وحشت لابی صهیونیسم از گفتمان دولت جدید

ظریف: تشدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا را نشانه وحشت تندروها می‌دانم. آنها که قدرت دارند اعتماد به نفس دارند و آنکه احساس ضعف می‌کند تندروی می‌کند. تندروها در آمریکا و رژیم صهیونیستی که برمبنای افراط پایه‌گذاری شده نگرانند که گفتمان دولت جدید تنش و تشنج را کم کند. چون آینده و منافع آنها در تنش است و هنوز تفکر جنگ سرد دارند و احساس می‌کنند که باید در دعوا برای خود مقبولیتی پیدا کنند و نمی‌خواهند اجازه دهند زمینه برای رسیدن به راه حل فراهم شود ظریف: آمریکا به دنبال بازی برد - برد باشد

تندروها در آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانند گفتمان دولت جدید تنش را کم کند

دنیای‌اقتصاد- انتخاب محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر امورخارجه باعث تحرکات تازه در حوزه دیپلماسی شده و تاکنون واکنش‌های مثبت بین‌المللی را در پی داشته که می‌تواند فضای جدیدی را در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای به‌وجود آورد.

رییس جدید دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که سیاست خارجی عرصه بازی با حاصل جمع مثبت و بازی برد - برد است. وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکا به دنبال بازی با حاصل جمع صفر در صحنه بین‌المللی باشد، هم خودش می‌بازد و هم طرف مقابل. پیش‌تر هم علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرده بود که دولت جدید موضوع هسته‌ای را به نحوی مدیریت کند که شاهد حل و فصل آن به صورت برد - برد باشیم. این سخنان صالحی که هفته گذشته در مراسم معارفه اش به عنوان رییس جدید سازمان انرژی اتمی مطرح شد، با اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همخوانی بسیاری دارد. این اظهارات در حقیقت رونمایی از بخشی از دیپلماسی دولت جدید ایران و هماهنگی آنها با هم است.

به گزارش «ایسنا»، محمد جواد ظریف، با حضور در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» با موضوع سیاست‌ خارجی دولت یازدهم درباره اینکه چگونه تغییر در سیاست خارجی با حفظ اصول انجام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: اصول سیاست خارجی توسط قانون اساسی، فرمایشات امام(ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی تعیین شده و در واقع مبنای روابط بین‌الملل ایران را تشکل داده و تغییر هم نخواهد کرد. اما شرایط بین‌المللی و تحولات جهانی همواره این نیاز را ایجاد می‌کند که همه دولت‌ها حتی هر دولتی در دوران خود، روش‌ها و گفتمان خود را متناسب با تحولات بین‌المللی تعریف کند. وی توضیح داد: ما با زبانی با دنیا صحبت خواهیم کرد که دنیا آن را متوجه شود و بتواند منطق ایران رادرک کند و ما بتوانیم از توان گفتمانی برای منافع‌مان استفاده کنیم. وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکا به دنبال بازی با حاصل جمع صفر در صحنه بین‌المللی باشد هم خودش می‌بازد و هم طرف مقابل.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا این تغییر الزاما تغییر در رفتارهای طرف مقابل که مشخص است را هم به دنبال خواهد داشت؟ گفت: به هر حال صحنه دیپلماسی صحنه مسابقه جدی یا نبرد در به دست آوردن منابعی است که برای ما قدرت ایجاد می‌کند. در جهان امروز با توجه به تحولات عظیم در حوزه ارتباطات می‌بینیم امروز نه‌تنها اقتصاد جهانی شده، بلکه احساسات هم جهانی شده است. نحوه ارائه دیدگاه‌های شما می‌تواند در عرصه بین‌المللی برای شما نفوذ ایجاد کند یا می‌تواند آسیب‌پذیری ایجاد کند. اینکه چگونه و با چه زبانی سیاست‌ها را مطرح می‌کنید و پیش می‌برید و اینکه اجازه می‌دهید که بدخواهان ایران ما را به جنگ طلبی متهم کنند که خلاف واقع است، تفاوت دارد. وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان به دیپلماسی عمومی یا روش‌های دیگر در دیپلماسی دولت یازدهم پرداخته می‌شود، گفت: دیپلماسی یک نیاز است. دولت‌ها چندان دوست ندارند که با کسی غیر از دولت‌ها تماس داشته باشند و به اجبار مجبور شدند انواع دیپلماسی را بپذیرند، اما شرایط جهانی اقتضا می‌کند که مجموعه‌ای از انواع دیپلماسی را استفاده کرد. باید تمام ابعاد دیپلماسی را با هم دید و تعریف کرد که در آن جایگاه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسمی، دیپلماسی مسیر دو، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی ارزشی مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه ایران در حوزه دیپلماسی ارزشی حرف برای گفتن دارد زیرا نظام ارزش محور است، افزود: در شرایط کنونی باید از انواع دیپلماسی‌ها به صورت متوازن و یکپارچه استفاده کرد. نباید هر کدام آنها با دیگری متناقض باشد و از این طریق واقعیت منافع ملی را به پیش برد. ظریف درباره اینکه دیپلماسی اقتصادی با توجه به شرایط تحریم چه جایگاهی در برنامه شما دارد؟ گفت: باید از توانمندی‌ها و ابزارهایی که در حوزه اقتصاد است استفاده کرد. استفاده وسیع از بخش خصوصی و اجازه دادن به اینکه در عرصه بین‌المللی فعال باشد و تسهیل آن و ارائه اطلاعات لازم به بخش خصوصی ضرورت دیپلماسی اقتصادی است. تحریم مانع عمده‌ای در حوزه دیپلماسی اقتصادی است، اما مانعی نیست که بتواند تمام زمینه‌های کار را از بین ببرد. با تلاش مداوم، عاقلانه و هوشمندانه و با درک واقعیات باید در مسیر نرم کردن و از بین بردن زمینه‌های تحریم‌ها و از بین بردن مشروعیت و مقبولیت تحریم‌ها پیش رفت.

وی در ادامه درباره تفسیر پیام تشدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا گفت: تشدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا را وحشت تندروها می‌دانم. آنها که قدرت دارند اعتماد به نفس دارند و آنکه احساس ضعف می‌کند تندروی می‌کند. تندروها در آمریکا و رژیم صهیونیستی که برمبنای افراط پایه گذاری شده نگرانند که گفتمان دولت جدید تنش و تشنج را کم کند. چون آینده و منافع آنها در تنش است و هنوز تفکر جنگ سردی دارند و احساس می‌کنند که باید در دعوا برای خود مقبولیتی پیدا کنند و نمی‌خواهند اجاره دهند زمینه برای رسیدن به راه حل فراهم شود. دولت آمریکا باید در نظر داشته باشند که راه برخورد با ایران و مردم ایران که توانسته‌اند استقلال خود را با این قیمت حفظ کنند، «تکریم» است. گاهی ما از عباراتی استفاده کردیم که معنای بین‌المللی آن را نمی‌دانستیم. نمی‌دانستیم وقتی می‌گوییم «ایران هسته‌ای» برای خارجی‌ها تصور دیگری ایجاد می‌شود این کلمات و عبارات در دنیا معنا دارند. دشمنان ایران از این مفاهیم استفاده کردند و علیه ایران تبلیغات کردند. اسم لایحه‌ای که در مجلس آمریکا تصویب شد لایحه «مبارزه با ایران هسته‌ای» است. از یک واژه غلطی که دوستان ما استفاد کردند برای پیشبرد سیاست تهاجمی رژیم صهیونیستی استفاده شده. باید از اینها مراقبت کنیم و نگذاریم از معانی علیه ما سوء استفاده شود. از همه دوستان تقاضا می‌کنم مراقب واژه‌ها باشند. سیاست خارجی حوزه آزمون و خطا نیست؛ بلکه عرصه تخصصی است.

وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا انتشار اسناد کودتا پس از ۶۰ سال پیامی در این مقطع برای ایران دارد، افزود: بعید است انتشار اسناد کودتا پیامی بوده باشد بلکه بیشتر در قالب مقررات داخلی برای انتشار ۳۰سال یک بار اسناد محرمانه این کشور است. البته جامعه آمریکا مجموعه منسجم و یکپارچه نیست و گرایش‌های متضاد حتی در آن وجود دارد. ظریف درباره روابط ایران با همسایگانش نیز گفت: همسایگان برای کشورها، اولویت هستند و برای ما هم اولویت است. وی درباره اینکه آیا وزارت خارجه نقش فعال‌تری در مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت؟ گفت: این تصمیمی است که باید آقای رییس‌جمهور و مقامات عالی نظام آن را بگیرد. بالاخره ظرف یکی دو هفته آینده پس از اینکه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی مشخص شود این موضوع نیز مشخص خواهد شد. وی درباره اعمال تحریم‌های مکرر علیه ایران و اینکه آیا با رفتار گام به گام می‌شود آنها را رفع کرد نیز گفت: تحریم‌ها فشار بر مردم ایجاد می‌کند اما باعث تغییر سیاست نمی‌شود. فشار ایجاد کرده و ما هم موظفیم آنها را کم کنیم. اما این تحریم و فشارها منجر به تغییر سیاست نمی‌شود. هدف تحریم‌ها مردم عادی است و تاثیری بر سیاست‌ها ندارند اما مردم نمی‌خواهند کشورشان از حقوقشان صرفنظر کند. باید به سمت حل و فصل مسائل برویم.

وی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای سفر رییس‌جمهور به نیویورک و اینکه آیا این سفر انجام خواهد شد، گفت: این‌طور نیست که همه ساله باید رییس‌جمهور در نشست سازمان ملل شرکت کند و هر ساله در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، تعدادی از رییس‌جمهوران کشورها شرکت می‌کنند و چندان هم مرسوم نیست که همه ساله همه روسای جمهور الزاما در این اجلاس‌ها شرکت کنند. آقای روحانی هم اصرار دارند سفرهایشان سفرهای محتوایی باشد و برای مسائل شکلی سفر نمی‌کنند و می‌خواهد سفرها دستاوردی داشته باشد و مذاکرات جدی دوجانبه و حضور فعالی در مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشد. با توجه به اینکه جلسه ویژه‌ای درباره خلع سلاح هسته‌ای در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار می‌شود، حتما مفید خواهد بود، اما به هرحال تصمیم با آقای روحانی است.

وی درباره اینکه آیا تغییری در راهبرد ایران درباره حوادث مصر و سوریه در دولت یازدهم خواهیم داشت، گفت: راهبرد ایران در همه موارد احترام به حقوق مردم است و اینکه مداخله خارجی در این منطقه آثار نامناسبی دارد و از کشتار و سرکوب باید جلوگیری شود.

به نظر ما آرامش و ثبات در منطقه توجه به خواسته‌ها و نیازهای مردم و نظر آنها در همه دولت‌ها ضروری است و امیدواریم این مسیر پیش برود ضمن اینکه معتقدیم خشونت و مداخله خارجی و نسخه‌های بیگانه نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند.