بیش از دو هفته از توافق هسته‎ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ می‏گذرد، اما هنوز «تحریم‎ها علیه ایران» در آمریکا محل بحث گروه‌های مختلف است. ایران و شش قدرت جهانی، سوم آذرماه در ژنو به توافق هسته‌ای دست یافتند؛ بر اساس این توافق در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران و همکاری بیشتر با آژانس، غرب نیز متعهد شده است که تحریم‌ها علیه ایران را سبک‌تر کند. این توافق در شرایطی انجام گرفته است که کنگره آمریکا همچنان طرح تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران را کنار نگذاشته است. اکنون در حالی که کنگره آمریکا هنوز تحریم‌های جدید علیه ایران را در دست بررسی دارد، رهبران دموکرات سه کمیته سنای آمریکا روز جمعه از مقام‌های اطلاعاتی این کشور خواستند تا در جلسه‌ای در مورد میزان همراهی ایران با توافق موقت هسته‌ای توضیح دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم جانسون، رییس کمیته بانکی سنا، دایان فاینستاین رییس کمیته اطلاعاتی و کارل لوین، رییس کمیته خدمات مسلح در نامه‌ای به جیمز کلَپِر، رییس نهاد دولتی «اطلاعات ملی»، از او خواستند که تا ۲۱ آذرماه در مورد تاثیری که تحریم‎های تازه علیه ایران بر مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت، توضیح دهد. در این نامه همچنین از مقام‌های اطلاعاتی خواسته شده است تا از سی‌ام ژانویه، برابر با ۱۱ بهمن‌ماه هر ۴۵ روز با حضور در سنا در مورد میزان پایبندی ایران به توافق شش ماهه ژنو گزارش دهند. در همین خصوص جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز قرار است روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر ماه برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای موقت با ایران، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر ‌شود. کری باید با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که اکثریتی جمهوریخواه دارد، نمایندگان را در جریان مفاد توافق هسته‌ای موقت با ایران قرار دهد.از دیگر سو جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، باردیگر در گفت‌وگوی ۹ ساعته‌ای که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل داشت، تاکید کرد که واشنگتن و رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کاملا هماهنگ هستند. شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد کری برای اولین بار پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۴ نوامبر در ژنو با نتانیاهو دیدار کرد و سعی کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را متقاعد کند که از توافق گام اول فراتر رود و روی یک توافق جامع که به همه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ می‌دهد، کار کند. این در حالی است که اختلافات بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه رویکرد در برابر برنامه هسته‌ای ایران که زمانی در حد گمانه‌زنی بود به یک اختلاف علنی بین این دو متحد تبدیل شده است.

اختلافات در واشنگتن بر سر تشدید تحریم‎ها

از دیگر سو باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و سایر اعضای دولتش در تلاشند تا قانون‌گذاران از اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران پرهیز کنند. دولت آمریکا می‌گوید تصویب تحریم‌های بیشتر می‌تواند وجهه بدی از واشنگتن در برابر ایران و سایر کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای بر جای بگذارد. اما ظاهرا نظرات و صحبت‏ها در واشنگتن هماهنگ نیست زیرا با وجود تلاش‌های اوباما برای تلطیف فضا، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ادامه مواضع ضدتوافق ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: «واشنگتن به صورت فعالانه با هر تلاشی برای استفاده از توافق گام اول برای هر نوع گریز از تحریم‎ها، خواهد جنگید.» به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که آمریکا به مشکلاتی که برای کشورهایی مانند هند در جهت کاهش خرید نفت از ایران ایجاد شده، معترف است، اما اعلام کرد با وجود توافق هسته‎ای تاریخی آمریکا- ایران همچنان تحریم‎ها را تشدید خواهد کرد. به گفته هارف، آمریکا فعالیت سخت دیپلماتیک و خستگی ناپذیری را در تعامل با کشورهایی همچون هند، ژاپن، کره‌جنوبی و دیگران انجام داده‎ تا تحریم نفتی ایران را برپا کند.

تاکید هیگل بر ادامه حضور آمریکا در خلیج فارس

این روزها، توافق هسته‌ای با ایران، واشنگتن را حسابی مشغول کرده است زیرا در پی این توافق، تنش‌ها در روابط واشنگتن و شرکای قدیمی‌اش در کشورهای عربی به اوج خود رسیده است. در همین راستا چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که در بحرین به سر می‎برد در یک کنفرانس امنیتی در منامه گفت که واشنگتن با وجود اقدامات دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای با تهران، حضور نظامی‌اش در خاورمیانه را برای اطمینان حفظ امنیت در این منطقه پرجنب و جوش حفظ خواهد کرد. هیگل، نگرانی‌های سران کشورهای خلیج‌فارس درباره مسیر دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه به ویژه مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخت، ولی گفت: «تاکید آمریکا روی دیپلماسی نباید اشتباه تعبیر شود.» به گزارش خبرگزاری رویترز، هیگل گفت: «ما می‌دانیم که دیپلماسی نمی‌تواند در خلاء عمل کند. موفقیت ما همچنان به قدرت نظامی آمریکا و اعتبار تضمین‌هایی که به متحدان و شرکایمان در خاورمیانه می‌دهیم، بستگی دارد.»

عراقچی: مراقب باشند پنجره گفت‌وگو بسته نشود

در شرایطی که روز شنبه دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق ایران و آژانس برای بازرسی از تاسیسات تولید آب سنگین اراک وارد تهران شدند عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵، به کشورهای طرف مقابل هشدار داد که «مراقب باشند که این پنجره بسته نشود». به گزارش «ایسنا»، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۰ آبان در تهران سندی را به امضا رساندند که براساس آن چارچوبی برای همکاری میان ایران و آژانس مورد توافق قرار گرفت. براساس این توافق، ایران با بازرسی بازرسان فراتر از تعهدات پادمانی‌اش از تاسیسات تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بندرعباس موافقت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون هلند ضمن گلایه از گفته‌های برخی از مقامات غربی، گفت: این «رویکرد مناسبی» نیست که «پس از توافق، برخی صحبت از تضعیف محتوای آن کنند، به گونه‌ای که گفته شود تنها بخش کوچکی از تحریم‌ها لغو شده» است. معاون وزارت امور خارجه ایران که تلویزیون هلند از او به عنوان «یکی از مهم‌ترین افراد دخیل در توافق تاریخی ایران و غرب در ژنو» نام برد، افزود که «در یک توافق برد - برد طبیعی است که طرفین امتیازی داده و می‌گیرند.» این عضو ارشد تیم ایران بدون انگشت نهادن بر فرد یا گفته‌ای مشخص، گفت: «برخی سخنان طرف مقابل سودمند نیست. طرفین مذاکرات باید مراقب باشند که این پنجره بسته نشود.» عراقچی در ادامه با انتقاد از افرادی که به گفته او برای «تخریب مذاکرات» تلاش می‌کنند، گفت: «نیروهای تاریک مانند رژیم اسرائیل و برخی در داخل آمریکا وجود دارند که در جهت تخریب روند مذاکرات می‌کوشند، ولی ما باید بکوشیم عقلانیت پیروز شود.»