دنیای اقتصاد- مذاکرات کارشناسی گروه ۱+۵ در شرایطی آغاز شده‌است که سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات میان دو طرف را بسیار مثبت ارزیابی کرد و از رویکرد جدید همکاری‌های ایران با آژانس خبر داد. همزمان سنای ایالات‌متحده از احتمال بررسی طرحی خبر داد که بر اساس آن قرار است صادرات نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. پیش از این سنای آمریکا طرحی در دست داشت که قرار بود بر اساس آن صادرات نفت ایران به صفر برسد؛ اما اجرای این طرح با دخالت کاخ سفید متوقف شد. آغاز نشست 2 روزه کارشناسان ایران و 1+5

گروه دیپلماسی- این روزها بازار گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران داغ است و بیش از پیش با جدیت و در چارچوب یک برنامه مشخص و هدفمند دنبال می‌شود. مذاکراتی که به گفته معاون اشتون نشان از جدیت ایران در گفت و گوهای پیش رو است و به تلاش‌های کاخ سفید برای منصرف کردن سنا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران دامن زده است. در این ارتباط دور جدید مذاکرات هسته‌ای البته به شکل هیات‌های کارشناسی در حال برگزاری است.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در حالی دیروز برگزار شد که پیش از آن ایران و آژانس بعد از دو روز مذاکره‌ درباره سوال‌ها و ابهام‌های باقیمانده درباره مساله هسته‌ای، توانستند بر سر متن جدیدی برای بررسی و حل و فصل مسائل توافق کنند. این نشست کارشناسی به دنبال توافق هیات‌های نمایندگی ۱+۵ و ایران در مذاکرات ژنو در ۲۳ و ۲۴ مهر‌ماه برگزار شد. در این نشست دو روزه دو طرف موضوعات مربوط به تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را بررسی می‌کنند.

در روز نخست گفت‌وگو‌ها، کارشناسان به بررسی موضوع هسته‌ای پرداختند و امروز هم مسائل مربوط به تحریم‌ها در دستور کار کارشناسان قرار خواهد گرفت. همچنین آخرین وضعیت مذاکرات ایران و ۱+۵ در این گفت‌وگوها نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. نتایج مذاکرات کارشناسی وین در اختیار هیات‌های مذاکره‌کننده قرار خواهد گرفت و سپس دو طرف در ۱۶ و ۱۷ آبان (۷ و۸ نوامبر) در ژنو مذاکرات را ادامه خواهند داد. حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ریاست طرف ایرانی را در این مذاکرات برعهده دارد. وی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵ نیز است. همچنین استفان کلمنت، یکی از دستیاران کاترین اشتون و کارشناس مسائل هسته‌ای ریاست هیات ۱+۵ را در این مذاکرات برعهده دارد. پیش‌تر سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره ترکیب هیات کارشناسی ایران به «ایسنا» گفته بود: کارشناسانی از وزارتخانه‌های «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی»، «بانک مرکزی» و «سازمان انرژی اتمی کشورمان» این هیات را همراهی می‌کنند.

عراقچی: پیشنهاد ایران به آژانس درباره «شکل» همکاری‌ها است

در همین ارتباط و درباره مذاکرات دو روزه ایران وآژانس، معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تغییری که در رویکرد جدید ایران در تعامل با آژانس صورت گرفته، تغییر در مواضع و اصول اساسی نیست، بلکه در رویکردها و چارچوب‌های همکاری است و هرگونه همکاری فراتر از تعهدات پادمانی باید در چارچوبی مشخص و روشن صورت گیرد.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره چارچوب مورد توافق ایران و آژانس در مذاکرات وین و مساله بازرسی از سایت نظامی پارچین اظهار کرد: پاسخ به برخی ابهام‌ها که درباره بحث هسته‌ای ایران ایجاد شده است و برخی درخواست‌ها، به همکاری فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع میان ایران با آژانس منوط می‌شود و در همین راستا ایران همواره تاکید کرده است که هرگونه همکاری فراتر از تعهداتش باید در چارچوبی مشخص و روشن و مورد توافق دو طرف صورت گیرد.

عراقچی که روز دوشنبه ۶ آبان در سفری به وین رویکرد جدید ایران در همکاری با آژانس را به یوکیا آمانو ارائه کرد، درباره پیشنهاد جدید ایران به آژانس گفت: این پیشنهاد «تصحیح رویکردها» را شامل می‌شود و می‌تواند بن‌بست موجود میان ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقیمانده را از بین ببرد. وی تاکید کرد: پیشنهاد جدید ایران به آژانس درباره «نحوه» و «شکل» همکاری‌ها است و محتوا که همان سوالات قبلی آژانس از ایران است بعدا در همین چارچوب بررسی می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به پیشنهاد جدید ایران برای همکاری با آژانس ادامه داد: هیات‌های مذاکره‌کننده روی اصول این رویکرد جدید توافق کردند و جزئیاتش به مذاکره گذاشته شد و در همین راستا قرار است ۲۰ آبان ادامه مذاکرات در تهران از سر گرفته شود.

تلاش کاخ سفید برای منصرف کردن سنا از اعمال تحریم‌ها علیه ایران

زمزمه‌های اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه ۶ آبان در وین پس از مذاکرات وزیران‌خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک و مذاکرات ژنو در فضای مثبتی برگزار شد. در این میان کاخ سفید در تلاش برای جلوگیری از اقدامات جدید کنگره آمریکا علیه ایران است. در این ارتباط وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا قصد دارند امروز جلسه محرمانه‌ای را درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران با سناتورهای آمریکایی برگزار کنند.

به گزارش «ایسنا»، منابع حزب دموکرات آمریکا گفتند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و جک لیو، وزیر خزانه‌داری این کشور روز پنج‌شنبه با سران دموکرات سنا دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

کاخ سفید که مذاکرات چند جانبه اخیر با مقامات ایران در ژنو باعث دلگرمی‌اش شده است، مایل نیست دور جدید تحریم‌ها علیه ایران در حال حاضر تصویب شود. اما کمیته روابط عمومی سنای آمریکا، اسرائیل و دیگر گروه‌های لابی طرفدار رژیم صهیونیستی، اعضای کاخ سفید و سناتورهای آمریکا را برای اتخاذ اقدامات بیشتر تحت فشار قرار داده‌اند و باعث شده‌اند قانون‌گذاران آمریکایی سر یک دو راهی سیاسی قرار گیرند؛ آنها از یک طرف می‌خواهند فرصتی در اختیار باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور قرار دهند تا فرصت دیپلماتیک پیش آمده در قبال حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران را دنبال کنند،‌ در عین حال نگران این هستند که دولت ایران از این مذاکرات برای گرفتن زمان بیشتر به منظور دنبال کردن برنامه غنی‌سازی اورانیومش استفاده کند.

به گفته یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، لیو وجان کری قصد دارند، تاکید کنند که تلاش‌های دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی در چهار سال گذشته تاثیر مثبتی داشته است و فرصت جدیدی را در اختیار آمریکا و جامعه بین‌المللی قرار داده است تا ببیند آیا یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، یا خیر. این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت با سران کنگره در زمینه مشخص کردن واکنش آمریکا به موضوع هسته‌ای ایران مشورت‌های نزدیکی داشته است.

معاون اشتون: ایران رویکرد جدیدی در مذاکرات اتخاذ کرده است

همزمان معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با المانیتور تاکید کرد که ایران بدون شک رویکرد جدیدی در زمینه مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کرده است. به گزارش «ایسنا»، پی‌یر ویمون، در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در توصیف دور جدید مذاکرات با ایران گفت: این اولین فرصت برای بررسی این مساله بود که آیا مسیری جدید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران که تا آن زمان بسیار دشوار و طاقت‌فرسا بود به وجود خواهد آمد، یا خیر.

ویمون افزود: مذاکره‌کنندگان جدید ایران بدون شک رویکردی جدید را اتخاذ کرده‌اند، ولی هنوز نمی‌توان نتیجه گرفت آنها یک سیاست جدید را ارائه کرده‌ باشند. طرف ایرانی تاکنون پیشنهاد نسبتا جامعی را ارائه کرده است که ترکیبی از آنچه که می‌تواند هدف نهایی مذاکرات فعلی تلقی شود و در عین حال آنچه می‌تواند اولین اقدامات دو جانبه که دو طرف می‌توانند در تلاش برای اتخاد اقدامات اعتمادساز با آن موافقت کنند تلقی شود، است.

صالحی: توقفی در غنی‌سازی ۲۰ درصدی صورت نگرفته است

در همین حال رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه هیچ توقفی در روند تولید اورانیوم ۲۰ درصد صورت نگرفته است، تاکید کرد: هر ماه به میزان نیاز مجتمع، صفحه سوخت به رآکتور تهران اختصاص می‌یابد. علی‌اکبر صالحی گفت: اورانیوم ۲۰ درصد و صفحات سوخت در کشور تولید و ساخته می‌شود؛ هیچ توقفی در روند تولید صورت نگرفته و قبلا نیز متوقف نشده است.

عقب‌نشینی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای سنا برای تحریم صادرات نفت ایران

یک عضو مجلس سنای آمریکا از وجود طرح در حال بررسی در این نهاد برای کاهش نیم میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران خبر داد. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این مصوبه‌‌ای برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران داشت که به این ترتیب صادرات نفت به صفر می‌رسید، اما با دخالت کاخ سفید از تصویب آن خودداری ‌شد. در این ارتباط کاخ سفید اعلام کرد: منتظر مذاکرات جدید ایران و گروه ۱+۵ می‌ماند. این تحول می‌تواند نشان از موفقیت اولیه مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب باشد. به گزارش عصر ایران به نقل از سایت روزنامه لبنانی النهار، روبرت منندیز سناتور ارشد در مجلس سنای آمریکا گفت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران پشت درهای بسته در مجلس سنا بررسی می‌شود. هدف از این تحریم‌ها کاهش صادرات نفت ایران به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مدت یک سال است. در صورتی که این بررسی‌ها منجر به نگارش پیش‌نویس و تصویب آن در مجالس نمایندگان و سنا شود و رییس‌جمهور آمریکا نیز آن را امضا کند در این صورت واشنگتن ملزم می‌شود، اقدامات لازم را برای کاهش صادرات نفت خام ایران به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مدت ۱۲ ماه عملی کند.