افتتاح پل طبقاتی صدر

پل طبقاتی صدر و تونل نیایش روز گذشته به طور رسمی افتتاح شد. افتتاح این پل مدتی به تاخیر افتاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح آن گفت که «تحریم‌ها و نبود بعضی از قطعات برای تکمیل این پل، دلیل این تاخیر بوده‌است.» به گفته مسوولان شهری تهران، این سازه علاوه بر برقراری ارتباط شرق و شمال غرب تهران، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه‌های همت و حکیم خواهد داشت. پل طبقاتی صدر ۱۱ کیلومتر طول دارد که دو سال و دو ماه از آغاز به کار مهندسان ایرانی در آن می‌گذرد و روز گذشته با بهره‌برداری از آن، پروژه تونل نیایش و پل طبقاتی صدر به‌طور کامل زیر بار ترافیکی رفت. این سازه با استفاده از مرکز «کنترل یکپارچه پل و تونل» به صورت یکپارچه کنترل می‌شود. چنانکه بیش از ۱۷۰ دوربین نظارت تصویری در پل و تونل نصب شده است. همچنین سرعت مجاز پیش‌بینی شده برای استفاده از این سازه ۶۰ کیلومتر در ساعت است و عبور کامیون، موتورسیکلت و اتوبوس همان‌طور که از تونل ممنوع بوده از روی پل نیز ممنوع است.

در مراسم افتتاح پروژه صدر ـ نیایش، علی لاریجانی رییس مجلس، محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران و همچنین برخی از اعضای شورای شهر حضور داشتند. سردار سلامی و همچنین برخی از سرداران سپاه در مراسم بهره‌برداری پروژه صدر- نیایش حضور داشتند که عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا گزارشی از عملکرد این قرارگاه در اجرای ساخت پروژه ارائه کرد. خبرگزاری فارس گزارش داده که در حاشیه افتتاح این پروژه، احمد مسجد‌جامعی رییس شورای شهر تهران با وجود درخواست خبرنگاران در خصوص نظر شخصی‌اش در مورد پروژه صدر- نیایش گفته است که: «فعلا نظری ندارد و منتظر گزارش شهرداری تهران در این زمینه است.»

افزایش هزینه‌ها و فرسودگی

در مراسم افتتاح پل طبقاتی صدر، علی لاریجانی، رییس مجلس با بیان اینکه زمان طولانی به یکی از آفت‌های اصلی پروژه‌های عمرانی در کشور تبدیل شده‌است، افزود: «در کشور هم اکنون پروژه‌های عمرانی زیادی کلنگ‌زنی شده اما به علت نبود اعتبارات اجرای این پروژه‌ها با وقفه روبه‌رو شده که به این علت گاهی تکمیل یک بیمارستان حدود ۱۷ سال طول می‌کشد که افزایش زمان در اجرای پروژه‌های عمرانی زمینه افزایش هزینه‌ها و فرسودگی پروژه مورد نظر را به دنبال دارد.» لاریجانی گفت: «اگر تدبیر در پروژه‌های عمرانی با امور مهندسی و موضوعات دیگر ادغام شود، قطعا شاهد اجرای درست و مناسب پروژه‌های عمرانی در کشور خواهیم بود.»

لاریجانی با اعلام اینکه «حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور کلید خورده است»، افزود: «در شرایط کنونی برای اجرای این پروژه‌ها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که اگر این موضوع با نرخ تورم محاسبه شود، اجرای پروژه‌ها حدود ۵۰ سال طول می‌کشد.»

نگرانی از خریدهای خارجی

لاریجانی با بیان اینکه قطعا پروژه صدر با تدبیر اجرا و طراحی مهندسان ایرانی به اتمام رسید، افزود: «در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های اعمال شده با اتکا به نیروی داخل می‌توان زمینه رشد کشور را فراهم و تحریم را به فرصت و نعمت تبدیل کرد، از طرفی دیگر این موضوع بسیار نگران‌کننده است که وقتی گشایشی در کشور فراهم می‌شود، بخش‌ها و سازمان‌ها به خریدهای خارجی روی می‌آورند.»

او ادامه داد: «در سال‌های اخیر، کشور صدها میلیارد دلار درآمد نفتی و ارزی به دست آورد، از این رو اگر در آن زمان همت داخلی وجود داشت، ظرفیت داخل رشد کرده و مشکلات کمتر می‌شد.»

لاریجانی با اشاره به گزارش‌های مطرح شده درباره کار مفید در دستگاه‌های دولتی یادآور شد: «‌کار مفید روزانه در دستگاه‌های دولتی حدود ۲۲ دقیقه یا به اعتقاد من حدود ۱ ساعت است، از طرف دیگر، کار مفید در صنعت حدود ۲ و نیم ساعت بوده که در طول سال این میزان به ۸۰۰ ساعت کار مفید می‌رسد که این آمارها ایران را در رده ۳ کشور آخر دنیا بعد از عربستان و کویت قرار می‌دهد.» وی با بیان اینکه براساس ترازنامه هیدروکربنیک کل ظرفیت انرژی در حوزه نفت ، گاز و برق کشور معادل حدود ۴۳۲ میلیون بشکه نفت در سال است گفت: «با این شرایط اگر راندمان کاری را حدود ۴۵ درصد در نظر بگیریم استفاده از ۱۹۶ میلیون بشکه در یک سال در کشور قابل قبول بوده و حدود ۲۳۶میلیون بشکه را در سال به هدر دادیم که این مقدار برابر با فروش نفت ایران در یک سال است.» رییس مجلس با اعلام اینکه براساس گزارش اعلام شده در سال ۲۰۰۸ در ایران برای هزار دلار تولید ناخالص داخلی حدود ۲/۴ بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌شود این در حالی است که این آمار در کشور ترکیه ۱ و براساس میانگین جهانی حدود ۴/۱ بشکه نفت خام است. از طرفی دیگر این موضوع به این معنی است که با مصرف انرژی یک بشکه نفت خام حدود ۲۳۸ دلار تولید حاصل شود که این عدد برای ترکیه ۹۷۱ دلار ، ژاپن ۱۳۲۰ دلار و برای اروپا ۱۴۵۰ دلار و در میانگین جهانی ۷۳۶ دلار است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در مقایسه این آمارها با آمار کشور ترکیه این موضوع مشهود می‌شود که ایران تنها از یک چهارم انرژی خود استفاده کرده و سه چهارم بقیه را به دور می‌ریزد و همچنین در قیاس با آمارهای اروپا ایران حدود پنج ششم از منابع حاصل از انرژی خود را دور ریخته و تنها از یک ششم آن استفاده می‌کند. به گزارش خانه ملت، لاریجانی با تاکید بر اینکه متاسفانه در مصرف انرژی در کشور اشکالات زیربنایی زیادی وجود دارد، تصریح کرد: به طور حتم با مدیریت کارآمد و با تدبیر و برنامه‌ریزی می‌توان در جهت کاهش هدررفت انرژی در کشور تلاش کرد.

عذرخواهی به دلیل آلودگی هوا

شهردار تهران نیز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پل طبقاتی صدر از دو طبقه کردن بزرگراه بعثت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «فعلا بزرگراه همت و دو طبقه کردن آن در دست مطالعه است.» محمدباقر قالیباف افزود: «پروژه صدر در بخش کیفیت و طراحی قابل عرضه در بین‌الملل است. از این رو به همه مردم تهران و مسوولان این پروژه تبریک می‌گویم.»

وی از مردم تهران که تحمل رنج و زحمت را در پروژه صدر داشتند، عذرخواهی کرد و گفت: «به عنوان شهردار خوشحالم که پروژه افتتاح شده است، اما آلودگی هوا باعث صدمه زدن به سلامت مردم شهر تهران شده است و از این بابت از آنها عذرخواهی می‌کنم، با اینکه متولی اصلی این موضوع شهرداری تهران نیست.» شهردار تهران ریشه این معضل را در ساختار غلط و مدیریت غلط دانست و تاکید کرد: «کارهای بزرگی همچون صدر در شهر تهران به کام مردم تهران به دلیل آلودگی هوا تلخ می‌شود، امیدوارم با همکاری شجاعانه و تصمیم‌گیری درست بین دولت، مسوولان در بخش‌های مختلف مردم و شهرداری تهران شاهد حل این معضل باشیم.»

قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه منابع مالی شهرداری تهران که در سنوات گذشته به آنها تعلق نمی‌گرفت آیا در این دولت محقق می‌شود، ادامه داد: «ما اجرای قانون را می‌خواهیم. بودجه مصوب مجلس برای متروی تهران بیش از ۲ سال است که به آن تعلق نگرفته است و امیدواریم در این دولت محقق شود. مقدمات کار فراهم شده و شاهد بازگشایی LC از کشور چین باشیم. قطعا مشکل آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومی و مترو کاهش می‌یابد، اما مادامی که ساختار غلط تصمیم‌گیری وجود داشته باشد و اراده جدی نسبت به نجات سلامت مردم نباشد این موضوع قابل حل نیست.» وی درباره تاثیر تحریم‌ها در روند پروژه صدر نیز گفت: «اگر امروز شاهد بازگشایی پل صدر با تاخیر ۶ ماهه هستیم به دلیل تحریم‌ها بوده‌ است. اما خوشبختانه با تلاش مهندسان ایرانی که میانگین سنی آنها ۳۰ سال است، توانستیم تجربه خوبی کسب کنیم تا بسیاری از ابزار مورد نیاز را از جمله دیواره‌های صوتی و چگونگی انتقال دکل برق را در کشور بومی کنیم.»

عمر مفید پل صدر ۱۰۰ سال است

وی با اشاره به اینکه عمر مفید پل صدر یکصد سال خواهد بود، گفت: «در صورت نگهداری مناسب طول عمر پل صدر بیش از این خواهد بود.»

شهردار تهران درباره دو طبقه کردن بزرگراه همت نیز گفت: «فعلا مطالعات پروژه همت در دست بررسی است، اما اولویت با بزرگراه بعثت، ترمینال جنوب به خاطر تقاطع‌های زیادی که دارد است.»