جامعه ما مشکل دارد

گروه خبر- مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری که میهمان این هفته‌ برنامه پایش تلویزیون بود از کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد گفت و توضیح داد که کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد که در جریان سوال نمایندگان از او درباره برخی اظهارات رییس کل بانک مرکزی صورت گرفت محل شبهه جدی است. چرا باید به وزیر اقتصاد کارت زرد داده شود؟ او در این برنامه اما بیشتر به بحث مبارزه با فساد پرداخت و درباره میزان موفقیت در این مبارزه گفت: «تحقیقات و نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد، مردم راضی نبوده‌اند، البته ما هم در زمینه مبارزه با فساد موفق نبودیم و راضی نیستیم. عوارض فساد همچنان در جامعه ما وجود دارد». به گزارش «ایسنا»، وزیر دادگستری که درباره فساد سخن می‌گفت، رفتار عمومی جامعه در زمینه مبارزه با فساد را موضوعی بسیار مهم دانست و در این باره به واکنش‌های کاربران ایرانی در صفحه فیس‌بوک «لیونل مسی» - بازیکن تیم ملی فوتبال آرژانتین- اشاره کرد و گفت: «این رفتار نشان می‌دهد که جامعه ما مشکلاتی دارد و باید بسترهای بروز فساد در جامعه را شناسایی کنیم.»

پورمحمدی به کنوانسیون مبارزه با فساد که در سال ۲۰۰۳ میلادی در سازمان ملل به تصویب رسید اشاره کرد و گفت: «اکنون که تصدی وزارت دادگستری را برعهده گرفته‌ام، موضوع این کنوانسیون یکی از کارهای جدی‌ام است. اگر حاضر شدیم که بانک‌های اطلاعاتی را کامل و مکانیزم اداری را تعریف کنیم، در این صورت قول می‌دهم که ۸۰ درصد فساد در جامعه کنترل می‌شود».

پورمحمدی بر این نکته نیز تاکید کرد که دولت برای مبارزه با فساد باید از خود شروع کند تا کم‌کم اعتماد مردم را جلب کند.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌هایش شرایطی که می‌خواست به سوالی درباره حضور نیافتن وزرا در شورای گفت‌وگو پاسخ دهد، از صداوسیما گلایه کرد. او گفت: «بهتر است که صحبت‌های وزرا را برای حضور نیافتن در این جلسه جویا می‌شدید و بعد قضاوت می‌کردید. در هفته گذشته تمامی وزرا در دولت، بحث لایحه بودجه را پیگیری می‌کردند و دو نفر از وزرای اقتصادی همسفر بودند؛ چرا باید خبری را بدون تحقیق در جامعه به این صورت منتشر کنیم؟ در صدا و سیما نیز گاهی گزارشاتی منتشر می‌شود که به صورت گزینشی است و قسمت‌های مثبت خبر بیان می‌شود و جنبه منفی آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود؛ بنابراین اگر بنا است که در جامعه با فساد مبارزه کنیم، باید صداقت داشته باشیم و با وعده‌های درست، شفافیت، انضباط و ملتزم بودن به قانون این مشکل را حل کنیم».

پورمحمدی در این برنامه به قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی هم اشاره کرد. او با بیان اینکه اگر این موضوع شفاف بود، اجازه نمی‌دادیم که اختلاف‌نظر بین آقایان بر سر واگذاری هدایایشان به وجود بیاید، گفت: «تا زمانی که این موضوع در نظام اداری حل نشود، به نتیجه‌ای در زمینه سلامت نظام اداری نخواهیم رسید و همیشه در این مسابقه بازنده هستیم».

او درباره چرایی برخورد ناکافی با پرونده‌های دانه درشت‌ها و اینکه احکام آن دیرتر از اشرار نوامیس اجرا می‌شود، توضیح داد: «از یک منظر به این موضوع اشکال وارد است، البته پرونده‌های ناامنی در جامعه پیچیده نیست، اما پرونده‌های فساد به‌خصوص فساد اقتصادی فوق‌العاده پیچیده و سخت است و افراد قدرتمند و صاحب پول تمام ظواهر را درست کرده‌اند و خود حقوقدان و قانوندان هستند».

وزیر دادگستری به پرونده فساد سه‌هزارمیلیاردی هم اشاره کرد. او درباره این پرونده از کارکردن دو اداره کل در سازمان بازرسی کل کشور و یک لشکر بر روی آن برای به سرانجام رسیدن این پرونده حرف زد و گفت: «البته مردم به ما گلایه می‌کنند که نتیجه رسیدگی به این پرونده به کجا رسید. باید یادآور شوم که در این پرونده بیش از ۱۰۰ نفرحکمشان صادر شد و البته نزدیک به ۲۰۰ نفر حکمشان صادر نشده است».