دنیای اقتصاد- ملک عبدالله پادشاه عربستان از حسن‌روحانی رییس‌جمهور ایران برای مراسم حج تمتع دعوت به عمل آورده است و آن‌طور که رسانه‌های عربستانی خبر داده‌اند این دعوت با پذیرش رییس جمهور ایران مواجه شده است. رابطه ایران و عربستان را باید یکی از دشوارترین عرصه‌های دیپلماسی خارجی کشور طی سه دهه گذشته ارزیابی کرد. مراودات تهران و ریاض که فراز و فرود بی‌سابقه‌ای را در خود داشته، از کرانه‌های قطع ارتباط دوجانبه تا دیدارهای مکرر سالانه سطح بالا را تجربه کرده است و اینک به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن روحانی و استقبال سعودی‌ها از این انتخاب در ریل جدیدی به حرکت در آمده است. آغاز فصل جدیدی از روابط ایران و عربستان سعودی

دعوت پادشاه عربستان از روحانی برای حج

دنیای‌اقتصاد- کامران کرمی: با روی کار آمدن گفتمان اعتدال و عقلانیت در سیاست خارجی ایران، امیدها به بهبود روابط ایران با دنیای پیرامون به‌ویژه حلقه اول پیرامونی ایران یعنی همسایگان تقویت شده است. در این ارتباط ملک عبدالله پادشاه عربستان از حسن روحانی رییس‌جمهور ایران برای مراسم حج تمتع دعوت به عمل آورده است.

پیش‌تر هم ملک عبدالله و امیر سلمان ولیعهد عربستان در پیام‌های جداگانه اما همسو پیروزی روحانی و گفتمان او را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفتند. سایت مشرق به نقل از شبکه المیادین نوشته است: عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از رییس‌جمهوری ایران دعوت به عمل آورده و قرار است رییس‌جمهور ایران در این مراسم حضور داشته باشد. هر چند که در این خصوص رییس سازمان حج و زیارت گفت که با توجه به سفر نیویورک و اهمیت آن از منظر جهانی که همزمان با ایام حج است، روحانی تصمیمی برای حضور در حج امسال ندارد. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درخصوص خبر منتشر شده در رسانه‌های عربی مبنی بر دعوت پادشاه عربستان از روحانی برای شرکت در مراسم حج با ابراز بی‌اطلاعی از این دعوت اظهار کرد: اگر چنین چیزی هم باشد از طریق وزارت امور خارجه نبوده است و من هم تنها خبر را شنیده‌ام.

رابطه ایران و عربستان را باید یکی از دشوارترین عرصه‌های دیپلماسی خارجی کشور طی سه دهه گذشته ارزیابی کرد. مراودات تهران و ریاض که فراز و فرود بی‌سابقه‌ای را در خود داشته، از کرانه‌های قطع ارتباط دو جانبه تا دیدارهای مکرر سالانه سطح بالا را تجربه کرده است و اینک به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن روحانی و استقبال سعودی‌ها از این انتخاب در ریل جدیدی به حرکت در آمده است. مساله مهمی که در این میان قابل بحث است، اهمیت روابط با همسایگان به‌ویژه دولت عربستان سعودی است. اهمیتی که به درستی مورد تاکید رییس‌جمهور چه در شعارهای انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات قرار گرفت. اهمیت این ارتباط ناشی از مولفه‌های قدرت منطقه‌ای عربستان است. جایگاه و تاثیرگذاری این کشور در منظومه کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و جایگاه این کشور در جهان اسلام و اقتصاد جهانی، به ویژه در تامین درصد بالایی از انرژی جهان صنعتی قابل تشخیص است. یکی از راهبردهای اساسی ایران در عرصه سیاست خارجی همواره توجه به همکاری و همگرایی منطقه‌ای درجهت برطرف‌سازی معضلات و شکوفایی اقتصادی برای ملت‌های منطقه بوده است. با در نظر گرفتن چنین رویکردی لزوم توجه بیشتر به همکاری و همگرایی در حل و فصل مسائل منطقه بیشتر و برجسته می‌شود. از این‌رو ضرورت شکل‌دهی به امنیت منطقه‌ای و رسیدن به مکانیسم‌های امنیت بخش، بیش از پیش باید از سوی دو بازیگر اصلی منطقه خاورمیانه در دستور کار قرار بگیرد. ایران و عربستان به دلیل وجود شاخص‌های بازیگری منطقه‌ای و چانه زنی در سطح فرامنطقه‌ای می‌توانند امنیت و صلح در خلیج‌فارس را به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های امنیت و صلح بین‌المللی تحقق بخشند.