افراط‌گرایی مشکلی منطقه‌ای است

گروه دیپلماسی- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بامداد سه‌شنبه و در پایان نخستین مرحله از سفر دوره‎ای خود به ۴ کشور منطقه، بیروت را به مقصد بغداد پایتخت عراق ترک کرد. او پس از دیدارهای بسیاری که در بغداد داشت راهی امان، پایتخت اردن شد. وزیر خارجه ایران در لبنان با مقاماتی چون سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله، تمام سلام نخست‌وزیر و عدنان منصور وزیر امورخارجه دیدار کرد. در سفر به عراق نیز دیدار و گفت‌وگو با نوری مالکی نخست‌وزیر، هوشیار زیباری وزیر خارجه، خضیر الخزاعی معاون رئیس‌جمهور و اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق از جمله برنامه‌های ظریف بود. به گزارش «ایسنا» محمد‌جواد ظریف که در جریان سفر منطقه‌ای‌اش به لبنان سفر کرده بود، با سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و در خصوص اوضاع لبنان و منطقه با او گفت‌وگو کرد. بنابر گزارش الحیات، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دبیرکل این حزب در دیدار با ظریف و هیات همراهش به بررسی اوضاع لبنان و منطقه در ابعاد مختلف آن پرداخت.

هیچ کشوری از رشد تفکرات افراطی سود نمی‌برد

در ادامه این سفر کوتاه کاری، وزیر امور خارجه ایران با تمام سلام، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان نیز به بحث و تبادل نظر پرداخت. ظریف در این دیدار تلاش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ را به نفع کل منطقه خلیج‌فارس دانست و گفت: «به همین منظور در اولین برنامه سفر پس از توافق ژنو دیدار از کشورهای خلیج‌فارس در اولویت قرار گرفت تا پیام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری نزدیک با کشورهای منطقه به خوبی انعکاس یابد.» همچنین وزیر امورخارجه رشد افراط‌گرایی و فتنه مذهبی و فرقه‌گرایی را خطری برای همه کشورهای منطقه دانست و افزود: «هیچ کشوری از رشد تفکرات افراطی و خشونت‌گرایی سود نخواهد برد و آسیب این نوع از دیدگاه همه کشورهای منطقه و حتی پشتیبانان آن را در برخواهد گرفت.» ظریف با ابراز خوشحالی از تحولات مثبتی که در طول روزهای اخیر در جهت شکل‌گیری دولت در لبنان آغاز شده است آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت در تشکیل دولت لبنان را مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه همچنین در خصوص بحران سوریه نیز بر ضرورت حرکت در جهت گفت‌وگوهای سیاسی تاکید و افزود: استمرار وضع موجود در سوریه به نفع هیچ‌یک از دولت‌های منطقه نبوده و تنها رژیم صهیونیستی است که از شرایط موجود منتفع می‌شود. تمام‌سلام، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام به رهبر انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهور با تشریح روند سیاسی داخلی لبنان از امید جدیدی که طی هفته گذشته در مسیر تشکیل دولت لبنان شکل گرفته است خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روند به نقطه مطلوب برسد. او همچنین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ را مورد استقبال قرار داد.

ایران خواهان همکاری دولت لبنان برای بررسی انفجار اخیر

بررسی آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه، نیز از مواردی بود که در دیدار ظریف با عدنان منصور، وزیر امورخارجه لبنان، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه ایران در این دیدار با مرور بر روابط دو کشور در حوزه‎های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و با اشاره به اهمیت مناسبات فی مابین، ظرفیت روابط دو کشور را در حد بالایی دانست و ضرورت فعال‌سازی آن را مورد تاکید قرار داد. وزیرامورخارجه ایران همچنین در دیدار وزیر خارجه لبنان با توجه به برنامه آتی گروه اعزامی وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای سفر به لبنان به‌منظور پیگیری اقدام تروریستی انفجار در مقابل سفارت ایران در بیروت، خواهان همکاری دولت لبنان با تیم اعزامی شد. عدنان منصور نیز در این دیدار ضمن محکوم ساختن اقدام تروریستی انفجار در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، وقوع آن را به منزله لطمه‌ای به لبنان دانست.

تروریسم و افراط‌گرایی مشکلی منطقه‌ای است

وزیر امور خارجه ایران از بیروت عازم بغداد شد تا در آنجا نیز پیرامون مهم‌ترین تحولات منطقه با مقامات عراقی رایزنی کند. محمدجواد ظریف در بدو ورود به این کشور در فرودگاه بغداد و در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را بررسی مسائل و چالش‌های مشترک دو جانبه بیان کرد و گفت: «در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو۲ و با توجه به علایق و نیازهای دو کشور و نیز حمایت از دولت عراق مقابل افراط و تفریط و بازگشت به ثبات منطقه این سفر ضروری بود.» براساس گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف بر این مساله تاکید کرد که افراط و فرقه‌گرایی یک مشکل منطقه‌ای و بین‌المللی است که نیاز به راه‌ حل‌های بین‌المللی نیز دارد. او ادامه داد: «مردم عراق و سوریه فشارهای زیادی را در این زمینه تحمل می‌کنند و کشورهای منطقه از این اقدام دولت عراق در مبارزه با تروریسم باید حمایت کنند.» از دیگر سو، وزیر امور خارجه ایران ظهر روز سه‌شنبه در آخرین برنامه سفر کاری خود به عراق با نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

عراق قربانی تروریسم و تندروی‌ها است

در بخش دیگری از سفر ظریف به عراق، او با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و تاکید کرد که این ملت سوریه است که درخصوص سرنوشت خود تصمیم‌گیری می‌کند. ظریف روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هوشیار زیباری، همتای عراقی‌اش ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو۲ می‌تواند نتایج رضایت‌بخشی را به همراه داشته باشد و موجب فعال شدن روند گفت‌وگوها شود. بنابر گزارش النشره، وزیر خارجه ایران پیرامون دعوت شدن یا نشدن ایران به کنفرانس ژنو ۲ گفت: اگر ایران به این کنفرانس دعوت شود تهران نیز آن را خواهد پذیرفت؛ البته اگر دعوت ایران به شکلی باشد که در آن به ملت ایران احترام گذاشته شود. وزیر خارجه ادامه داد: «عراق قربانی تروریسم و تندروی‌ها است همچنان ‌که ما هم همین‌طور هستیم.» او در ادامه بر حمایت از ملت عراق در مبارزه با مساله تروریسم تاکید کرد. زیباری نیز با اشاره به توافق اولیه ایران و ۱+۵ درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ «ما جزو اولین کشورهایی بودیم که از توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و ۱+۵ استقبال کردیم.» او همچنین با اعلام حمایت کشورش از حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ بیان کرد: «از حضور همه کشورهای ذی‌ربط درخصوص مساله سوریه در کنفرانس ژنو ۲ از جمله ایران حمایت می‌کنیم.»

ظریف بغداد را به مقصد امان ترک کرد

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود از عراق به سوی اردن رفت. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف با بدرقه رسمی هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، بغداد را به مقصد امان ترک کرد. بنا بر این گزارش، وزیر امور خارجه در ادامه دومین دور سفرهای منطقه‌ای خود، قرار است در اردن با پادشاه و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند.