مریم کاویانی مادرِ حواشی این روزهای دو قوه مقننه و قضائیه کشور، نطق جنجالی مردی است که به‌تازگی از سوی دادستان تهران علیه او اعلام جرم شده‌است. علی مطهری درست یک روز پیش از نهم دی ماه امسال، نطقی جنجالی در خانه ملت ایراد کرد که پس‌لرزه‌های آن علاوه‌بر برانگیختن واکنش قوه‌قضائیه، همچنان فضای سیاسی را به واسطه حمایت و مخالفت‌های چهره‌ها و مسوولان عرصه سیاسی پر سر و صدا کرده‌است. حواشی زاییده از نطق آن روز مطهری هر روز چهره‌ای تازه به خود می‌گیرد و پنجره‌ای جدید به ماجرای تلخ سال ۸۸ باز می‌کند. دیروز هم صحن علنی مجلس، شاهد درگیری علی مطهری و نمایندگان موافق و مخالف بود. از رئیس نمایندگان ملت گرفته تا مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب به حمایت از علی مطهری برخاستند و اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد مسائل مختلف کشور را حق قانونی آنان دانستند. در حالی که مهدی کوچک‌زاده از در مخالفت برخاست و صدای مطهری را به اعتراض بالا برد، البته در این میان، سیدرضا اکرمی به عنوان یکی از نزدیکان دولت یازدهم، پرچم حمایت از مطهری را علم کرد.

اظهارنظر مطهری وجهی برای اعلام جرم دادستانی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود برخی دعاوی مطهری در مورد قوه‌قضائیه را نادرست و تحقیرآمیز دانست و البته اضافه کرد: «این حد از اظهارنظر وجهی برای اعلام جرم از سوی دادستانی ندارد.» به گزارش «ایسنا»، نماینده مردم قم در مجلس، محتوای نطق مطهری را «قابل نقادی» ارزیابی و در ادامه تاکید کرد که این حد از اظهارنظر از جانب نمایندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و احتیاج به این همه بحث رسانه‌ای در کشور نداشت. لاریجانی در جریان نطق خود همچنین نقبی به «سوال نمایندگان از وزرا» زد و در تذکری غیر‌مستقیم خطاب به نمایندگان گفت: «سوال از وزرا حق نمایندگان است، اما از هر حقی زیادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا نمایندگان به این امر توجه کافی خواهند کرد. لاریجانی در جریان سخنان خود حتی دادستان را خطاب قرار داده و از او خواست از تفسیر محدود قانون پرهیز کند.»

علی مطهری نیز دیروز در مجلس با ایراد تذکری، هدف از نطق پرماجرایش را اینچنین تشریح کرد: «بنده در نطق خود هیچ توهینی به قضات کشور نکردم و تنها به نداشتن استقلال لازم برای رئیس قوه‌قضائیه انتقاد کرده‌ام و اعلام جرم علیه بنده از سوی دادستانی قانونی نبوده است. انتقاد من در نطق مذکور به ریاست قوه‌قضائیه بود که باید استقلال بیشتری داشته باشد و در این مورد نیز مثال‌هایی مطرح کردم.»

به گزارش خانه ملت، مطهری دیروز در تذکر خود تاکید کرده که در نطق مذکور خواهان پایان دادن به ماجرای فتنه بوده‌است و در ادامه گفت: «اگر ما نمایندگان حق اظهارنظر در مواردی چون فتنه و پایان دادن به آن را نداشته باشیم، واقعا فلسفه وجود مجلس زیر سوال خواهد رفت.» فرزند شهید مطهری در جریان تذکر خود همچنین با طرح سوالی از مهدی کوچک‌زاده، پرسید: «من نمی‌دانم کوچک‌زاده چه لذتی از خشونت می‌برد.»

علی مطهری را بازداشت کنید

آنچه علی مطهری را به سوال از مهدی کوچک‌زاده واداشت، تذکری بود که او پیش از علی مطهری ایراد کرد. او در تذکر خود و در انتقاد به نطق پیش از دستور علی لاریجانی گفت: «آقای لاریجانی بدانید این طور نیست که نمایندگان هر حرفی بتوانند بزنند.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران با ارائه راهکاری به دادستان تهران از او خواست علی مطهری را بازداشت کنند. او در تشریح پیشنهادش به قوه‌قضائیه گفت: «آقای دادستان می‌تواند کار بهتری انجام دهد. آقای دادستان می‌تواند به جای اینکه بیانیه و شعار بدهد، کسی را که به قضات وابسته و فرمانبر بازجوها می‌گوید و هر توهینی را که خواسته انجام داده، یک شب او را می‌گرفتند و نگه می‌داشتند.» این نماینده مجلس در جریان تذکر خود به طور غیر‌مستقیم و در واکنش به نمونه‌هایی که پزشکیان در نطق خود از نهج‌البلاغه استفاده کرد، گفت: «کسانی که در اینجا از نهج‌البلاغه می‌خوانند تا بگویند چرا اجازه نمی‌دهید یک نماینده مجلس به قضات کشور تهمت بزند، بدانند نهج‌البلاغه‌دان در این مجلس زیاد است و اینها یک خدعه است.»

چرا انگ می‌زنید؟

مسعود پزشکیان در ابتدای نطق میان دستور خود با تاکید بر اینکه باید برای مردم پناهگاه و نه دام بود، گفت: «ما نمایندگان طبق اصل ۸۶ حق داریم در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنیم. اصل ۸۶ قانون اساسی می‌گوید که نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار می‌کنند و آرایی که می‌دهند، تعقیب یا توقیف کرد.» به گزارش «ایرنا»، پزشکیان با طرح این موضوع که چرا به «افراد منتقد انگ زده می‌شود» گفت: «زمانی شخصی می‌خواهد حرف بزند، چرا او را می‌ترسانید؟ چرا تهدید می‌کنید؟ چرا به اینکه شما چپید و راستید و ضد انقلابید و ضد نظامید انگ می‌زنید؟»

پزشکیان در ادامه به سخنی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: «حضرت علی می‌فرمایند که از رسول خدا شنیدم که جامعه‌ای که در آن جامعه نشود حق ضعیف را از آدم‌های گردن کلفت بدون لکنت زبان گرفت، روی سعادت نخواهد دید؛ مردم باید بتوانند بدون ترس در برابر کسانی که در مقام قدرت نشسته‌اند حرفشان را بزنند؛ نه اینکه مردم و حتی یک نماینده نتواند حرف خود را بزند.»

محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به اخطار مطهری از ورود هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان به محتوای نطق مطهری خبر داد و گفت: «بحثی که از سوی مطهری در مجلس مطرح شد ممکن است از سوی برخی فعالان سیاسی مورد مقبولیت قرار نگیرد، کما اینکه بنده خودم نیز به محتوای بحث نقد داشتم، اما بحث این است که صحبت‌های اخیر این نماینده، اظهارنظرهای مجرمانه بوده است یا نه؟ دادستان تهران درخصوص نطق مطهری اعلام جرم کرده و ما نیز در این باره از هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان خواسته‌ایم به سرعت جلسه‌ای را در این باره تشکیل داده و به بررسی دقیق این موضوع بپردازند.»

مطهری «حر» است

از سوی دیگر سرپرست فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری هدف از بیان برخی مشکلات از سوی مطهری را حل آنها دانست و از نطق او حمایت کرد. به گزارش «ایرنا»، سیدرضا اکرمی در ادامه گفت: «قوه‌قضائیه یا باید محاکمه کند یا توضیح بدهد و قانع کند و بگوید همه مسائل دست ما نیست.» او در ادامه مطهری را «حر» دانست و تاکید کرد: «طبق قانون نمی‌شود نماینده‌ای را به دلیل اظهاراتش محاکمه و بازخواست کرد.» اکرمی در خصوص برخورد مجلس در پرسش و پاسخ از وزیران کابینه یازدهم نیز گفت: «مجلس شورای اسلامی به برخی موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حساس است یا باید از قبل این مسائل را توجیه و روشن کرد یا وقتی سوال و حتی استیضاح وزیری مطرح می‌شود جواب‌های اقناعی داد.»