چرا دانشگاه خاموش است؟
دانشگاهیان باید به میدان بیایند تا فقط یک عده کم سواد حرف نزنند اعتراض روحانی به سکوت استادان دانشگاه:
چرا یک عده کم‌سواد در مورد توافق ژنو حرف می‌زنند؟

مریم کاویانی- صدای حسن روحانی صبح روز گذشته در دانشگاه به «اعتراض» بلند شد و «استادان دانشگاه» را خطاب قرار داد. اعتراضی که یک «تیر» بود به دو «نشان»؛ رئیس دولت یازدهم بعد از آنکه «حمایت علنی حوزه و مراجع» را کسب کرد صبح دیروز راهی دانشگاه شهید بهشتی شد تا «حمایت استادان و نخبگان دانشگاه» را به لیست حامیان توافق ژنو اضافه کند.
حسن روحانی در دانشگاه عباسپور و در جمع استادان به «سکوت استادان دانشگاه در مقابل توافق ژنو» اعتراض کرد و خطاب به دانشگاهیان گفت: «چرا یک عده‌کم‌سواد بیایند حرف بزنند و استادان، خصوصی به دولت نامه بنویسند؟» حسن روحانی استادان را خطاب قرار داد و در ششمین حضور خود در دانشگاه با تاکید بر اینکه چرا دانشگاه خاموش مانده‌است از آنان پرسید: «از چه می‌ترسید؟ چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، استادان دانشگاه، خصوصی برای رئیس‌جمهوری نامه می‌نویسند؟ چرا نمی‌آیند حرف بزنند و صحبت کنند؟ لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجو‌ها بود.» او در بخش دیگر اظهارات خود، منتقدین به توافق ژنو را خطاب قرار داد و گفت: «فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند، آنها باید حرف بزنند. آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، چرا یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما، بزرگان دانشگاه ما، خصوصی چرا حرف می‌زنند و نمی‌آیند در میدان.»
خط قرمز علوم، منافع ملی است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در ابتدای سخنرانی‌اش به استقلال آکادمیک اشاره کرد و گفت: «نیازمند محیطی امن در دانشگاه‌ها هستیم، اما نیاز به محیط امنیتی نداریم. دانشگاه باید فضایش، فضای علم باشد، نه سیاست‌زدگی. فضای دانشگاه باید فضای آرام داشته باشد؛ اما نه فضای خاموش.» به گفته حسن روحانی «خط قرمز تحقیق و علم» «منافع و مصالح ملی» است. او در تشریح «خط قرمز علوم انسانی» به خواست و نیاز مردم اشاره و آن را خط راهنما توصیف کرد. رئیس دولت یازدهم «خط قرمز» در علوم سیاسی را ضروری دانست و تاکید کرد که ما روبه‌رویمان را می‌توانیم ببینیم؛ یعنی منافع ملت را باید ببینیم. او با اعتراض به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها تاکید کرد که «دولت برای دانشگاه محیط امن را می‌پسندد.» روحانی ضمن دعوت از استادان دانشگاهی برای پژوهش و تحقیق جهانی از آنان خواست «مشکلات استان‌هایشان را ملی و محلی حل کنند.» او در ادامه خطاب به استادان گفت: «مدام به فکر ISI نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم. رها کنیم این شرک‌ها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم.» روحانی با انتقاد از اقدام برخی چهره‌های تندرو خطاب به آنان گفت: «یک عده شدند متولی و همه مردم مشکوک شدند و مورد شک و تردید هستند. شما چه کاره هستید که خودتان را متولی همه چیز می‌دانید. با یک شعار، آدم متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوزتر از دیگران هستید.» به گفته رئیس دولت یازدهم مردم ما عاشق کشور، اسلام، انقلاب و امام‌ هستند و قانون اساسی را قبول دارند، رهبری نظام را قبول دارند، چرا ما به همه شک می‌کنیم و طرف هر چه قسم می‌خورد ما قبول نمی‌کنیم؟ روحانی بار دیگر در اظهارات خود تاکید کرد که نباید «دانشگاه مرکز حزب یا جناح باشد» و «هیچ‌کس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا یک جناح در دانشگاه کار کند.دانشگاه متعلق به ملت است. متعلق به یک جناح نیست. کلاس دانشگاه برای همه است.» رئیس دولت یازدهم گزارش‌های جناحی دانشگاه را «نادرست» خواند و گفت: «من که باور نمی‌کنم کسی در یک سمتی باشد و جایگاهی داشته باشد. به عنوان معلم دانشگاه، استاد و مدرس بخواهد بین دانشجویان فرقی بگذارد. من باور نمی‌کنم که بگوید این برای این جناح است، آن برای آن جناح است. من باور نمی‌کنم؛ نمی‌شود.» رئیس‌جمهوری در پایان سخنرانی خود از همه درخواست کرد «بگذارند وزارت علوم به وظیفه قانونی خود عمل کند و در دانشگاه، فضایی به وجود بیاید که بتوان تحمل را بالا برد.»

کارگروه‌های ویژه، نظرات استادان را جذب کنند
امیر محبیان، فعال سیاسی: اگر سخنرانی رئیس‌جمهور را فراخوانی برای حمایت استادان از توافق ژنو بدانیم، پس بهتر آنکه کارگروه‌هایی ویژه تشکیل شود تا نظرات استادان را به‌طور منسجم جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرار دهد، نه اینکه آنها در مقام دفاع از این توافق برآیند و به‌عنوان سربازان رسانه‌ای دولت اعلام‌نظر کنند، بلکه به‌عنوان مشاوران فکری دولت در حوزه‌های مختلف ظاهر شوند. البته تاکنون عرف نبوده که استادان دانشگاه در حوزه دیپلماسی به صورت مستقیم نظر بدهند و دخالت کنند. از طرفی زمانی که پای مسائل دیپلماتیک مانند توافق ژنو به رسانه‌ها و روزنامه‌ها باز می‌شود، استادان و نخبگان تمایلی ندارند اعلام‌نظر رسمی کنند. از سوی دیگر اطلاعات مربوط به چنین توافقی ناآشکار است، درنتیجه قابل‌استناد نخواهد بود و استادان دانشگاه بیشتر تلاش می‌کنند در مورد موضوعاتی که به آن اشراف اطلاعاتی دارند، ورود کنند و نظر بدهند.

ضرورت ایجاد نهاد‌‌های انتقال‌دهنده دیدگاه‌های استادان
الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران: استادان دانشگاه نسبت به مسائل داخلی و بین‌المللی به طور طبیعی دیدگاه مبتنی‌بر تخصص و حوزه کارشناسی دارند. نکته‌ای که رئیس‌جمهوری به آن اشاره کرده‌اند نشان می‌دهد استادان به خصوص کارشناسان خبره و متخصص به اعلام موضع عمومی نمی‌پردازند و گویا سازوکار مناسبی برای انتقال نظرات آنان فراهم نشده است در نتیجه ضرورت ایجاد و تاسیس نهادهایی که انتقال‌دهنده دیدگاه‌های تخصصی استادان و نخبگان حوزه‌های مختلف را فراهم کند، بیش از پیش احساس می‌شود. آقای روحانی خود به این مساله اشراف دارند که چه ظرفیت علمی چشمگیری به خصوص در حوزه روابط بین‌الملل در کشور وجود دارد که سازوکار مناسب برای طرح و تبدیل ایده و نظراتشان به راهکار و اجرایی شدن تاکنون شکل نگرفته است و ان‌شاءا... با هشدار رئیس‌جمهور توجه به تاسیس چنین نهادهایی در اولویت قرار بگیرد و سازوکار جذب نظرات استادان فراهم شود.