمان صداوسیما ۱۹بهمن‌ماه علت تاخیر پخش مصاحبه رئیس‌جمهوری را اعلام کرد. علت تاخیر پخش مصاحبه رئیس‌جمهور چه بود؟

علت تاخیر در پخش مصاحبه رئیس‌جمهوری از آغاز در خبرگزاری‌های نزدیک و منتقد دولت «مخالفت صداوسیما با پیشنهاد نهاد ریاست‌جمهوری» خوانده شد. چنان‌که «ایرنا» خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، علت تاخیر پخش مصاحبه را مخالفت رئیس سازمان صداوسیما با درخواست نهاد ریاست‌جمهوری مطرح کرد و نوشت: «رئیس صدا و سیما اجازه پخش این گفت‌وگو را نداده است.» خبرگزاری «تسنیم»، خبرگزاری منتقد دولت در خبری به نقل از یک منبع آگاه نوشت که روز پیش از مصاحبه رئیس‌جمهور، روحانی نژاد از سوی دفتر رئیس‌جمهور انتخاب شده‌بود اما در آخرین دقایق منتهی به آغاز مصاحبه، نهاد ریاست‌جمهوری اصرار می‌کند که خانم پوریامین هم به‌عنوان مجری در مصاحبه حضور داشته باشد. اصرار نهاد ریاست‌جمهوری بر انتخاب مجری باعث شد مصاحبه به تعویق بیفتد. خبرگزاری فارس هم با انتشار خبری «مخالفت سازمان صداوسیما» با «پیشنهاد دیرهنگام» نهاد ریاست‌جمهوری را، علت به تعویق افتادن این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی عنوان کرد. این در شرایطی است که سایت «جهان» نزدیک به محمد‌رضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، دیروز خبر داد که خانم «س» یکی از مجریان صداوسیما پس از دعوت دفتر رئیس‌جمهور از او برای اجرای برنامه و معرفی‌اش به صداوسیما، از دسترس خارج می‌شود و تلاش‌های صداوسیما و دفتر رئیس‌جمهوری برای پیدا کردن او تا هنگام شروع برنامه بی‌نتیجه می‌ماند و همراهان رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرند خانم پوریامین را جایگزین او کنند. «جهان» علت از دسترس خارج شدن این مجری را «قرنطینه مجریان از ظهر روز مصاحبه، قطع موبایل و نیز مجبور کردن آنها به انجام پرسش‌های تصنعی و متملقانه‌ای» دانست که کار را برای مجریان سخت می‌کند. حسن روحانی هم بعد از آنکه با یک ساعت و نیم تاخیر در برابر مردم حاضر شد نسبت به حضور «سونیا پوریامین» مجری برنامه جوانه‌ها در صداوسیما واکنش نشان داد و گفت: «خوشحال هستم که با این تاخیر شما را امشب در این برنامه داریم.» نامه ضرغامی، به شورای نظارت بر سازمان صداوسیما هم نشان می‌دهد که بین نهاد ریاست‌جمهوری و صداوسیما برسر انتخاب مجری اختلاف نظر وجود داشته است. ضرغامی در این نامه از شورای نظارت خواست: «با توجه به اهمیت تاخیری که در شروع مصاحبه زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور محترم پیش آمد؛ خواهشمند است در مورد انتخاب مجری توسط روسای محترم قوا و امتناع از پذیرش وظیفه قانونی و حرفه‌ای رسانه ملی اظهارنظر نمایید». علی مطهری، نماینده تهران در مجلس هم در واکنش به تاخیر در پخش مصاحبه تاکید کرد که ضرغامی از طرف محافل خاصی تحت فشار است تا دولت را در تنگنا قرار دهد.

واکنش به تاخیر مصاحبه رئیس‌جمهوری

علاوه‌بر حسن روحانی، برخی نزدیکان او در نهاد ریاست‌جمهوری به تاخیر در پخش مصاحبه واکنش نشان دادند. حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری علت تاخیر در پخش زنده گفت‌و‌گوی تلویزیونی را مخالفت رئیس صدا و سیما با حضور مجری دوم بیان کرد و به «ایرنا» گفت که نامه ضرغامی به هیات نظارت اقدامی برای تطهیر عملکرد خود بوده است. حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم در واکنش به تاخیر پخش مصاحبه توضیح داد: «تاثیر تندروها در حدی بود که چهارشنبه شب موفق شدند گفت‌و‌گوی رئیس‌جمهوری با ملت ایران را یک ساعت و نیم به تاخیر بیندازند.» همچنین سایت الف نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در نقد عملکرد مشاوران روحانی نوشت: «برای چندمین بار، اصرار مشاورین رسانه‌ای رئیس‌جمهور برای تعیین مجری و پرسش‌های مصاحبه تلویزیون، برنامه تلویزیونی روحانی را به حاشیه برد. در دولت جدید، مشاوران، روی دست اطرافیان رئیس‌جمهور پیشین بلند شده و نه تنها خواستار تعیین سوالات، که خواستار تعیین مجری هم شده‌اند.»

به گزارش «ایسنا» اجرای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم شامگاه چهارشنبه به سونیا پوریامین (مجری تلویزیون) و کاظم روحانی‌نژاد (خبرنگار حوزه دولت) سپرده شده بود‌. این دو پیش‌تر سابقه اجرای گفت‌وگوی تلویزیونی با رئیس‌جمهور را نداشتند. شجاعی کیاسری، نایب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما با بیان اینکه اختلاف صدا و سیما با دولت بر سر انتخاب مجری بود، به خبرگزاری فارس گفت که حق انتخاب مجری با صدا و سیما بوده است. در مواقع این‌چنینی چون صدا و سیما نماینده افکار عمومی به شمار می‌رود، حق انتخاب مجری با این سازمان است.

کامبیز نوروزی کارشناس حقوقی رسانه درباره علت تاخیر مصاحبه رئیس‌جمهور و در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» سه قاعده را مورد توجه قرار داد. او در ابتدا توضیح داد که من در جریان جزئیات مذاکرات بین نهاد ریاست‌جمهوری و سازمان صداوسیما نیستم و تنها بر اساس اطلاعاتی که در سایت‌های داخلی منتشر شده نظر خواهم داد. او در تشریح قواعد مطرح شده گفت: «قاعده اول آن است که رسانه برای انجام مصاحبه اختیار دارد که خبرنگار را خود انتخاب کند و طرف مقابل نمی‌تواند ایراد بگیرد و در مقابل این قاعده اصل دیگری هم هست که نشان می‌دهد در مصاحبه‌های خبری که جنبه اختیاری دارد شخص گوینده اجازه دارد شرایط مصاحبه‌شونده با رسانه را تعیین کند. ماهیت این دست گفت‌و‌گوها قراردادی است که طرفین می‌توانند نسبت به شرایط متقابل به تواق برسند یا نرسند. قاعده سوم این است که صداوسیما در ایران انحصاری است و اگر مقامات عالی رتبه کشوری بخواهند با رسانه‌ای به نام تلویزیون گفت‌و‌گو کنند، هیچ تلویزیون دیگری وجود ندارد جز صداوسیما. این سه اصل باید در تحلیل اتفاقی که افتاده مورد استفاده قرار بگیرد. در یک جمع‌بندی کلی باید بگویم که نهاد ریاست‌جمهوری حق داشته است که خبرنگار مصاحبه شونده را انتخاب کند چون این مصاحبه جزو مصاحبه‌های قراردادی است و طبیعتا تلویزیون دیگری غیر از صداوسیما وجود نداشته‌است که رئیس‌جمهور بخواهد با آن مصاحبه کند و تلویزیون باید بر اساس قوانین و مقررات موجود این درخواست را می‌پذیرفت مگر آنکه در جزئیات مذاکرات نهاد و صداوسیما چیزهای دیگری باشد که ما در جریان آن نباشیم.