19 بهمن؛ زمان مذاکرات ایران و آژانس

گروه دیپلماسی- پس از آنکه ایران و ۱+۵ روز یکشنبه هفته جاری ۳۰‌دی (۲۰ ژانویه) را زمان اجرای گام اول توافق ژنو اعلام کردند، سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از تعویق مذاکرات ایران و آژانس که قرار بود ۲۱ ژانویه (اول بهمن) در تهران برگزار شود، خبر داد و گفت که بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است این مذاکرات در تاریخ ۱۹ بهمن (۸‌فوریه) در تهران برگزار شود. موضوعی که نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران با آژانس نیز به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع طی نامه‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس اعلام و مورد پذیرش آژانس قرار گرفته است و دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ۱۹ بهمن ماه موکول شد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق ژنو در ماه فوریه، اظهار کرد: توافق کلی ما با ۱+۵ این بود که زمانی گام اول اجرایی شد در فاصله کوتاهی مذاکرات مربوط به گام نهایی آغاز شود که این مذاکرات نیازمند ملاقات اولیه بین آقای ظریف و خانم اشتون است.

او با بیان اینکه این ملاقات در دستور کار طرفین قرار دارد، اضافه کرد: انتظار داریم که این ملاقات ظرف هفته‌های آتی یا در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی همچون نشست امنیتی مونیخ یا اجلاس داووس صورت گیرد، یا ممکن است خانم اشتون تصمیم بگیرد که به تهران سفر کند که ما از این سفر استقبال می‌کنیم. عراقچی همچنین از سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در تاریخ ۲۸ دی ماه و به‌منظور نظارت بر اجرای توافق ژنو خبر داد.

به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهیم

همچنین معاون وزیر خارجه درخصوص پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس هم گفت: «در صورتی که نمایندگان مجلس هرگونه سوالی درباره جزئیات اجرای توافق ایران و ۱+۵ داشته باشند، با کمال میل پاسخگو خواهیم بود.»

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس خواهان انتشار متن توافق صورت گرفته بین ایران و ۱+۵ برای اجرای برنامه اقدام مشترک بوده اند، گفت: توافقاتی که در خصوص نحوه اجرا صورت گرفته است، توافق شفاهی است و جنبه رسمی ندارد.

او با اشاره به اینکه این توافق با عنوان non paper به امضا رسیده است، اظهار کرد: این عنوان در اصطلاح دیپلماتیک برای توافق‌های شفاهی غیررسمی به‌کار می‌رود که انتشار به آن جنبه رسمی می‌دهد، درحالی‌که باید غیررسمی بماند. عراقچی گفت: در توافق مذکور جزئیات اجرای برنامه اقدام مشترک مطرح شده که درباره آن اطلاع‌رسانی شده است و در صورتی که نمایندگان مجلس نیز هرگونه سوالی داشته باشند با کمال میل پاسخگو خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود توافق مذکور در ۹ صفحه است، اظهار کرد: به‌طور دقیق تعداد صفحات را نمی‌دانم. اما ۹ صفحه به‌طور کامل مربوط به اجرا نیست. این توافق به صورت بند - بند است که در هر بند ابتدا پاراگراف مربوط به برنامه اقدام مشترک ذکر شده و در زیر پاراگراف مربوطه نحوه اجرا بیان شده است.

عراقچی تصریح کرد: پس از شروع توافق اولیه مذاکرات گام نهایی شروع می‌شود که برای شروع مذاکرات لازم است، خانم اشتون و آقای ظریف ملاقاتی داشته باشند. هنوز برای انجام این ملاقات زمان و مکان مشخصی در نظر گرفته نشده است.

در همین زمینه سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برای نظارت بر اجرای توافق ژنو، در ۲۸ دی ماه خبر داد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: «تیمی متشکل از پنج الی ۶ نفر از بازرسان آژانس ۲۸ دی ماه به‌منظور نظارت بر اجرای توافق ژنو وارد کشور می‌شوند و روز ۲۹ دی‌ماه در محل‌های معین شده از جمله سایت غنی‌سازی نطنز، سایت غنی‌سازی فردو و رآکتور اراک مستقر خواهند شد، تا بر آغاز اجرای توافق ژنو در بخش‌های هسته‌ای که ایران متعهد شده است، نظارت کرده و اجرای تعهدات را به آژانس اعلام کنند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که «ایران تا آخرین لحظات روز ۲۹ دی ماه به غنی‌سازی ۲۰ درصدی ادامه می‌دهد.» او ادامه داد: از نخستین ساعت روز ۳۰ دی‌ماه روند اجرای توافق ژنو با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت‌های نطنز و فردو آغاز می‌شود و بازرسان این روند را به آژانس اعلام می‌کنند و همزمان کشورهای ۱+۵ نیز تعهدات متقابل خود را در راستای کاهش تحریم‌ها اجرا می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که بازرسان آژانس در سفر به ایران بر کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ هم نظارت می‌کنند، گفت: روند اجرای توافق از ۳۰ دی‌ماه آغاز می‌شود و نظارت‌های آژانس بر بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران امری زمانبر است و این مساله نیز در چارچوب زمانی خاص خود و در مقاطع مختلف اجرا می‌شود.

او درباره سانتریفیوژهایی که تاکنون اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌اند گفت: سانتریفیوژهایی که تاکنون اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌اند، پس از تعلیق این روند برای تولید اورانیوم تا غنای ۵ درصد آماده می‌شوند و بلافاصله تولید اورانیوم ۵ درصدی شروع خواهد شد.

کمالوندی در پاسخ به اینکه برخی نگرانی‌ها درباره کارشکنی یا اجرا نکردن تعهدات از سوی آمریکا وجود دارد، گفت: اجرای توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای مسیری است که به نفع همه است و باید به دقت از سوی دو طرف رعایت و اجرا شود.