گروه دیپلماسی- مجله پولیتیکو، از قول چند نفر که در دیدار بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده و سناتورهای آمریکایی حضور داشتند، خبر داده‌است که این چهره سیاسی و نیز آیپک، لابی پر‌نفوذ صهیونیست‌ها، با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی مخالفت کرده‌اند. همزمان منابع خبری از لغو موقت تحریم‌های آمریکا علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر دادند. این در شرایطی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز برای ادامه مذاکرات بر سر نحوه توافق ژنو وارد تهران شوند و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی از آمادگی ایران برای تغییر طراحی تاسیسات آب سنگین اراک با هدف «کاستن از نگرانی‌ها» خبر داده‌است. از سوی دیگر آمریکا در اقدامی فهرست افراد و شرکت‌هایی را که به‌دلیل نقض تحریم‌های ایران مورد تحریم قرار داده‌است طولانی‌تر کرد؛ موضوعی که با واکنش وزارت امور خارجه ایران مواجه شد.

مجله پولیتیکو روز پنج‌شنبه درباره تحریم‌ها علیه ایران نوشت که در این شرایط، فشارهای کاخ سفید و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بر کنگره آن کشور قدرت بیشتری پیدا می‌کند و آنها به این شکل از متحدان کلیدی در برابر کنگره برخوردار می‌شوند.

این حمایت در جلسه‌ای خصوصی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه بیان شده و کسانی که با پولیتیکو در مورد آن صحبت کرده‌اند، خود در آن حضور داشته‌اند.

اوباما از مخالفان تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران در شرایطی است که گفت‌وگوها ادامه دارند.

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده حتی به کنگره هشدار داده‌است که در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو خواهد کرد.

در شرایطی که در هفته‌های گذشته بر تلاش سناتورهای آمریکایی برای افزایش امضاکنندگان احتمالی تحریم‌های جدید افزوده شده بود، اما گزارش‌هایی از متوقف شدن آن طی روزهای گذشته خبر می‌دهند.در میان سیاستمداران مشهور حزب دموکرات، پیش از بیل کلینتون، همسر او هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین نیز به صف مخالفان تحریم در شرایط فعلی پیوسته بود.

خانم کلینتون که از او به عنوان نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات‌متحده یاد می‌شود، در نامه‌ای به رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، نوشته بود که «تحریم‌های جدید ما را از مسیر اوج گرفته دیپلماسی منحرف می‌کند، به حمایت بین‌المللی به دست آمده آسیب می‌زند و در درازمدت، تلاش‌ها علیه ایران را با گشایش این در به روی دیگر کشورها، که می‌خواهند موضع خود را در برابر این کشور پیش بگیرند، ضعیف می‌کند.»

مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ برای نخستین بار طی سال‌های گذشته به امضای توافقی موقتی انجامیده است.

طرف‌ها خود را برای ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع آماده می‌کنند؛ اما نتیجه این مذاکرات با بدبینی در میان گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی روبه‌رو است. آنها خواهان افزایش و ادامه تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی هستند که تهران با طرف‌های مذاکره به توافقی کامل برسد. برخی نیز خواهان تعلیق کامل فعالیت‌های اتمی این کشور هستند؛ موضوعی که مقام‌های تهران آن را به شدت رد کرده‌اند. مذاکرات جامع ایران با گروه ۱+۵ روز ۲۹ بهمن‌ماه در شهر وین، پایتخت اتریش و یکی از مقر‌های اروپایی سازمان ملل برگزار خواهد شد.

لغو موقت تحریم‌های صدا‌وسیما از سوی آمریکا

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موقتا لغو می‌شود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، آمریکا اعلام کرده‌است که این تصمیم به‌دنبال این اتخاذ شده که ایران تضمین داده است از داخل خاکش روی ماهواره‌ها پارازیت نمی‌اندازد.

آمریکا مدعی است که این لغو تحریم‌ها موقت و قابل بازگشت است. پیش از این شماری از شرکت‌های بین‌المللی ماهواره‌ای ارائه خدمات خود را به شبکه‌های صدا و سیمای ایران متوقف کرده بودند.

بلندتر شدن فهرست جدید تحریم‌های پیشین آمریکا

از سوی دیگر، دفتر روابط خارجی وزارت دارایی ایالات‌متحده با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اشخاص و شرکت‌ها، تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را زیر پا گذاشته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اضافه کرده‌است که آنها به برنامه هسته‌ای و موشکی کمک رسانده‌اند.بنابر اعلام این اطلاعیه، اموال تحریم‌شدگان در آمریکا توقیف خواهد شد و شهروندان ایالات‌متحده از معامله با آنها منع می‌شوند.

سه بازرگان ایرانی در صدر تحریم‌‌شدگان جدید هستند. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، آنها برای دور زدن تحریم‌ها اقدام به تاسیس چندین شرکت در گرجستان، امارات‌متحده عربی، ترکیه و سوئیس کرده‌اند.

علاوه‌بر اینها چندین بازرگان و شرکت فعال در ترکیه، امارات‌متحده عربی، گرجستان، آلمان، اسپانیا، افغانستان و لیختن‌اشتاین نیز تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده‌است که شماری از این تحریم‌شدگان با شرکت هواپیمایی ماهان ایران ارتباط داشته‌اند.

مطابق توافق شش‌ماهه ایران و کشورهای ۱+۵ بخش محدودی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران معلق شده و قرار است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.

پیش‌تر و پس از توافق روز سوم آذر در ژنو، آمریکا چند شرکت ایرانی و غیرایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. این اقدام اعتراض ایران را در پی داشت و در مقطعی به متوقف شدن گفت‌وگوهای سطح کارشناسی میان ایران و کشورهای ۱+۵ منجر شد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در همان زمان تاکید کرد که اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا نقض توافق ژنو به شمار نمی‌رود؛ اما با روح آن در تضاد است.

مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند اینها تحریم‌های جدیدی نیستند و اجرای تحریم‌های پیشین به شمار می‌روند. ایالات‌متحده وعده داده‌بود که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکند؛ اما در عین حال تاکید کرده‌است که ناقضان تحریم‌های موجود علیه ایران که به قوت خود باقی است، مجازات خواهند شد.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای که ۳۰ دی‌ماه به اجرا گذاشته شد، آمریکا و اروپا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را به مدت شش ماه تعلیق کردند؛ اما بخش اعظمی از تحریم‌ها، از جمله تحریم نفت و بانک مرکزی ایران، کماکان باقی مانده است.

منندز همچنان به‌دنبال تصویب تحریم

همزمان رابرت منندز، سناتور دموکرات آمریکایی، روز پنج‌شنبه، ادعا کرد که نسبت به پایبندی ایران به توافق‌نامه اتمی ژنو «عمیقا مشکوک» و همچنان در پی افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. منندز طراح لایحه‌ای است که به موجب آن، اگر ایران به توافق موقت ژنو پایبند نماند، دولت آمریکا بلافاصله تحریم‌ها علیه تهران را افزایش خواهد داد.

این لایحه تاکنون به امضای ۵۹ عضو از مجموع صد عضو مجلس سنای آمریکا رسیده است. پیش‌تر ۲۶ سناتور آمریکایی این طرح را امضا کرده بودند.

استدلال منندز در پافشاری بر افزایش تحریم‌ها رویکرد قبلی ایران به پرونده هسته‌ای است که زمینه‌ساز وضع تحریم‌های شدید علیه تهران شد.

رابرت منندز معتقد است که ایران قبول نکرده تا سانتریفیوژها‌یش را از کار بیندازد و بار دیگر ادعا کرد که «تنها هفته‌ها یا ماه‌ها» با غنی‌سازی اورانیوم برای تولید بمب اتم فاصله دارد. منندز همچنین مدعی است که آمریکا باید از حالا خود را آماده کند تا اگر ایران میز مذاکرات را ترک کرد، بلافاصله تحریم‌های جدید را به اجرا بگذارد.این سناتور بانفوذ آمریکایی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، معتقد است که افزایش تحریم‌ها برخلاف آنچه کاخ سفید می‌گوید، زمینه‌ساز جنگ نخواهد شد و تنها جلوی پیشرفت پرونده هسته‌ای ایران را می‌گیرد.

در همین حال ۴۲ سناتور جمهوری‌خواه پیش از صحبت‌های منندز در روز پنج‌شنبه، نامه‌ای به هری رید، رهبر جناح اکثریت دموکرات در سنا، نوشته و از او خواسته بودند تا به این طرح رای مثبت بدهد.

با این همه منندز دموکرات موضع خود را از این سناتورهای جمهوری‌خواه جدا کرده و گفته است که با نوشتن نامه «حزبی» نمی‌توان کسی را مجبور به رای دادن کرد. هری رید نیز روز پنج‌شنبه به این نامه واکنش نشان داد و گفت که «این موضوع بسیاربسیار جدی است» و نباید این مساله را تبدیل به مساله‌ای حزبی کرد.

واکنش ایران

در واکنش به این اقدام آمریکا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران تهدید کرد که «این اقدام نه تنها با شکست روبه‌رو خواهد شد، بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت.» مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، دیروز، جمعه، گفت که اقدام جدید دولت آمریکا «یک نمونه دیگر از نداشتن حسن نیت واشنگتن در آستانه مذاکرات آتی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به «ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق مسلم و مواضع اصولی خود و عقب‌نشینی نکردن از آن»، به طرف آمریکایی توصیه کرد که «از توهم ایجاد فشار به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر در مواضع هسته‌ای خود دست کشیده و مسیر آزموده شده را مجددا طی نکند.»

آمادگی ایران برای تغییر طراحی آب سنگین اراک

همزمان قرار است کارشناسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بیایند تا ارزیابی خود را از اقدامات انجام شده در رابطه با توافق شش ماده‌ای میان ایران و آژانس ارائه کنند و مذاکرات درباره این توافق را ادامه دهند.به گزارش خبرگزاری «مهر»، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز -شنبه- مذاکرات خود را بر سر توافق شش ماده‌ای با ایران آغاز می‌کنند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همین ‌زمینه به خبرگزاری «ایرنا» گفته است که این مذاکرات ادامه توافق از پیش انجام شده‌است که با حضور کارشناسان آژانس، سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت خارجه ایران انجام می‌شود.

سرپرستی این مذاکرات را رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ترو واریو رانتا، معاون مدیرکل آژانس بر‌عهده دارند. یکی از موارد مورد مذاکره این کارشناسان، نیروگاه آب سنگین اراک است که به گفته صالحی می‌توان در طراحی آن تغییراتی داد.حدود یک ماه پس از توافق شش ماده‌ای، در آذرماه امسال بازرسان آژانس برای بازدید از نیروگاه آب سنگین اراک و پس از آن نیز برای بازدید از معدن گچین بندرعباس به ایران سفر کردند.ایران اعلام کرده‌است که دست به اقدامات داوطلبانه برای «تلطیف فضای موجود» زده و علاوه‌بر اجازه بازرسی، برخی اطلاعات را نیز در اختیار آژانس بین‌المللی اتمی قرار داده‌است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه به شبکه پرس تی‌وی گفت که ایران می‌تواند با انجام تغییراتی در طراحی آب سنگین اراک کاری کند که در این نیروگاه پلوتونیوم کمتری تولید شود و از میزان نگرانی‌ها در این زمینه بکاهد.

او دیروز، جمعه، در گفت‌وگو با «ایرنا» نیز به دیگر موارد توافق هسته‌ای ایران با ۵+۱ اشاره کرد و گفت که نیمی از ذخیره ۱۹۶‌کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده، اکسید و نیم دیگر نیز رقیق خواهد شد و این روند تا مرداد ماه سال آتی پایان خواهد یافت. نیروگاه آب سنگین اراک از جمله موارد مناقشه آژانس انرژی اتمی با ایران است.