دنیای اقتصاد- دبیرکل سازمان ملل گفت که عواقب ناشی از تحریم‌ها با اهداف سازمان ملل مغایراست. بان‌کی‌مون خطاب به شورای امنیت خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد. در این ارتباط عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با بیان اینکه هدف از مذاکرات برداشتن همه تحریم‌هاست، اظهار کرد: جدیت مذاکرات ژنو موجب شد امکان ورود به جزئیات به‌طور دقیق پیدا شود؛ هرچند در مورد محتوای طرح هنوز اختلاف است. با این حال برخی نمایندگان بهارستان در تذکرات خود از وزارت خارجه خواستند، نمایندگان را محرم بداند و جزئیات مذاکرات را در جلسه‌ای مطرح کند. رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای:

هدف از مذاکرات برداشتن همه تحریم‌ها است

دنیای‌اقتصاد- مهم‌ترین مشخصه مذاکرات هسته‌ای ژنو، جدی بودن طرف‌ها برای مذاکره بود و این جدیت موجب شد امکان ورود به جزئیات به‌طور دقیق پیدا شود، هرچند که در مورد محتوای طرح هنوز اختلاف عمیق است، اما در نهایت طرف مقابل پذیرفت در مسیری که ایران معرفی کرده است حرکت کند. در این مسیر امیدواریم پس از دو یا سه دور مذاکره به جایی برسیم که تفاهم هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ امضا شود و البته این مساله دشمنان زیادی از جمله رژیم صهیونیستی دارد. این اظهارات سیدعباس عراقچی، عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای است که در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر سیما پیرو مذاکرات هسته‌ای ژنو سخن می‌گفت.

به گزارش «ایسنا»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه «باید انتظاراتمان را معقول کنیم»، افزود: مسیر سختی پیش رو داریم و می‌خواهیم حقوق ملت ایران را تثبیت کنیم و این مسیر را نبرد دیپلماتیک می‌دانیم. عراقچی درباره تاکیدات مربوط به محرمانه بودن جزئیات مذاکرات نیز تصریح کرد: روزی که قرار باشد محتوای مذاکرات را منتشر کنیم، مردم ایران خواهند دید که فرزندانشان چطور از حقوق ملت دفاع کردند. ما از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مردم ما محرمانه بودن مذاکرات را درک می‌کنند. مذاکراتِ باز، نمایش و جنگ تبلیغاتی است.

عراقچی با بیان اینکه هدف ما از مذاکرات برداشتن همه تحریم‌ها است، درباره مسیر پیش روی مذاکرات و زمان‌بندی آن نیز گفت: با چند محدوده زمانی مواجه هستیم. در طول یک دوره شش ماه تا یک سال می‌توانیم مذاکرات را جمع‌بندی کنیم و به پایان آن برسیم. شاید برای گام اول بیش از سه ماه زمان نیاز نباشد؛ البته اگر در طرف مقابل حسن نیت وجود داشته باشد. وی با اشاره به اینکه «مرحله بعد، اجرای توافقات است»، تاکید کرد: مسلما برای هر گامی که باید برداشته شود، دوره‌های زمانی مشخص خواهیم کرد و البته وارد هیچ مسیر تاریکی نخواهیم شد. اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، مسلما گام بعدی برداشته می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برخی اخبار مبنی بر احتمال آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا گفت: بلوکه کردن دارایی‌ها غیرقانونی است. مقامات آمریکا تاکنون درباره این موضوع اظهاراتی نداشته‌اند و صرفا از جانب برخی رسانه‌ها مطرح شده است.

عراقچی درباره پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران نیز گفت: تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی بر عهده مجلس محترم است و ما این را به طرف مقابل گفته‌ایم. از نظر آنها این گام اعتمادساز بسیار بزرگی است. البته اگر قرار باشد مجلس محترم تصمیم بگیرد، در شرایط حاضر نخواهد بود و ممکن است در گام‌های پایانی اگر مجلس احساس کند که گام‌ها به خوبی برداشته شده است و منافع ملی به خوبی تامین می‌شود، این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه «دور بعدی مذاکرات در هفتم و هشتم نوامبر در ژنو برگزار خواهد شد»، گفت: شکل و سطح مذاکرات جدید شبیه همین مذاکرات اخیر و با حضور وزیر امور خارجه کشورمان است و دستور جلسه نیز مربوط به طرح پیشنهاد ایران خواهد بود. این عضو تیم مذاکره کننده ایران با ۱+۵ درباره برگزاری نشست کارشناسان پیش از نشست بعدی ژنو گفت: با تشکیلات خانم اشتون برای تعیین تاریخ و محل گفت‌وگوهایی که قرار است کارشناسان در بحث‌های هسته‌ای، علمی و تحریم‌ها داشته باشند در تماس هستیم. از ایران کارشناسانی در حوزه‌های هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی و در حوزه تحریم نیز کارشناسانی در زمینه‌های مالی، نفتی و بانکی باید حضور داشته باشند.

کاخ سفید: پیشنهاد هسته‌ای ایران مفید و جدی است

در همین ارتباط به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد طرح پیشنهادی ایران در ژنو بسیار مفید است و شامل سطحی از جدیت و واقعی بودن است که تاکنون دیده نشده است. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد نباید انتظار داشت که گشایشی آنی و فوری در مذاکرات هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران اتفاق افتد. با این حال گفت‌وگوهای ژنو در فضایی مثبت پایان یافت. کارنی افزود: «ما ارائه ایرانی‌ها را بسیار مفید دیدیم.» وی تاکید کرد توافق هسته‌ای باید به جامعه بین‌الملل نشان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران منحصرا برای اهداف صلح‌آمیز است.

۱+۵ با غنی‌سازی در داخل خاک ایران موافق است

در همین ارتباط روزنامه‌ الحیات به نقل از منابع ایرانی نوشت که مذاکره‌کنندگان ۶ کشور عضو دائم شورای امنیت طی جلسات مذاکره با ایران در ژنو توافق کردند که تهران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح پایین ادامه دهد. به گزارش «ایسنا»، این روزنامه‌ چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده ادامه داد که این توافق یعنی پذیرش غرب با دستیابی ایران به چرخه کامل فناوری هسته‌ای از جمله فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و این هدفی است که ایران از ابتدا به آن اصرار دارد چرا که منافعش را محقق می‌سازد. به نوشته الحیات، اما موافقت غرب با غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران هر چند در سطح پایین آن، مانعی در برابر قانع کردن کنگره آمریکا در خصوص موافقت با کاهش تحریم‌ها است به ویژه اینکه مجلس سنا سریعا به تصویب قانونی اشاره کرد که نمایندگان تابستان گذشته در خصوص تشدید تحریم‌های بانکی و نفتی علیه تهران آن را تصویب کرده بودند.

طرح ایران با گزارش «المانیتور» متفاوت است

یک مقام اسرائیلی که در جریان روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار دارد، جزئیاتی از طرح پیشنهادی ایران را در اختیار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» قرار داده است. منبع اسرائیلی مطلب منتشرشده در پایگاه «المانیتور» در مورد طرح پیشنهادی ایران را نیز به صورت تلویحی تکذیب کرده و گفته است طرح ایران به آن قطعیت نیست و ضمنا جزئیات بیشتری دارد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، هرچند طرح ایران بسیار کلی است و هنوز سوالات زیادی در مورد آن باقی است، اما این طرح نشان‌دهنده جدیت ایران برای مذاکرات است. به نوشته این روزنامه، طرحی که با عنوان پیشنهاد ایران از جانب غربی‌ها به دست اسرائیلی‌ها رسیده، دو مرحله‌ای است و در آن دو طرف باید گام‌های اعتمادسازی را در جهت پایان دادن به بحران هسته‌ای بردارند. به ادعای «هاآرتص» نمایندگان ایران در مذاکرات ژنو برای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد و تعویض ذخایر اورانیوم ۲۰درصد با میله‌های سوختی مورد استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران، اعلام آمادگی کرده‌اند. یک منبع اسرائیلی می‌گوید ایران رضایت خود را برای مذاکرات در مورد میزان و ابعاد غنی‌سازی در سطح ۵ درصد نیز اعلام کرده است. به ادعای وی، ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند که حاضرند در مورد آینده نیروگاه آب سنگین اراک و سایت غنی‌سازی فردو نیز مذاکرات کنند. وی می‌افزاید: ایرانی‌ها اعلام کردند که توقف کامل برنامه هسته‌ای امکان‌پذیر نیست، اما چشم‌پوشی احتمالی از برخی موارد ممکن است. خاطر نشان می‌شود گمانه‌زنی درباره محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ در حالی در رسانه‌های مختلف ادامه دارد که محمد جواد ظریف روز گذشته در مصاحبه‌ای تاکید کرد این اخبار تنها خیالبافی و حدس و گمان است و قرار است مذاکرات ژنو محرمانه باقی بماند.

درخواست بان‌کی‌مون برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

ایسنا- دبیرکل سازمان ملل متحد عملا لغو تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شد. بان کی مون در گزارش «وضعیت حقوق بشر در ایران»، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد که عواقب ناشی از اقدامات و تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه علیه ایران برای تمامی اقشار این کشور دشواری و سختی را به همراه داشته و ارائه کمک‌های بشر دوستانه به مردم ایران را دشوار می‌سازد. بنا بر گزارش صدای روسیه، بان کی مون معتقد است تحریم‌هایی که به خاطر (آنچه وی) اسناد ضد و نقیض در برنامه هسته‌ای ایران (خوانده) وضع شده‌اند، مانع از انتقال منابع مالی برای اجرای پروژه‌های سازمان ملل متحد و کمک‌های فنی و خرید تجهیزات برای این کشور است.

در همین ارتباط به گزارش گاردین، تحریم‌های غرب واردات دارو برای بیماری‌های خاص از جمله ام‌اس و سرطان را هدف قرار داده است. در این خصوص بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده است که تحریم‌های اقتصادی مانع عملیات انسان دوستانه در ایران است.

زندگی میلیون‌ها نفر در ایران در معرض خطر است و تحریم‌های اقتصادی غرب در حال ضربه زدن به واردات دارو و تجهیزات بیمارستانی است، موضوعی که موسسه خیریه پزشکی ایران نیز در خصوص آن هشدار داده است. فاطمه‌هاشمی، رییس بنیاد خیریه برای بیماری‌های ویژه که یک سازمان غیر‌دولتی برای حمایت از ۶میلیون نفر در ایران است، در مورد کمبود جدی دارو برای تعدادی از بیماری‌ها مانند هموفیلی، اسکلروسیز چندگانه و سرطان هشدار داده است. کسانی که مبتلا به تالاسمی هستند یا نیاز به دیالیز دارند، به خاطر تحریم علیه بانک‌ها یا مشکلات انتقال ارز خارجی با مشکلات روبه‌رو هستند. بانک مرکزی ایران که تنها کانال رسمی برای انتقال پول ایرانیان در خارج از کشور است، هدف اصلی تحریم‌ها است. بان‌کی‌مون معتقد است که تحریم‌ها بر عملیات بشردوستانه در کشور، حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای واردات غذا و دارو دارند برای تبادل معاملات خود با مشکل روبه‌رو هستند.