بررسی بیلبوردهای ضد مذاکره با آمریکا در مجلس و شورای شهر

گروه دیپلماسی- تنها یک هفته پس از مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای ایران که دو طرف آن را مثبت ارزیابی کردند و همچنین در آستانه سه دور مذاکرات هسته‌ای میان کارشناسان و نمایندگان ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای ۵+۱، نصب بیلبوردهایی که مضمون آنها غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در مذاکرات است به سوژه‌ای جنجالی تبدیل شده‌است. به گزارش ایرنا در این بیلبورد‌ها که در طرح‌های مختلفی به نمایش درآمده، تلاش شده موضوع «صداقت آمریکایی‌ها» مورد توجه مخاطب قرار گیرد. یکی از طرح‌ها، دو شخص را نشان می‌دهد که در مقابل هم سر میز مذاکره نشسته‌اند که شخص مذاکره‌کننده آمریکایی با کت پارچه‌ای، اما شلوار نظامی و اسلحه‌ای که از زیر میز به طرف مقابل (مذاکره‌کننده ایرانی با ریش پروفسوری) گرفته، نشان داده شده‌است. این پوستر‌ها و بیلبورد‌ها که توسط سازمان هنری و رسانه ای «اوج» طراحی شده، بیشتر روی پل‌های هوایی عابر پیاده و در و دیوارهای شهر تهران نصب شده است که به ماهیت مذاکره با آمریکا و عدم صداقت آنان اشاره دارد.

مهدی نژاد مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی فضای شهری در گفت وگو با یکی از روزنامه‌های دیروز صبح چاپ تهران، از متولی این بیلبوردها، ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «سازمان زیباسازی در این موضوع دخیل نبوده و این پوستر‌ها روی بیلبوردهای تبلیغاتی سازمان زیبا سازی نبوده است.» مهدی‌نژاد گفت: «امشب (جمعه شب) این پوسترها جمع‌آوری می‌شود.»

اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی مبنی بر اینکه این سازمان در نصب این بیلبوردها دخیل نبوده، در شرایطی است که نصب هرگونه پوستر روی بیلبوردها با مجوز این سازمان امکان‌پذیر است.

به گزارش «ایرنا»، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پاسخ به روزنامه «شرق» درباره اینکه «آیا طراحی بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر تهران توسط سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» که وابسته به سپاه است، به سفارش سپاه بوده‌است؟» گفت: «این بیلبوردها را دیده‌ام، اما اطلاع خاصی ندارم. سازمان «اوج» هم تا آنجایی که من اطلاع دارم کارهای فرهنگی-هنری در مسائلی مثل دفاع مقدس و مانند این انجام می‌دهد.»

بررسی موضوع بیلبوردهای نصب شده در جلسه دیروز کمیسیون شوراها

در واکنش به بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر تهران، محمد جواد کولیوند عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی این موضوع در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون خبر داد. کولیوند به خبرگزاری «ایسنا» گفته: «برخی می‌خواهند موضوع مذاکره با آمریکا را با توجه به اعلام نظرسنجی از مردم، مردمی جلوه دهند و افکار عمومی را نیز درگیر بحث مذاکره با آمریکا کنند.»

او افزود: «باید دید مقام معظم رهبری درباره بحث مذاکره با آمریکا چه نظری دارند و ایشان هستند که باید در نهایت درباره این موضوع اعلام نظر کنند، اما عده‌ای می‌خواهند طوری جلوه دهند که مردم مستقیما درباره مذاکره با آمریکا و نحوه مذاکره تصمیم می‌گیرند.»

باید با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه هماهنگی می‌شد

در شورای اسلامی شهر تهران نیز «محسن سرخو» با بیان اینکه «شهرداری باید با موضوعات سیاسی هوشیارانه برخورد کند» به «ایسنا» گفت: «اگر شهرداری با مسائل سیاسی هوشیارانه برخورد نکند، به منافع کشور لطمه وارد می‌شود. نباید شهرداری اجازه بدهد هر بیلبوردی با هر مضمونی ولو اینکه هزینه‌اش پرداخت شده باشد در سطح شهر نصب شود به عنوان مثال در مورد بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» باید حداقل در این راستا هماهنگی لازم با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام می‌شد در غیر این صورت باید جلوی چنین حرکت‌های خودسرانه در شهر گرفته شود.»

نصب بیلبورد‌ها اقدامی نجیبانه بود

از سوی دیگر محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، درباره نصب بیلبوردهای مخالف مذاکره با آمریکا در خیابان‌های تهران و برخی حواشی مطرح‌شده درباره آن، ضمن نجیبانه خواندن این اقدام گفت: «اشکالاتی به این موضوع وارد است که این اشکالات، اشکالات خوبی نبود. یعنی اگر می‌خواهیم به دولت و تیم مذاکره کننده کمک کنیم، باید از گفتمان انقلاب اسلامی که همان ظلم‌ستیزی است، صیانت کنیم.»

او افزود: «در مقابل اینکه می‌خواهیم تحریم‌ها کم شود و وجهه بین‌المللی ما از جایگاه بالاتری برخوردار باشد، نمی‌خواهیم جنایت‌های آمریکا را فراموش کنیم. سخنان تحقیرآمیز مقامات آمریکایی را فراموش نکرده‌ایم. نیرنگ آمریکایی‌ها در مورد مردم ایران را فراموش نمی‌کنیم. اینها در تاریخ ثبت شده‌اند، بنابراین باید گفتمان انقلاب را که همان گفتمان عزت، حکمت و مصلحت است پیش ببریم و باید با این روش و منش با رقیب برخورد کنیم.»

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هم دولتمردان و تیم مذاکره کننده و هم فعالان سیاسی و اجتماعی باید مراقب عزت ملت ایران باشند و کوتاهی در این زمینه انجام ندهند، گفت: «آقای اوباما بعد از مذاکره ۱+۵ در دیدار با نتانیاهو حرف از گزینه نظامی می‌زند و حتی بعد از او «شرمن» می‌گوید در DNA ایرانی‌ها فریبکاری و نیرنگ وجود دارد، ما می‌توانیم این سخنان سخیف را فراموش کنیم؟ حال با چه توجیهی می‌خواهیم در مقام دفاع از منافع آمریکا از نصب پوسترها انتقاد کنیم؟»

نصب بیلبوردها اقدامی ضدامنیت ملی بوده است

همزمان غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران نیز گفت: «نصب بیلبوردها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضدامنیت ملی است.» او ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تصمیمات در سیاست خارجی زیرنظر شورای امنیت ملی و مستقیما زیرنظر مقام معظم رهبری اتخاذ می‌شود، گفت: «در مسائل داخلی متاسفانه یک‌سری بی‌تدبیری‌ها و حرکت‌های حساب نشده انجام می‌شود.»

انصاری افزود: «هرکسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضدامنیت ملی انجام داده است و باید سازمان‌های مسوول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست‌اندرکاران این مساله برخورد شود.» هرچند شاید هدف طراحان بیلبوردهای نصب شده ابراز تردید در «صداقت آمریکایی‌ها» در مذاکره با ایران باشد، اما در شرایطی که مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی و آمریکایی در مراحل اولیه خود در حال پیگیری است و در آینده نزدیک دور جدیدی از مذاکرات برگزار خواهد شد -همچنان که عاملان این اقدام از آن مطلعند- در روند مذاکرات اثرگذار خواهد بود.

یک عضو شورای شهر تهران گفت: «اینکه عده‌ای از دوستان ما به‌طور خودجوش از سوی تشکل‌های مردم‌نهادی مثل سازمان فرهنگی اوج یا خانه طراحان انقلاب اسلامی این اقدام را انجام داده‌اند و پوسترها و بنرها را طراحی کردند قابل تقدیر است.»