روحانی در نیویورک

رییس‌جمهور: چهره واقعی ملت ایران را به جهان معرفی می‌کنم روحانی پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه مطرح کرد

با گفت‌وگو به منافع مشترک می‌رسیم

دنیای‌اقتصاد- مریم کاویانی: مرد تدبیر و امید این روزهای ایران دیروز صبح راهی نیویورک شد تا قفلی از قفل‌های روابط ایران را با کلید اعتدال بگشاید. از سخنرانی به یاد ماندنی محمد خاتمی، رییس‌جمهور وقت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۵ سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد که همگان انتظار طرح اندیشه‌ای نو از سوی روحانی دارند تا به نوعی مکمل ایده گفت‌وگوی تمدن‌های رییس دولت اصلاحات باشد. رییس دولت تدبیر و امید پیش از عزیمت به آمریکا در جمع خبرنگاران هم گفت که «می‌خواهد صدای صلح و دوستی ایرانیان را به گوش جهانیان برساند.» البته سفر به نیویورک برای روحانی بهانه‌ای برای غفلت از نواختن زنگ آغاز به کار مدارس نشد. او به مدرسه فاطمه‌الزهرا در منطقه ۱۸ تهران رفت و شروع سال تحصیلی را به دانش‌آموزان تبریک گفت. از دفاع از حق و حقوق دانش‌آموزان گفت و قانون‌گریزی را مقدمه‌ای بر خودکامگی دانست. سوال طلایی مهر امسال را پای تخته امضا کرد و از دانش آموزان خواست نواقص و کاستی‌ها را به پدر رییس‌جمهورشان گزارش کنند.

چهره واقعی ملت ایران را به جهان معرفی می‌کنم

رییس‌جمهور پیش از ترک تهران به نیویورک گفت: می‌خواهیم ندای مظلومیت ایران را به گوش جهانیان برسانیم. ملت ایران که یک ملت بسیار بزرگ با تمدن و فرهنگی کهن است و امروز به‌عنوان مرکز ثبات منطقه شناخته می‌شود، همواره به دنبال صلح در منطقه بوده است. وی افزود: متاسفانه دست‌هایی در سال‌های اخیر بوده که این چهره را به گونه‌ای دیگر معرفی کرده است و یکی از اولین اهداف این سفر این است که در فرصتی که برای بنده و هیات همراه پیش می‌آید چهره واقعی ملت ایران را به جهان معرفی کنیم. رییس‌جمهور با اشاره به حضور با شکوه مردم در انتخابات ۲۴ خرداد و تحقق حماسه سیاسی گفت: مردم با نشاط و انتخاب خود مسیر میانه‌روی و اعتدال را برگزیدند. ما به دنبال مبارزه با خشونت هستیم و باید همه در راستای مبارزه با خشونت دست به دست هم بدهیم. روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ملت ایران مورد ظلم و ستم و فشار نابجای بین‌الملل قرار گرفته است. ملت ایران به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و قربانی آن است و به دنبال توسعه و پیشرفت خود در چارچوب مقررات بین‌المللی است، اما به ناروا تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی است. وی ادامه داد: می‌خواهیم بگوییم مسیر تحریم، مسیر غیرقابل قبول و غیرواقعی است و کسانی که این مسیر را انتخاب کرده‌اند به هدف‌شان نمی‌رسند. به جای اتخاذ چنین مسیرهایی باید مسیر تعامل، گفت‌وگو و مفاهمه درپیش بگیرند و ما از این مسیر می‌توانیم به منافع مشترکمان دست پیدا کنیم.

در جریان سفر محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صادق مشاور رییس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی روحانی را همراهی می‌کنند. در حالی که قرار بود صبح امروز وزیر نفت به همراه رییس‌جمهور، تهران را به مقصد نیویورک ترک کند، اما در آخرین دقایق با تغییر برنامه، سفر زنگنه به نیویورک منتفی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تا این لحظه دلیلی برای لغو این سفر اعلام نشده است؛ اما به نظر می‌رسد برخی دیدارهای دیپلماتیک وزیر نفت در روزهای پیش رو دلیل ماندن زنگنه در تهران باشد.

استبداد و خودکامگی از قانون‌گریزی آغاز می‌شود

روحانی سخنان خود را در مدرسه فاطمه الزهرا این گونه آغاز کرد: حق اعتراض، آغاز شکوفایی کرامت و عزمت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود. بی‌تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم است و علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست. ما برای ایران آینده و آینده ایران در این مدارس باید تلاش کنیم. رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: دانش‌آموزان باید بدانند از حق آموختن به طور مساوی برخوردارند. همچنین دانش‌آموزان باید بدانند از احترام و کرامت و از امکانات مدرسه همه به صورت مساوی برخوردار خواهند بود ضمن اینکه دانش‌آموزان باید بدانند از عواطف معلم و مدیر به طور یکسان برخوردار هستند. وی اهانت به یکی از دانش‌آموزان را، اهانت به کل ایران دانست و با تاکید بر اینکه «همه دانش‌آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند»، افزود: من از تنبیه جسمی سخن نمی‌گویم که قطعا وجود ندارد و اگر خدایی نکرده دانش‌آموز دولت تدبیر و امید در گوشه‌ای از کشور با تنبیه جسمی مواجه شود با اشد وجه با فرد خاطی برخورد خواهد شد. روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: دانش‌آموز باید بداند اگر حقش تضییع شد حق دارد که اعتراض کند و حق اعتراض دانش‌آموز باید از مدرسه آغاز شود و اگر اعتراض او در مدرسه تاثیر نداشت باید این اعتراض و شکایت را نزد مدیر ببرد و باز اگر تاثیر نداشت در مراحل بعد در مناطق اعتراض خود را مطرح کند. ریس‌جمهور با بیان اینکه استبداد و خودکامگی در کشور از قانون‌گریزی آغاز می‌شود، اظهار کرد: درخواست من از همه فرهنگیان کشور آن است که کمک کنند تا در محیط مدرسه دانش‌آموزان با قانون‌، تکلیف،‌ وظیفه و حقوق خود آشنایی پیدا کنند. روحانی سپس با خطاب قرار دادن فرهنگیان از آنان خواست تا زنگ کتاب تشکیل شود. او همچنین احیای زنگ انشا را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: بگذارید دانش‌آموزان در انشای خود اول از همه از معلمشان نقد کنند، از کاستی‌ مدرسه‌شان بگویند اجازه دهید در انشای خود از رییس‌جمهور انتقاد کنند به او پیشنهاد دهند و نواقص و کاستی‌هایی که در کار رییس‌جمهور کشورمان می‌بینند،‌ می‌دانند و می‌فهمند بنویسند. پس از آن مدارس این انشا‌ها را برای ریاست‌جمهوری ارسال کنند تا پیوند و رابطه رییس‌جمهور با دانش‌آموزان بیشتر و بیشتر شود. وی همچنین با بیان اینکه «لازم است تا در مدارس زنگ گفت‌وگو به‌ویژه در دوران متوسطه تشکیل شود»، گفت: بگذارید همه گفت‌وگو‌، مباحثه کردن و نقد مودبانه کردن را در دوران دانش‌آموزی یاد بگیرند و آن کرسی آزاد‌اندیشی که رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید کردند از زنگ گفت‌وگو آغاز شود.