دنیای اقتصاد- کمتر از یک هفته به آغاز مهرماه و بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باقی‌مانده و وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری هنوز بدون وزیر و با سرپرست اداره می‌شود. جعفر توفیقی ، سرپرست این وزارتخانه که از سوی روحانی رییس‌جمهور، به وزارت علوم راهی شده، همچنان جنجالی‌ترین سرپرستی است که احتمال آن می‌‌رود از سوی رییس‌جمهور به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود. موضع توفیقی درباره اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ و برکناری صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی مهم‌ترین عواملی است که فضای مجلس را به سمت مخالفت با توفیقی سوق داده است. موضع‌گیری‌های بهارستان‌نشینان برای مخالفت با سرپرست وزارت علوم تا آنجا پیش رفته است که ضمن اظهارات در تایید این امر و عجولانه بودن عزل و نصب‌ها توسط سرپرست وزارت علوم، طرح دوفوریتی محدودیت اختیارات سرپرستان را به مجلس ارائه کردند. در حالی که احتمال معرفی توفیقی به وزارت علوم افزایش یافته، تلاش برخی مجلسی‌ها علیه این اقدام نیز افزایش یافته است. محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بر بعید بودن رای اعتماد مجلس به توفیقی تاکید کرده و گفت: روحانی باید وزرایی را به مجلس معرفی کند که نمایندگان بتوانند به آنها رای اعتماد بدهند. در مقابل، اما احمد توکلی به‌عنوان یکی از چهره‌های شاخص مجلس از این انتخاب روحانی دفاع کرده و توفیقی را فردی مناسب برای وزارت علوم توصیف کرده است.از سوی دیگر سعدالله نصیری قیداری، معاون پارلمانی وزارت علوم از رفت و آمد تعدادی از نمایندگان به وزارت علوم برای دیدار با توفیقی، به «ایسنا» خبر داده و گفته: نمایندگان مجلس در طول این هفته و با توجه به اینکه مجلس تعطیل است، به صورت انفرادی در جمع‌های ۲ تا ۵ نفره برای دیدار با دکتر توفیقی به وزارت علوم آمدند و تا امروز حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از نمایندگان با آقای توفیقی و بنده دیدار داشتند.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس، اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم وزرای پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه‌های علوم، آموزش و ورزش این‌بار از مجلس رای اعتماد بگیرند، درباره احتمال معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: امیدواریم آقای روحانی، آقای توفیقی را معرفی نکند چون بعید می‌دانم مجلس به توفیقی رای اعتماد بدهد.

در حالی که نایب رییس مجلس از مخالفت مجلس با توفیقی خبر می‌دهد، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته که برای وزارت علوم نمی‌توان یک اصولگرا را انتخاب کرد و باید از اصلاح‌طلبی استفاده کرد که پایبند به انقلاب و اصول نظام باشد. احمد توکلی که ظهر دیروز در جمع اصولگرایان تحول‌خواه مشهد حضور داشت، بیشترین اعضای وزارت علوم را طرفدار جریان اصلاح‌طلبی دانست و درباره احتمال تایید صلاحیت توفیقی از سوی مجلس، گفت: ایشان اظهار کردند که نه قبل از ۲۶ خرداد و نه بعد از آن، حرفی درباره تقلب و فتنه نزده‌اند، تنها روز بیست و ششم در مسجد دانشگاه تهران سخنرانی کرده‌اند که آن هم به تعبیر من از سر عصبانیت بوده است. توکلی در این باره با اشاره به اینکه آقای توفیقی با بر عهده گرفتن ریاست ستاد دکتر عارف قصد داشت تا در مقابل تحریم‌کنندگان انتخابات ایستادگی کند، گفت: این کار ایشان نشان می‌دهد او نظام و انقلاب را قبول دارد. در همین حال توکلی با اشاره به اینکه اصولگرایان باید توقع معقول داشته باشند، گفت: البته اگر کسی مشکل جدی داشت، ما می‌ایستیم، کما اینکه جلوی احمدی‌نژاد هم ایستادیم و ۴ وزیر نفت را رد صلاحیت کردیم. احمدی‌نژاد با روش‌های خاص خودش رای جمع کرد و رفتاری کرد که مورد اعتماد توده‌های مردم واقع شد، اما آقای احمدی‌نژاد از خود را مشورت بی‌نیاز می‌دانست و از هیچ‌کس کمک نمی‌خواست.

توکلی که در ادامه صحبت‌هایش سختی کار دولت یازدهم را تایید کرد و گفت : به‌خاطر وضع حساس و مشکلات کشور باید به دولت کمک کرد؛ چراکه دولت یازدهم با شرایط بسیار حساسی روبه‌رو است، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، ۲۷۸ هزار میلیارد تومان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. من به برخی وزرای دولت گفتم دلم به حالتان می‌سوزد، چرا که امکان اعمال مدیریت وجود ندارد.

با آنکه موضع‌گیری‌های متفاوتی درباره معرفی توفیقی به وزارت علوم شکل گرفته است، معاون پارلمانی وزارت علوم در گفت‌وگوبا «ایسنا»، از خیز مجلسی‌ها برای رفع ابهام درباره مساله توفیقی خبر داد. سعدالله نصیری قیداری گفت: نمایندگان در طول این هفته به صورت انفرادی در جمع‌های ۲ تا ۵ نفره برای دیدار با دکتر توفیقی به وزارت علوم آمدند. در جهت اقناع نمایندگان اگر به همین سبک با نمایندگان صحبت کنیم و مدارک و مستندات را در اختیارشان قرار دهیم مطمئنا دکتر توفیقی رای خوب را از مجلس کسب می‌کند.