دنیای اقتصاد- در آخرین روزهای بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ در کمیسیون تلفیق مجلس، دولت در قالب یک «تبصره»، موضوع «هدفمندی یارانه‌ها» در سال آینده را تعیین تکلیف کرده است. بر اساس تبصره‌ای که ظهر دیروز به مجلس تقدیم شد، بودجه دولت برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. دولت همچنین ۱۱ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات در تبصره هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته و به نظر می‌رسد تغییری در میزان فعلی یارانه نقدی صورت نخواهد گرفت. ضمن اینکه به گفته محمد باقر نوبخت، ۱۲هزار میلیارد تومان از درآمد کل منظور شده در این تبصره، در بخش «سلامت» هزینه خواهد شد. نکته مهم در این تبصره، رقم ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی بودجه هدفمندی یارانه‌ها است که باید از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست بیاید و برخی برآوردهای اولیه حاکی از این است که به دست آوردن این درآمد برای دولت به معنای افزایش ۸۲ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است، البته پیش از این برخی از نمایندگان مجلس عنوان کرده بودند که اگر «مجلس احساس کند میزان درآمدهای دولت در هدفمندی، به افزایش شدید قیمت سوخت و فشار به مردم منجر می‌شود، از سرجمع این درآمدها خواهد کاست.» سخنگوی دولت جزئیات تبصره هدفمندی را اعلام کرد

چهار هدف دولت در هدفمندی 93

گروه خبر- سخنگوی دولت جزئیات منابع و مصارف تبصره هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد. محمد باقر نوبخت که روز گذشته به همراه وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست به جمع خبرنگاران آمده بود، گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای قانون هدفمندی در سال آینده ۶۳ هزار میلیارد تومان است که دولت از این بودجه چهار هدف را دنبال می‌کند.

نخست آنکه ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه به بخش تولید اختصاص می‌یابد، دوم هم اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه خواهد شد. ۴۱ هزار میلیارد تومان باقیمانده نیز بر اساس ماده ۷ قانون هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص خواهد یافت. هدف چهارم تبصره نیز تاکید بر در نظر گرفتن عوارض خاص برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا یا اقداماتی که موجب بهبود شرایط محیط زیست می‌شود، شده است. او در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که چرا هر وقت نامی از یارانه‌ها برده می‌شود، دست و دل دولت می‌لرزد آیا در این خصوص دولت دچار سردرگمی شده است، گفت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها برای دولت بسیار مهم است؛ چراکه همه آحاد جامعه از چگونگی اجرای این قانون تحت تاثیر قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید در این ارتباط بسیار عاقلانه عمل کند که در همین راستا دولت به مدت چهار ماه ابعاد مختلف هدفمندی یارانه‌ها را بررسی کرده است.

نوبخت افزود: می‌توان تصمیمی شتابزده گرفت و بعد از ملاحظه آثار منفی آن، عقب‌نشینی کرد؛ اما ما آثار همه تصمیمات را در چگونگی اجرای هدفمندی بررسی کرده‌ایم. در تبصره‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، تمام دریافت و پرداخت‌ها مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده است که با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، به تولید، محیط زیست، حمل‌و‌نقل و حوزه سلامت کمک شود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر «دنیای اقتصاد» درخصوص نحوه تامین منابع سبد کالا و اینکه آیا صحت دارد برخی کالاها که به جای پول نفت وارد کشور شده و روی دست دولت مانده قرار است به مردم در قالب سبد کالا ارائه شود، گفت: در این مورد مشخصا از بودجه عمومی و از امکانات و اختیارات خود استفاده می‌کنیم. ما بیشتر از دخل که نمی‌توانیم خرج کنیم، اما اینکه کجا خرج کنیم و در تخصیص به کجا اولویت دهیم در اختیار ما است و با اطلاعاتی که در اختیار داریم باید بخشی از جامعه را مورد کمک و توجه خاص قرار دهیم؛ بنابراین در این زمینه از امکانات خود استفاده کردیم.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این موارد نافی این نیست که باید یک فکر اساسی برای اقتصاد، سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌و‌کار، افزایش اشتغال و کاهش تورم داشته باشیم و آنها سرجای خود هست؛ اما نباید به سفره مردم بی‌توجه باشیم. این حرف که کالاهای سبد کالایی روی دست ما مانده حرف نادرستی است و به نوعی تحقیر این اقدام دولت است و اینکه بخشی از مردمی که قرار است این سبد کالایی را دریافت کنند، فکر کنند این کالاها در انبارها مانده و قرار است دور انداخته شود و ما قصد داریم به آنها بدهیم نگاه غلطی است و پرداختن به این موارد یک رویکرد منفی است که آثار خوبی در جامعه ندارد.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه قرار نبود در تبصره هدفمندی قیمت بنزین را مشخص کنیم، گفت:‌ بندهای ۸۰ و ۸۱ قانون بودجه سال ۹۲ طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به سقف و چگونگی توزیع بنزین درخصوص مواردی که در موارد ۷، ۸ و ۱۱ تصریح شد، آنها را توضیح می‌دهد و هیچ قیمتی در لایحه بودجه در هیچ سالی آورده نشده و در تبصره هدفمندی نیز قیمتی برای بنزین مشخص نمی‌شود. سخنگوی دولت اضافه کرد: عده‌ای هم می‌گویند سبد کالاها نوعی رفتار پوپولیستی است که به نظر ما این موضوع جنبه افراطی دارد. اگر می‌خواهد انتقادی شود باید براساس بهبود کسب‌و‌کار مورد توجه قرار گیرد و ما هم نباید از سفره مردم غافل باشیم.

متن تبصره دولت برای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳

دولت در تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۳ در خصوص «هدفمندی یارانه‌ها» که ظهر دیروز تقدیم مجلس شد، درآمد حاصل از اجرای این قانون در سال آینده را ۶۳ هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان تعیین کرده است. بر اساس تبصره دولت، ۵۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان این درآمد از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات به دست خواهد آمد. همچنین ۱۱ هزار و۳۰۰‌میلیارد تومان از این رقم مربوط به یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات خواهد بود.بر اساس این تبصره، با هدف تقویت منابع صنعت برق و حضور فعال بخش خصوصی، منابع حاصل از افزایش قیمت‌های برق در سال آینده در اختیار صنعت برق قرار می‌گیرد. همچنین ۵۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها با هدف پرداخت نقدی و غیرنقدی و تقویت نظام سلامت اختصاص خواهد یافت. بر اساس بند دیگری از این تبصره، در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر عوارض خاص برای مقابله با آلودگی محیط‌زیست کمک به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی توسط دولت وضع می‌شود تا به صورت درآمد - هزینه مصرف شود. دولت همچنین ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی در سال ۹۳ را به تولید، بهبود حمل‌و‌نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی اختصاص داد.