گروه خبر- براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار امسال با ۵/۱ درصد کاهش نسبت به پایان سال ۹۱ به ۶/۱۰ درصد رسید که در این میان نرخ بیکاری در نقاط شهری ۲/۱۲ و در نقاط روستایی ۶/۶ درصد است. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار ۹۱ براساس جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۶/۱۰ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۸/۸ درصد و در بین زنان ۷/۱۸ درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیشتر از نقاط روستایی است به طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری ۲/۱۲ و در نقاط روستایی ۶/۶ درصد است. بر این اساس نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳/۲ درصد کاهش داشته و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی هم ۱/۱ درصد رشد داشته است. چنانچه جمعیت فعال ۱۵ ساله بیشتر در نظر گرفته شود نرخ بیکاری همان ۶/۱۰ درصد به دست می‌آید. نرخ مشارکت اقتصادی و جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۳/۳۹ درصد بوده که این شاخص در بین مردان ۴/۶۴ درصد و در بین زنان ۳/۱۴ درصد محاسبه شده است. درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۸/۴۱ درصد و در نقاط شهری ۱/۳۸ درصد بوده است. در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جمعیت سن کار فرض شود نرخ مشارکت اقتصادی ۴۳/۰ درصد است و این شاخص در بین مردان ۶/۷۰ و در بین زنان ۶/۱۵، در نقاط شهری ۸/۴۱ درصد و در نقاط روستایی ۱/۴۶ درصد به دست می‌آید.

آمارها نشان می‌دهد اشتغال ناقص در کل کشور ۳/۷ درصد از جمعیت فعال اقتصادی ۱۰ ساله و بیشتر بوده‌اند. این شاخص در بین مردان ۸ درصد و در بین زنان ۴/۴ درصد و همچنین در نقاط شهری ۵/۶ درصد و در نقاط روستایی ۳/۹ درصد بوده است.

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد ۲/۸ درصد از شاغلان دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در استان‌های کشور نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان خراسان شمالی با ۳/۴۴ درصد در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن استان آذربایجان شرقی با ۱/۴۴ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان ۵/۲۹ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ مشارکت را نشان می‌دهد. نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۳/۳۹ درصد برآورد شده است. مقایسه این شاخص در بین استان‌ها نشان می‌دهد استان خوزستان با

۸/۲۰ بالاترین نرخ بیکاری را داشته و ایلام با ۹/۱۹ درصد قرار گرفته است و از سویی دیگر پایین‌ترین نرخ بیکاری با ۱/۵ در استان لرستان مشاهده شده است. همچنین مقایسه نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد استان گیلان با ۵/۳۹ درصد بالاترین اشتغال را به خود اختصاص داده و استان سیستان و بلوچستان با ۲۷ درصد پایین‌ترین اشتغال را داشته است. نسبت اشتغال در کل کشور ۱/۳۵ درصد است. در مقایسه استان‌ها به لحاظ بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی در استان خراسان شمالی بیشترین شاغلان (۲/۳۷ درصد) در بخش کشاورزی مشغول کار بودند و در مقابل استان تهران با ۲ درصد کمترین شاغلان در بخش کشاورزی را داشته است. شاغلان بخش کشاورزی در کشور ۷/۱۹ درصد بوده است. در بخش صنعت استان قم با ۳/۴۶ درصد بیشترین و استان گیلان با ۳/۲۲ درصد کمترین درصد شاغلان را به خود اختصاص داده‌اند. سهم شاغلان در بخش صنعت در مقیاس کشوری ۷/۳۳ درصد تخمین زده شده است. در بخش خدمات استان تهران با ۳/۶۰ درصد بالاترین و استان خراسان شمالی با ۸/۳۲ درصد پایین‌ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را به خود اختصاص داده و سهم شاغلان در این بخش در کل کشور ۵/۴۶ درصد بوده است.