به دنبال تشکیل دولت یازدهم در ایران، بهبود روابط با کشورهای همسایه، به‌ویژه کشورهای عربی در دستور کار قرار گرفت؛ شاید با در نظر قرار دادن این مساله اهمیت سفر وزیر خارجه امارات متحده عربی برای نخستین بار در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی بیش از پیش مشخص شود. شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات، روز پنج‌شنبه در اقدامی کم‌سابقه به تهران سفر کرد و در دیدار با رییس‌جمهور ایران و همتای ایرانی خود، ضمن استقبال از توافق اتمی ژنو، بر توسعه روابط بین دو کشور تاکید کرد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با همتای اماراتی خود تاکید کرد که تهران برای روابط دوجانبه با همسایگان، به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس اهمیت زیادی قائل است.

ظریف درمورد روابط دو کشور گفت: «ما هرگونه پیشرفت را برای کشورهای این منطقه توفیقی برای خود و هرگونه خطر و تهدید برای کشورهای منطقه را ضد خود تلقی می‌کنیم.» از دیگر سو ظاهرا پس از توافق هسته‎ای ژنو، فضا برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بسیار مساعد شده است. همچنان که وزیر خارجه امارات، پس از گفت‌وگو با حسن روحانی تاکید کرد که توافق‌های هسته‌ای ژنو «فضای تنفس جدیدی» برای منطقه پدید آورده و تمام کشورهای منطقه در آن سهیم هستند. همچنین امارات نخستین کشور عربی بود که از توافقنامه هسته‌ای ایران در ژنو استقبال کرد.

حسن روحانی نیز در این دیدار از توسعه روابط دو کشور استقبال و تحولات اخیر را فرصتی بسیار خوب برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و امارات توصیف کرد. سفر شیخ عبدالله بن زاید به تهران در شرایطی انجام شد که یک روز پیش از آن، شورای همکاری خلیج‌فارس، متشکل از عربستان سعودی، کویت، امارات، قطر، عمان و بحرین، با انتشار بیانیه‌ای از توافقنامه اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو استقبال کرد.

با وجود آنکه امارات متحده عربی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‎شود، اما مناسبات دو کشور طی سال‎های گذشته، به دنبال برخی مسائل از جمله بحث سه جزیره ایرانی تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی اندکی تیره شد.

وزیر خارجه امارات در سفر اخیرش با اشاره به این تنش گفت: «روابط ایران و امارات ریشه در تاریخ و گذشته‌های دور دارد و امروز تجدید شده است. او ابراز امیدواری کرد، این روابط در آینده گسترده‌تر شود.» پیش از این وزیر خارجه امارات در کنفرانس خبری مشترکی با گیدو وستروله، همتای آلمانی خود از ایران خواسته بود همزمان با مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ برای برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، نسبت به رفع نگرانی‌های همسایگان خود نیز اقدام کند؛ درواقع او خواستار حل مناقشه بر سر جزایر سه‌گانه شده بود. وزیر خارجه امارات آخرین بار سال ۲۰۱۱ به ایران سفر کرده بود.