گروه دیپلماسی- باراک اوباما، از سناتورهای دموکرات مجلس سنا خواست که تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند. به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، عصر چهارشنبه، ۲۵ دی نشستی با سناتورهای دموکرات در کاخ سفید داشت که در جریان آن تاکید کرد باید به مذاکرات اتمی با تهران زمان داد و مانع پیچیده‌تر شدن ماجرا شد. سناتور جف‌مرکلی که یکی از حاضران در این نشست بوده در همین‌باره به آسوشیتدپرس گفته است: «رئیس‌جمهوری سخنرانی پرحرارتی کرد با این مضمون که ما چگونه باید این فرصت را برباییم. اگر ایران در نهایت تمایلی به تصمیم‌گیری‌های لازم نداشته باشد، آن وقت او آماده امضای طرح تشدید تحریم‌ها است.» مرکلی سپس اضافه کرد که «باید تا ۶ ماه دست نگه داریم»؛ یعنی پایان زمان توافق‌شده بر سر اجرای معاهده ژنو. معاهده موقت ژنو، ایران را متعهد می‌کند که برنامه‌های اتمی خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را تنها در سطح زیر پنج درصد ادامه دهد تا در ازای آن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران برداشته شود.

در همین شرایط برخی اعضای کنگره ایالات متحده در صدد تصویب طرحی برآمده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران را در صورت پایبند نبودن تهران به معاهده ژنو تشدید می‌کند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که هر گام جدیدی در جهت تشدید تحریم‌ها به منزله مرگ توافق‌نامه ژنو خواهد بود. طرح سناتورهای آمریکایی دست‌کم ۵۹ رای از ۱۰۰ رای ممکن را کسب کرده است، اما باراک اوباما تهدید می‌کند که در صورت تصویب، آن را وتو خواهد کرد. آسوشیتدپرس به نقل از دو سناتور می‌نویسد که به نظر می‌رسد دموکرات‌های حاضر در نشست روز چهارشنبه درخواست اوباما را پذیرفته‌ باشند، حتی برخی از آنان که موضع سفت و سختی علیه ایران اتخاذ کرده‌اند و تاکنون مدافع طرح تشدید تحریم‌ها علیه آن بوده‌اند.

هشدار شرکت‌های آمریکایی

در همین حال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، شرکت‌های خارجی را از معامله با ایران برحذر داشت و یادآوری کرد که تحریم‌ها با وجود مذاکرات هسته‌ای اخیر و توافق‌ ژنو، همچنان ادامه دارند.

یک عضو عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: داد و ستد با ایران به‌دلیل تحریم‌ها همچنان خطرناک است و می‌تواند شرکت‌های دخیل را با دشواری روبه‌رو سازد. او در خلال سفر به رم، تاکید کرده که توافق‌ ژنو، یک قرارداد ۶ ماهه است و تنها متضمن تعلیق محدود برخی تحریم‌ها و پرداخت چند مرحله‌ای دارایی‌های بلوکه شده ایران است. خبرگزاری فرانسه از قول این دپیلمات می‌نویسد: «معامله شرکت‌ها با ایران در این شرایط، ریسکی بیش نیست و هزینه‌های قانونی خواهد داشت.» او که مدعی شده‌است که مقامات رم به واشنگتن اطلاع داده‌اند که جمهوری اسلامی به‌دلیل مناسبات تجاری دیرینه با این کشور، ایتالیا را به چشم دروازه‌ ورود به اروپا می‌نگرد. فرانس پرس می‌نویسد: معنای این گفته آن است که شرکت نفتی «انی» نیز باید به سایر شرکا در صنایع استخراج نفت بپیوندد و با ایران همکاری نکند. فرانس پرس می‌نویسد: دیپلمات ارشد آمریکایی، مایل به افشای نام خود نیست و به شرط ناشناس ماندن، این سخنان را بیان کرده‌است.

او اضافه کرد که دولت آمریکا در صدد است در ملاقات و گفت‌وگو با شرکای کلیدی خود، از پایبندی آنها در اجرای تحریم‌های ۵ تا ۱۰ ساله علیه ایران اطمینان حاصل کند.

پیام هشدار به شرکای تجاری و صنعتی ایران در شرایطی ارسال می‌شود‌ که اجرای مفاد قرارداد موقت ژنو از (۲۰ ژانویه/۳۰ دی) به جریان می‌افتد. این تصمیم پس از سه دور مذاکرات کارشناسی و فنی بین هیات مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی عباس عراقچی و هیات مذاکره‌کننده ۵+۱ به سرپرستی هلگا اشمیت در ژنو اعلام شد. در نخستین مرحله اجرای این توافق، بخشی از تحریم‌های مربوط به مبادله طلا و فلزات قیمتی، صنایع خودروسازی و صادرات نفت ایران به‌طور محدود و بازگشت‌پذیر برداشته می‌شوند. همچنین و بر‌اساس توافق ژنو، امکان نوسازی و ترمیم هواپیماهای مسافرتی ایران فراهم می‌شود. ایجاد تسهیلات در صادرات نفتی و آزادسازی ۲/ ۴ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در چند مرحله از دیگر نکات توافق ژنو است. این میزان پول مربوط به درآمد نفتی ایران است که به‌دلیل تحریم‌های بانکی و مالی وصول نشده‌اند.

بازرسان آژانس از گچین دیدار می‌کنند

در تحولی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی از بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس در تاریخ ۹‌بهمن خبر داد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد: «بازرسان آژانس در چارچوب توافق ۲۰‌آبان‌ماه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۹ بهمن از معدن گچین بندرعباس بازدید می‌کنند.»

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافقی ۶ بندی قرار است ابهامات و سوالات آژانس را درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در گذشته حل‌و‌فصل کنند. بر اساس این توافق، پیش از این بازرسان آژانس از تاسیسات تولید آب سنگین اراک بازدید کرده‌اند.

همچنین قرار است ایران درباره برخی از فعالیت‌های دیگرش از جمله ساخت نیروگاه‌های جدید و اعلام جزئیات مکان این نیروگاه‌ها و مواردی دیگر به آژانس اطلاعاتی را ارائه دهد.

توافق اولیه ایران و آژانس برای سه ماه تعیین شده است و ۶ بند این توافق در گام اول در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد. ایران و آژانس قرار است ۱۹ بهمن ماه دور تازه‌ای از مذاکرات را برای ادامه گفت‌وگوها درباره حل‌و‌فصل مسائل باقی‌مانده انجام دهند. کمالوندی همچنین درباره نشست شورای حکام با هدف تشریح وظایف آژانس برای نظارت بر اجرای توافق ژنو با تایید برگزاری این نشست از سوی شورای حکام، گفت: این نشست ۴ بهمن ماه بر اساس درخواست آژانس برگزار می‌شود.