درگذشت پیرموتلفه

ارزیابی سه سیاستمدار از کارنامه عسگراولادی درگذشت پیر موتلفه

پیام تسلیت رییس‌جمهوری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

مریم کاویانی، زینب موسوی:‌ «پیر موتلفه» دار فانی را وداع گفت. حبیب‌الله عسگر اولادی دیروز صبح و همزمان با اولین روز ماه محرم در بیمارستان درگذشت. محرم سال گذشته بود که نام او با شایعه «یک خواب» در صدر اخبار قرار گرفت و دو تن از کاندیداهای ریاست‌جمهوری سال ۸۸ را «مفتون» (مورد فتنه قرار گرفته شده) دانست.

به گفته محسن رفیق دوست، یکی از اعضای موتلفه اسلامی، او در اثر بیماری ریوی در بیمارستان دی تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد. عسگراولادی از مرداد ماه امسال به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری بود و بعد از عمل جراحی باز قلب به عارضه ریوی دچار شد. حبیب‌الله عسگراولادی از محافظه‌کاران تاثیرگذار جریان اصولگرایی بود که به واسطه مواضعی که در یک سال گذشته نسبت به میر حسین موسوی و مهدی کروبی گرفت، تا مرز خروج از حزب موتلفه پیش رفت و با ارائه تعریفی جدید از اتفاقات سال ۸۸ کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات را بر خلاف محافظه کاران که «سران فتنه» می‌نامیدند؛ «مفتون» و «برادر» خواند و بارها تاکید کرد «اظهاراتش بر اساس یک وظیفه الهی مطرح شده و خواسته که قبل از مرگ به وظیفه‌اش عمل کند و ناگفته‌های باقی‌مانده را بگوید». پرونده حیات این بازاری مبارز در سن ۸۱ سالگی بسته شد و رییس‌جمهور در پیام تسلیت خود عملکرد او را در یک سال اخیر مبتنی بر «رویکرد اعتدالی و جلوگیری از تعمیق فاصله‌ها و دوری گزیدن از خشونت و تندروی» توصیف کرده‌است.

یک مبارز انقلابی با پسوند مسلمان

«حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان» در سال ۱۳۱۱ و در محله امام‌زاده یحیی و از خانواده‌ای دماوندی به دنیا آمد. پسوند «مسلمان» که در پایان فامیلی او است مدتی حاشیه ساز بود. او در مصاحبه با «ایسنا» در خصوص پسوند نام خود گفته بود: «پسوند فامیلی من مسلمان است؛ چرا که در محله ما، امامزاده یحیی، غیر از مسلمانان افراد یهودی زیادی نیز زندگی می‌کردند، بنابراین اداره ثبت احوال منطقه به خاطر مشخص شدن نوع مذهب افراد آن را در شناسنامه و قبل از اسم افراد قید می‌کرد. مامور ثبت شناسنامه من به جای اینکه عنوان مسلمان یعنی مذهب من را قبل از عسگراولادی بگذارد آن را بعد از عسگراولادی نوشت، لذا تنها من در بین برادران و خواهرانم پسوند مسلمان دارم و هیچ یک از برادران و خواهران من قید مسلمان را در دنبال فامیلی‌شان یعنی عسگراولادی ندارند.»

عسگراولادی از نوجوانی به طور همزمان به تحصیل در حوزه علمیه قم و فروش آهن مشغول شد. او در بین بازاریان و تجار شناخته شده و محبوب بود و مبارزه با رژیم پهلوی را از آغاز جوانی شروع کرد. به نوشته سایت تاریخ ایرانی در سال ۱۳۴۳در مجلس موتلفه تصمیم به ترور حسنعلی منصور گرفته شد و مراجع حکم شرعی این تصمیم را صادر کردند. بعد از ترور حسنعلی منصور توسط نواب صفوی و با همکاری فدائیان اسلام حبیب‌الله عسگراولادی به عنوان متهم ردیف دوم به حبس ابد محکوم شد. او با درخواست عفو و بعد از ۱۳ سال از زندان آزاد شد و از آن پس درخواست عفو از سوی زندانیان مخالف شاه، تاکتیکی برای حضور در عرصه مبارزاتی به حساب آمد.

از «موتلفه» تا «جمهوری اسلامی»

عسگراولادی در آغاز انقلاب عضو تیم استقبال‌کننده از امام خمینی بود و حتی قبل از بازگشت او به ایران به فرانسه رفت و امام را در مسیر بازگشت همراهی کرد. به نوشته فرارو، وی همچنین از همراهان شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در راه‌اندازی حزب جمهوری اسلامی بود که تا زمان تعطیلی حزب، عضو شورای مرکزی آن بود. عسگراولادی یک‌بار در سال ۶۰ و در جریان ترورهای منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و با هوشیاری محافظانش جان سالم به‌در برد. البته در حزب جمهوری اسلامی مشاجره میان عسگراولادی و میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت بالا می‌گیرد و به رویه معمول بدل می‌شود. به این ترتیب عسگراولادی که در دولت میرحسین وزارت بازرگانی را عهده دار شده بود، به همراه برخی از وزرای همفکر نامه‏ای به امام خمینی(ره) می‌نویسد و از سیاست‌های میرحسین موسوی گله می‌کند. به هر حال نام او با احزابی چون فدائیان اسلام، موتلفه و جمهوری اسلامی گره خورده است و او را یکی از اثرگذارترین چهره‌های جریان اصولگرایی پیش و بعد از انقلاب می‌دانند.

کروبی گم شده، کمکش کنیم

از اوایل محرم سال گذشته نیز چرخشی در مواضع سیاسی حبیب‌الله عسگر اولادی ظاهر شد که با اعتراضاتی از سوی برخی چهره‌های تندرو و حتی محافظه کار اصولگرا مواجه شد. او در واکنش به مواضع سید محمد موسوی خوئینی‌ها دبیر مجمع روحانیون مبارز در خصوص «تبری جستن اصلاح‌طلبان از موسوی و کروبی» برای حضور در انتخابات، اظهاراتی متفاوت از دیگر اصولگرایان مطرح کرد. حبیب‌الله عسگراولادی در واکنش به گفته موسوی خوئینی‌ها گفت: «آقای موسوی خوئینی‌ها اختیار دارد که اعلام برائت نکند، اما طبیعی است که مردم نمی‌پذیرند.» او گفت علت این امر این است که «فتنه‌گران کارهای زشتی علیه خط امام (ره) و امام حسین (ع)انجام دادند.» با این حال وی افزوده است که به نظر او این نامزدهای انتخابات نبوده‌اند که به چنان اعمالی دست زده‌اند، بلکه عده‌ای دور آنها جمع شده و چنین اقداماتی کرده‌اند. البته اظهارنظر متفاوت این عضو پر سابقه تنها محدود به سال گذشته نبود، او در مهرماه ۸۸ در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد «موسوی، کروبی و خاتمی در محاصره اصحاب فتنه هستند و آنان فتنه گر نیستند.» او حتی در این کنفرانس اعلام کرد: «من معتقدم کروبی گم شده است و باید کوشش کنیم که او خودش را پیدا کند.»

عسگراولادی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم راجع به کروبی، خاتمی و موسوی ظلم کنیم، گفت: «این افراد سالیان زیادی به کشور خدمت کردند اما اینها در نظام ارزش دارند. موسوی، کروبی و خاتمی از خانواده انقلابند و آنها را مفت به‌دست نیاورده‌ایم که آنها را مفت از دست بدهیم.» جدال قدیمی میرحسین موسوی وعسگراولادی نه تنها مانعی بر سر بیان آنچه که از نظر عسگراولادی حق بود نشد، بلکه او به دیدار موسوی و کروبی رفت و با آنها دیدار و گفت و گو کرد و بعدها تاکید کرد که به مهندس موسوی نیز ثابت شده که در انتخابات تقلبی رخ نداده و موضوع تنها ذهنیت‌سازی اطرافیان وی است.

کاندیداتوری در چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر فعالیت‌های عسگراولادی در کنار نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام (ره) بود. نام او با بیان حقایقی که خود آن را وظیفه الهی می‌پنداشت در تاریخ ماندگار خواهد بود.

پیام تسلیت رییس‌جمهور برای درگذشت حبیب الله عسگراولادی

حسن روحانی رییس‌‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت حاج حبیب‌الله عسگراولادی را به مقام معظم رهبری، ملت ایران و همرزمان و خانواده وی تسلیت گفت. رییس‌جمهور در این پیام با بیان اینکه درگذشت یار دیرین امام و سرباز فداکار نهضت اسلامی، حاج حبیب‌الله عسگر اولادی، همه علاقمندان انقلاب اسلامی و یاران امام را اندوهگین کرد، گفت: «این انقلابی دین باور که از نخستین روزهای شکل‌گیری نهضت اسلامی با مجاهدت و تحمل زندان‌های طولانی و فشارهای گوناگون، عمر پربار خود را در مسیر دفاع از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران صرف نمود، در سال‌های پس از انقلاب با تاکید بر مشی انقلابی و اعتدالی و تلاش در حفظ و صیانت از ارزش‌های نظام و ایجاد الفت و وفاق در میان گروه‌های سیاسی در اذهان ملت شریف، کارنامه‌ای درخشان از خود به یادگار گذاشت.»

روحانی در این پیام درباره شخصیت عسگراولادی گفت: «آنچه این شخصیت مودب و متواضع به‌ویژه در یک سال اخیر پی می‌گرفت، رویکرد اعتدالی و جلوگیری از تعمیق فاصله‌ها و دوری گزیدن از خشونت و تندروی بود که باید با تلاش‌های صمیمانه دوستداران او و همه مردم اخلاق‌مدار با جدیت دنبال شود.»

پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی

همچنین علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی طی پیامی درگذشت حبیب‌الله عسگر اولادی را تسلیت گفت. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام نوشت: «درگذشت شادروان مرحوم آقای حبیب‌الله عسگراولادی باعث تالم خاطر گردید. مبارزی که با ایمان به حقانیت مبارزه امام (ره) و روحانیت علیه استبداد و استعمار، ۱۳ سال زندان و شکنجه را تحمل و پس از انقلاب اسلامی در دولت‌های مختلف و مسوولیت‌های متعدد به مردم و نظام خدمت کرد. ایشان علاوه‌بر همسنگری دوران مبارزه و همراهی پس از پیروزی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از جمله همکاران خوب و فعال در جلسات بود. مصیبت فقدان این مسوول منصف و دلسوز را به خانواده محترم عسگراولادی، خانواده کمیته امداد امام(ره) و دوستان سال‌های مبارزه و زندان تسلیت می‌گویم و علو درجاتش را از درگاه الهی مسالت می‌نمایم.»

درگذشت پیرموتلفه