پیشنهادهای موسویان در آستانه مذاکرات ایران و 1+5

دنیای‌اقتصاد- حسین موسویان دیپلمات شناخته‌شده ایرانی که خود در اوج پرونده هسته‌ای سکانداری مذاکرات را عهده‌دار بود، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ژنو که قرار است ۲۳ مهرماه برگزار شود، گفت: باید تاکید کنم اگر توافقی انجام شد برای اینکه ایران غنی‌سازی را زیر ۵ درصد انجام دهد نباید تعجب‌آور باشد، زیرا ایران همیشه آماده بوده است هرگونه شفاف‌سازی را انجام دهد و هر ضمانتی را مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای این کشور هرگز در مسیر صلح‌آمیز منحرف نشود ارائه دهد. به گزارش «ایسنا»، حسین موسویان که به عنوان دیپلمات و عضو پیشین گروه مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب و پژوهشگر فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا در بنیاد سیاسی کوربر هامبورگ سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس منکر این نیست که تحریم‌ها تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد ایران داشته‌اند، اما اگر تصور غرب این است که تحریم‌ها موجب این خواهد شد که ایران از حق خود در چارچوب ان‌پی‌تی خواهد گذشت، باید بگویم که پاسخ منفی است. موسویان با تاکید بر اینکه سیاست‌های اصولی ایران در مورد برنامه هسته‌ای تغییر نخواهد یافت و تغییرات جدید نیز نه در محتوا بلکه در تاکتیک مذاکراتی خواهد بود، گفت: ایران همچون دیگر کشورهای عضو معاهده ان پی تی بر حق مشروع خود در برخورداری از فناوری هسته‌ای مسالمت‌آمیز تاکید دارد.

وی افزود: با اینکه از نظر قانونی هر کشوری می‌تواند تا ۱۰۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد، ایران پیشنهاد داده بود که غنی‌سازی را تا سقف ۵ درصد محدود کند و حتی آقای احمدی‌نژاد نیز قبلا و حتی زمانی که ما غنی‌سازی ۲۰درصدی را انجام می‌دادیم، به صراحت اعلام کرده بود که آمادگی داریم برای اعتمادسازی آن را به زیر ۵ درصد محدود کنیم. موسویان با اشاره به مذاکرات پیشین ایران درباره موضوع هسته‌ای گفت: آن زمان اعلام کردیم که برای شفافیت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستیم و حاضر بودیم هر نوع ضمانت عینی لازم را به غرب بدهیم که برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز منحرف نخواهد شد، اما در آن مقطع مذاکرات هسته‌ای به دلیل اینکه سیاست آمریکا این بود که ایران به هیچ عنوان نباید غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد ناکام ماند. وی با رد این ادعای غرب که تحریم‌ها موجب انعطاف و عقب‌نشینی ایران در موضع هسته‌ای شده، اظهارکرد: به هیچ عنوان چنین چیزی درست نیست؛ زیرا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ که آقای حسن روحانی رییس‌جمهوری فعلی ایران ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای را بر عهده داشت و تحریمی هم در کار نبود ما به عنوان گروه مذاکره‌کننده همین پیشنهادهای امروز را ارائه کرده بودیم. آن زمان هم اعلام کردیم که ما برای شفافیت حداکثری مورد نظر آژانس آماده هستیم و حاضر بودیم هر نوع ضمانت عینی لازم را به غرب بدهیم که برنامه هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز منحرف نخواهد شد. اما در آن مقطع مذاکرات هسته‌ای به این دلیل ناکام ماند، چون سیاست آمریکا این بود که ایران به هیچ عنوان نباید غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

موسویان تاکید کرد: اگر غرب فکر می‌کند تحریم موجب این می‌شود که ایرانی‌ها برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای را کنار گذاشته و از حقوق مشروع خود در چارچوب ان. پی. تی خواهند گذشت، باید بگویم سخت در اشتباه است؛ زیرا هیچ‌گاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. از سال ۲۰۰۶ که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد، روند توسعه برنامه هسته‌ای ما از نظر کیفی و کمی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است، بنابراین نتیجه می‌گیریم که تحریم‌ها به هیچ عنوان نتوانسته مانع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. وی همچنین درباره فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با ممنوعیت استفاده سلاح هسته‌ای، گفت: دولت ایران در پیغام رسمی به سازمان ملل درخواست ثبت این فتوا به عنوان یک سند رسمی در سازمان ملل را ارائه کرده است و در پایگاه خبری دفتر رهبر معظم انقلاب نیز می‌توان آن را رویت کرد که پیشنهاد می‌کنم این فتوا جهانی شود و همه رهبران ادیان از دستور دینی رهبر ما در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کنند. آمریکا و غرب امروز غوغاسازی و جنجال می‌کنند که ۱۴۰۰ نفر در سوریه با سلاح شیمیایی کشته شده‌اند در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران به خاطر استفاده صدام از سلاح شیمیایی به شهادت رسیدند، اما هیچ اعتراضی از آمریکا و غرب ندیدیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران برای متقاعد کردن کسانی که نسبت به نیت اصلی از برنامه هسته‌ای این کشور شک و تردید دارند چه پاسخی دارد؟، با بیان اینکه وقتی می‌گوییم حق هسته‌ای ایران باید به رسمیت شناخته شود منظور ما صرفا حقوق ایران در چارچوب ان. پی. تی است، پیشنهاد کرد: ما آماده همکاری کامل با گروه مذاکره‌کننده ۱+۵ برای رفع کامل این بی‌اعتمادی هستیم. اگر نگرانی غرب غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، ما می‌توانیم سقف غنی‌سازی را به ۵ درصد محدود کنیم و اگر از فعالیت هسته‌ای در تاسیسات نظامی هم نگرانی دارند، آمادگی بازکردن درهای تاسیسات به روی بازرسان آژانس را داریم.

موسویان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی‌اش از مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در ژنو، گفت: مذاکرات آتی هسته‌ای می‌تواند سرآغاز یک اقدام متفاوت و جدید باشد که در نهایت به حل و فصل موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها منجر شود. وی افزود: امیدوارم تحریم‌های ناعادلانه غرب در اولین سال دولت روحانی لغو شود و مسائل به سمت درست و منطقی سوق داده شود. موسویان در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای مربوط به تاسیسات هسته‌ای آب سنگین اراک نیز، پیشنهاد داد: ما آماده ایم ضمانت‌های لازم را بدهیم که غنی‌سازی در سطح ساخت سلاح هسته‌ای در این تاسیسات انجام نخواهد شد و می‌توان در مورد آن نیز به توافق رسید. موسویان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با احتمال برقراری روابط ایران و آمریکا و همچنین توافق هسته‌ای ایران با غرب در آینده نزدیک، گفت: به نظر من دستیابی به توافق هسته‌ای در مدت ۶ ماه تا یک سال امکان‌پذیر است، اما نزدیکی ایران و آمریکا کار ساده‌ای نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد.