هیچ تاسیساتی را بر نمی‌چینیم

گروه دیپلماسی- دیپلماسی دولت یازدهم پس از کسب موفقیت‌های هسته‌ای و فعال شدن در سطح منطقه، این بار در ارتفاعات آلپ به حرکت درآمده و در تلاش است تا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از حقوق و منافع هسته‌ای ایران دفاع کند. در همین خصوص، رئیس دستگاه دیپلماسی از تلاش‌های واشنگتن برای تحریف تعهدات تهران در توافق هسته‌ای ژنو انتقاد و اعلام کرد که تهران چیزی را برنمی‌چیند، اما بیش از پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در چهل‌وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس رفته است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفت: «کاخ سفید سعی می‌کند این توافق را اساسا برچیدن برنامه هسته‌ای ایران جلوه دهد. این واژه‌ای است که آنها از آن استفاده می‌کنند.»

به گزارش «ایسنا»، او با اشاره به متن توافق ژنو با عنوان اقدام مشترک تاکید کرد: «اگر شما حتی یک کلمه در کل متن توافق پیدا کردید که حتی به واژه منهدم کردن شبیه باشد یا به عنوان منهدم کردن تعریف شود، من اظهارات خود را پس می‌گیرم.»

ظریف با متهم کردن دولت آمریکا به ترسیم چهره غیرواقعی از تعهدات ایران بر اساس توافق هسته‌ای موقت بار دیگر تکرار کرد: «ما هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم، هیچ تجهیزاتی را نابود نمی‌کنیم. خیلی ساده، ما بیش از پنج درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران افزود: «واژگانی که کاخ سفید برای تعریف توافق ۶ ماهه اتمی استفاده می‌کند با متنی که ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر آن توافق کرده‌اند، متفاوت است.»

تاریخ‌ مذاکرات بعدی در گفت‌وگوی ظریف و اشتون

در ادامه دیدارهای ظریف در حاشیه اجلاس داووس، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی با حضور در محل اقامت وزیر امورخارجه در داووس با وی ملاقات و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، ظریف و اشتون در این دیدار، آخرین روند مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ را مورد ارزیابی قرار دادند. محمد جواد ظریف و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار همچنین ضمن بررسی تاریخ‌های پیشنهادی برای ادامه روند مذاکرات، بر ضرورت تعامل برای نهایی کردن تاریخ مورد نظر تاکید کردند.

درصورت نقض توافق ژنو، گزینه نظامی پابرجا است

همزمان با گفت‌و‌گوها و دیدارهای دوجانبه محمد جواد ظریف در حاشیه داووس، جان کری در اظهاراتی تکراری گفت: «اگر ایران توافق ژنو را نقض کند، گزینه نظامی بر سر میز مذاکره مطرح می‌شود.»

به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه با بیان اینکه آمریکا تضمین‌های لازم را به متحدان خود در منطقه ارائه می‌دهد که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نرود، گفت: «بازرسان آژانس باید بازدید روزانه از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز داشته باشند. اگر روزی آنها تصمیم بگیرند که غنی‌سازی (به میزان ۲۰ درصد) را از سر بگیرند و توافق ژنو را نقض کنند، در این صورت گزینه نظامی بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند.»

دیدار با اوغلو

در حاشیه اجلاس داووس، ظریف در دیداری دو جانبه با همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام گرفت، دو طرف درباره آخرین نتایج به‌دست‌آمده از نشست ژنو ۲ درباره سوریه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند. به گزارش سایت خبری هبرلر ترکیه، در این دیدار دو جانبه طرفین بر توقف هرچه سریع‌تر درگیری‌ها در سوریه و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در این کشور و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی تاکید کردند.

تاکید آمانو بر اجرای توافق ژنو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه «برنامه اقدام مشترک گام مهمی برای دستیابی به توافق جامع میان ایران و ۱+۵است» گفت: «در این‌باره راه طولانی پیش روی ما است.» او با اشاره به توافق ژنو افزود: «این توافق گام بسیار مهمی برای دستیابی به توافق جامع و نهایی برای پایان یافتن به یک دهه مناقشه هسته‌ای ایران است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه از جامعه بین‌المللی خواست برای برآورد هزینه‌های ناشی از افزایش بازرس‌های آژانس برای بررسی راستی‌آزمایی اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵ کمک کنند.

در همین ارتباط عضو تیم هسته‌ای ایران از پرداخت هزینه نظارت آژانس بر اجرای توافق ژنو از سوی کشورهای گروه ۱+۵ خبر داد. سید عباس عراقچی، معاون امور بین‌الملل و حقوقی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به نشست ویژه شورای حکام در روز جمعه (۴ بهمن) درباره چگونگی نظارت بر اجرای توافق ژنو در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های نظارت بر اجرای «برنامه اقدام مشترک» از سوی آژانس توسط کدام یک از کشورها تقبل می‌شود، گفت: «۱+۵ نسبت به تامین هزینه‌های نظارت و راستی‌آزمایی اجرای توافق ژنو به آژانس اطمینان‌ داده است که آن را تقبل کند و ایران برای نظارت آژانس هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.»

معاون وزیر خارجه درباره تعیین تاریخ مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ که در گفت‌وگوی میان ظریف و اشتون این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: «پیشنهادهایی درباره زمان مذاکرات بعدی مطرح و بررسی شده است؛ اما هنوز از سوی ایران تاریخی مورد موافقت قرار نگرفته است.»

نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس درباره ایران

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داد که تعدادی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه روز جمعه آمادگی خود را به‌منظور تامین مالی هزینه‌های بازرسان این آژانس برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران، اعلام کردند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جلسه‌ای تشکیل داد تا این مساله را مورد بررسی قرار دهد که آیا ایران به تعهدات خود براساس توافق ۲۴ نوامبر عمل کرده یا خیر؟

خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه نیز روز جمعه به نقل از منابع آگاه در وین از نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست یوکیا آمانو دبیرکل این نهاد خبر داد. به گزارش «ایرنا» و بر پایه این گزارش، این طرح توسط دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تقویت توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو ارائه شده است. در همین حال یک مقام آگاه در دبیرخانه آژانس که نامش فاش نشده است، به خبرگزاری ایتارتاس گفت: «برنامه عمل خود آژانس درخصوص برنامه هسته‌ای ایران پیش از این آماده شده است و انتظار می‌رود که به تصویب برسد.» او افزود: «این برنامه مبتنی بر توافقات سیاسی ۲۴ نوامبر سال گذشته میلادی، میان ایران و اعضای ۱+۵ در ژنو است و شامل فهرستی از گام‌های عملی است که باید مبنای برنامه عمل کارشناسان باشد.»

در همین زمینه جوزف مک‌مانوس، نماینده آمریکا در آژانس در جمع خبرنگاران گفت: «آمریکا کمک (رقم) قابل توجهی به آژانس برای راستی‌آزمایی برنامه اقدام مشترک میان ایران و ۱+۵ پرداخت می‌کند.»

او بدون اینکه رقم کمک آمریکا به آژانس را اعلام کند، گفت: «برخی از اعضای آژانس نیز در نشست شورای حکام توافق کردند که به آژانس کمک کنند.»

آژانس در گزارشی محرمانه به اعضای خود در هفته گذشته اعلام کرد که این توافق ۶ ماهه که از روز دوشنبه آغاز شد، حدود ۶ میلیون یورو هزینه دربرخواهد داشت. هر چند آژانس درحال حاضر نیز به بازرسی تاسیسات ایران می‌پردازد، اما در پی توافق میان ایران و ۶ قدرت جهانی، این بازرسی‌ها افزایش خواهد یافت و همین مساله نیازمند صرف هزینه‌های بیشتری از سوی آژانس است. این در شرایطی است که رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس از استقبال شورای حکام از اجرای توافقنامه ژنو خبر داد.