روایت چیت‌چیان از نحوه تامین یارانه نقدی در دولت قبل

دنیای اقتصاد - سخنان رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد در خصوص میراث به جا مانده از سیاست‌های اقتصادی دولت قبل، با ارائه آماری دیگر از سوی وزیر نیرو وارد فاز تازه‌ای شد. حمید چیت‌چیان روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که آیا برداشت از منابع وزارت نیرو در دولت گذشته برای پرداخت یارانه نقدی به مردم صحت دارد یا خیر، گفت: «با کمال تاسف این مساله واقعیت دارد.» وزیر نیرو با اشاره به اینکه برداشت از منابع مالی این وزارتخانه در دولت قبل منجر به ایجاد مشکل برای اجرای پروژه‌های جدید شده است، گفت: «در قانون آمده بود اگر قیمت تکلیفی آب و برق با قیمت تمام شده واقعی آن تفاوت داشته باشد و وزارت نیرو مجبور شود آب و برق را پایین‌تر از قیمت واقعی به مردم بفروشد، این مابه‌التفاوت را دولت باید به وزارت نیرو پرداخت کند. این مساله در دولت قبل رعایت نشد و مجبور شدیم آب و برق را به یک سوم قیمت تمام شده در اختیار مشترکان قرار دهیم.»

وزیر نیرو گفت: «در واقع وزارت نیرو هم مجبور شده منابعی را در اختیار سازمان هدفمندی قرار دهد و هم اینکه کالای خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر در اختیار مردم بگذارد و از دریافت مابه التفاوت آن محروم شود.»

چیت‌چیان افزود: فشار ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دوسال گذشته کار را به جایی رساند که سرمایه‌گذاری در این بخش سیر نزولی به خود گرفت و بنا بر گفته نامجو، وزیر سابق نیرو، این وزارتخانه با ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران تحویل دولت یازدهم داده شد.»

وی با ارائه آمار دیگری گفت: «بر اساس تعاریف مشخص شده در صنعت برق سالانه باید نیروگاه‌هایی با ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات در حال ساخت داشته باشیم که بتوانیم سالی ۵ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه کنیم. این در حالی است که ظرفیت کل نیروگاه‌های در حال ساخت تحویل داده شده به دولت یازدهم سه هزار و ۸۰۰ مگاوات بوده که آمار نگران‌کننده‌ای است.

احتمال ثابت ماندن قیمت آب و برق تا پایان امسال

بودجه ۹۳ و نحوه تخمین قیمت آب و برق پرسش دیگری بود که از وزیر نیرو پرسیده شد. چیت‌چیان درخصوص افزایش قیمت آب و برق تا پایان سال‌جاری گفت: «تاکنون برای افزایش قیمت تصمیمی اتخاذ نشده است. در رابطه با بودجه ۹۳ نیز هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیده‌ایم و اگر قرار شد افزایش قیمتی داده شود حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

هشدار به جیره‌بندی آب تهرانی‌ها

وی در ادامه با اشاره به اینکه بارش‌های مهر ماه امسال نسبت به متوسط سال‌های گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است، گفت: «اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، ناچار به جیره‌بندی خواهیم بود که اگر مردم ۲۰درصد صرفه‌جویی کنند، نیازی به جیره‌بندی آب نخواهیم داشت.»

وزیر نیرو اظهار کرد: «کاهش بارندگی باعث کاهش میزان ذخیره آب در سدهای اطراف تهران شده است و امیدواریم که افزایش بارش و مدیریت مصرف توسط مردم را شاهد باشیم.»

امیدواری حجتی به افزایش تولید گندم

محمود حجتی وزیر کشاورزی نیز از فراهم شدن مقدمات برای تخصیص تسهیلات و در اختیار گذاشتن گروه‌هایی که آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دارند، خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با دلالان در بازار برنج نیز گفت: «برنج قیمت تضمینی دارد، اگر قیمت بازار از قیمت تضمینی پایین‌تر باشد دولت باید بر اساس قوانین با نرخ تضمینی برنج تولید‌کنندگان را بخرد؛ اما در قیمت‌های بالاتر از خرید تضمینی بر اساس عرضه و تقاضا مبادله می‌شود.»

وزیر کشاورزی یادآور شد: «می‌خواهیم اتحادیه‌ها و تشکل‌های کشاورزی خودشان در بخش خدمات پس از فروش محصولات کشاورزی وارد شوند و از بخشی از ارزش افزوده پس از تولید بهره‌مند شوند.»

وی درباره خودکفایی گندم و الگوی کیفیت از وزیر کشاورزی گفت: «مطمئنا ما افزایش محصول را خواهیم داشت البته بستگی دارد که چقدر موفق شویم، امسال به یک باره با فصل کشت مواجه شدیم و نتوانستیم به طور کامل نیازها را تامین کنیم، اما امیدواریم در سال‌های آینده این روند افزایش یابد و ما افزایش محصول داشته باشیم.»

دولت در رفع حصر برخی افراد دخالت نمی‌کند

در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت به غیر از وزیر نیرو، وزرای مسکن، کشاورزی، دادگستری، ارشاد و آموزش و پرورش نیز در جمع خبرنگاران حضور یافتند و پاسخگوی سوالات آنها شدند. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نخستین وزیری بود که به جمع خبرنگاران آمد و در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیته‌ای برای رفع حصر موسوی و کروبی تشکیل شده است، گفت: «دولت در این امور دخالت نمی‌کند.» وزیر دادگستری در همین خصوص در پاسخ به سوالی درباره اتفاقاتی که در روز غدیر و در مورد دختران میرحسین موسوی رخ داده بود، گفت: «این موارد بیشتر ماجراجویی و جوسازی رسانه‌ای بوده است.»

پورمحمدی در رابطه با تفتیش بدنی نیز اظهار کرد: «تفتیش امری عادی است و در جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورها است که این امر انجام می‌شود.» وی با اشاره به ایجاد کارگروه ترغیب دولت الکترونیک در دولت اظهار کرد: «دولت به دلیل سلامت اداری و مبارزه با فساد با جدیت موانع این مبارزه را رسیدگی می‌کند. نظر دولت این است که کنترل اموال مسوولان تنها مختص مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و وزرا نباشد، بلکه شامل تمام مقامات باشد.»

زندان قوانین خاص خود را دارد

خبرنگاری از وزیر دادگستری در خصوص برخی سختگیری‌ها در زندان‌ها با ملاقات کنندگان پرسید که وی در پاسخ گفت: «این موضوع در کشورهای دیگر قوانین سختگیرانه‌ای دارد که در جمهوری اسلامی بیشتر مراعات می‌شود. وی تاکید کرد: به هر حال زندان‌ها قوانین خاص خود را دارند و مسوولان آن مجبور هستند دقت لازم برای جلوگیری از ورود برخی چیزها به زندان‌ها را داشته باشند.»

درباره تک‌خوانی بانوان اتفاق نظر وجود ندارد

در ادامه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه هیات دولت در پاسخ به این سوال که سخنان شما درباره تک‌خوانی خانم‌ها با واکنش برخی از مراجع روبه‌رو شده است، اظهار کرد: در مورد حرمت تک‌خوانی خانم‌ها اتفاق نظری در بین مراجع نیست، در واقع اگر مفسده انگیز نباشد اشکالی ندارد. جنتی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شما در یک کنسرت با حضور بانوان حضور داشته‌اید، گفت: من در هیچ کنسرتی که بانوان در آن حضور داشتند شرکت نکرده ام.

از توقیف روزنامه بهار متاسفم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توقیف روزنامه بهار، گفت: «من از اینکه روزنامه بهار متوقف شد متاسف شدم، راه‌های دیگری نیز غیر از توقیف برای اعمال و اجرای قانون وجود دارد.»

وی گفت:‌ «وزارت ارشاد به دنبال توقیف مطبوعات نیست و ما پیگیر این هستیم که به‌جز توقیف، راه قانونی دیگری را نیز پیدا کنیم. جنتی همچنین با بیان اینکه موسسه سینمایی مقاومت به طور کامل منحل نشده است؛ بلکه اساسنامه آن مشکل دارد، افزود: این موسسه در این اساسنامه، هیات امنایی برای خود پیش بینی کردند که این هیات امنا مورد تایید ما نیست.»

وی افزود: «در این هیات امنا باید از شخصیت‌های حقیقی استفاده شود، این موسسه را فقط شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند منحل کند. همچنین اساسنامه این موسسه اشکال دارد که ما آن را به هیات رسیدگی موسسات فرهنگی و هنری ارجاع داده‌ایم و باید یک مقام فرادستی اعضای هیات امنا را مشخص کند.»

پروژه لاله متوقف شده‌است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پروژه سینمایی «لاله» گفت: «این پروژه فعلا متوقف است. تاکنون در قالب ۶ میلیارد تومان هزینه این فیلم شده و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این پروژه تکمیل شود که این از امکانات دولت خارج است.»

وی تاکید کرد: «گذشته از این، از لحاظ محتوا و مسائل حاشیه‌ای وزارت ارشاد مساله زیادی با این پروژه دارد.»

طرح «محرم‌سازی» در مدارس دخترانه

همچنین علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «ساماندهی نیروهای انسانی و تناسب این نیروها و همچنین عملیاتی کردن بودجه ‌آموزش و پرورش و توسعه کیفیت مدیریت در آموزش و پرورش از اقدامات بنده خواهد بود و در خصوص استفاده از مدیران قبلی در وزارت آموزش و پرورش، از مدیرانی با تجربه، جوان و علمی استفاده خواهیم کرد. او در خصوص این سوال که مطرح شده که شما اعلام کرده‌اید قرار است مدارس دخترانه مسقف شود، پاسخ داد: خیر، بنده چنین حرفی نزده‌ام، قرار هم نیست که مدارس دخترانه مسقف شوند؛ بلکه تلاش می‌کنیم در مدارس دخترانه طرح محرم‌سازی انجام شود.

در جلسه هیات دولت چه گذشت؟

هیات دولت در جلسه دیروز خود با پیشنهاد وزیر کشور سیدمحمد میرمحمدی به‌عنوان استاندار یزد، محمد ناصر نیکبخت به‌ عنوان استاندار همدان و جبارزاده را به‌ عنوان استاندار آذربایجان شرقی انتخاب کرد.

در این جلسه، گزارش وزارت راه و شهرسازی از طرح مسکن مهر ارائه شد و دولت در این باره بر انجام اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تامین تدریجی خدمات آن تاکید کرد. همچنین دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را موظف کرد که در جهت حل مسائل و مشکلات پروژه‌های مسکن در حوزه ماموریت خود اقدام کنند تا فرآیند تکمیل و واگذاری واحدهای اتمام یافته تسریع یابد.

وزیر نیرو: ظرفیت کل نیروگاه‌های در حال ساخت تحویل داده شده به دولت یازدهم سه هزار و ۸۰۰ مگاوات بوده که آمار نگران‌کننده‌ای است.

وزیر دادگستری: دولت در رفع حصر دخالت نمی‌کند. اتفاقات رخ داده روز غدیر در مورد دختران مهندس موسوی بیشتر ماجراجویی و جوسازی رسانه‌ای بوده است.

وزیر ارشاد: در مورد حرمت تک‌خوانی خانم‌ها اتفاق نظری در بین مراجع نیست، در واقع اگر مفسده‌انگیز نباشد اشکالی ندارد.