دفاعیات وزرای روحانی معادلات رای اعتماد را برهم زده است

دنیای اقتصاد - طی یکی دو روز گذشته حدس و گمان‌ها در مورد وزرایی که شانس جلب رای موافق بهارستانی‌ها از سوی آنها کم بوده، تغییر کرده و اکنون بحث‌ها سمت و سوی دیگری یافته است. جلسات فشرده لابی نمایندگان با وزرای پیشنهادی از بهارستان خارج شده و بیرون از مجلس هم جلسات شبانه ادامه دارد. شنیده شده فراکسیون‌های سیاسی مختلف مجلس با گرایش‌های مختلف هم تصمیم دارند که قبل از رای‌گیری نهایی جلسه هماهنگی برگزار ‌کنند. در این میان دفاعیات قاطع وزرای پیشنهادی برخی معادلات را برهم زده و از عدم‌رای اعتماد وزرا را به کسب رای اعتماد نزدیک کرده است. دیروز حسین سبحانی نیا عضو هیات‌رییسه مجلس پیش از دفاعیات وزرا و از جمله نجفی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد وزرایی که شانس رای‌آوری کمتری نسبت به بقیه دارند، گفته است: در مجموع بین اعضای دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت ابهاماتی در خصوص وزرای علوم و آموزش و پرورش و همچنین نفت وجود دارد.

قبل از تشکیل جلسات رسمی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نمایندگان مجلس نام چهار وزیر پیشنهادی؛ یعنی ربیعی، زنگنه، نجفی و میلی منفرد را به عنوان وزرایی که شانس رای‌آوری شان کم است، مطرح می‌کردند و بعضا حتی اسامی افراد دیگری از جمله آخوندی و حجتی نیز مطرح می‌شد، اما صبح دیروز نجفی نطقی ارائه کرد که در آن برای نخستین بار به ابهامات و اتهاماتی که در مورد وی مطرح شده بود، پاسخ داد. شواهد حاکی از آن است که وی با این نطق توانسته است نظر نمایندگان مجلس را نسبت به خود تا حد زیادی تغییر دهد در همین زمینه تقوی، عضو فراکسیون رهروان معتقد است با توجه به دفاعیات نجفی وی قادر است رای خوبی از نمایندگان اخذ کند. یکی از اعضای جبهه پایداری نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: نجفی تا کنون در جلساتی که در فراکسیون‌ها با وی داشتیم در خصوص مسائل مربوط به فتنه ۸۸ سکوت کرده بود و حالا با نطق غافلگیر‌کننده‌اش در صحن علنی مجلس ما را در برابر عمل انجام شده قرار داده و غافلگیر کرده است، از دیگر سو شنیده‌ها حاکی از آن است که در مجموع فضای مجلس نسبت به زنگنه نیز تلطیف شده است و احتمال رای‌آوری وی بالاتر رفته است و بنابراین برخی اظهارات حاکی از آن است که در حال حاضر ربیعی و میلی منفرد باید تلاش بیشتری برای جذب رای نمایندگان به‌کار بگیرند، اما غلامرضا تاجگردون در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: نظر مجلس نسبت به اعضای کابینه نسبتا تغییر کرده، در روزهای اول تقریبا هشت نفر از اعضای کابینه مخالفان زیادی داشتند، اما الان به دو نفر رسیده است، به هر حال ما تلاش می‌کنیم این دو نفر هم رای بیاورند. وی افزود: در حال حاضر در بین اعضای پیشنهادی کابینه نجفی و میلی‌منفرد در خطر هستند، البته در مورد میلی‌منفرد هم بستگی به دفاع او دارد که چطور از خود دفاع کند. غلامرضا تاجگردون در پاسخ به این سوال که آیا دفاع نجفی تاثیری در نظر مخالفان داشت، گفت: نجفی تا حد زیادی توانست فضا را به نفع خود برگرداند. وی گفت: در صحبتی که با مخالفان از جمله اعضای جبهه پایداری داشتم، پرسیدم که آیا با دفاع نجفی قانع شده‌اند که آنها پاسخ دادند نجفی مدیر خوب و مسلطی است.

عوض حیدرپور عضو ارشد فراکسیون رهروان ولایت نیز در پاسخ به این سوال که وضعیت مجلس نسبت به وزیران پیشنهادی چیست؟ گفته است: احتمال زیادی می‌دهیم یکی از وزیران پیشنهادی رای اعتماد مجلس را کسب نکند. وی گفته است: میلی منفرد وزیر پیشنهادی وزارت علوم وضعیت خوبی ندارد؛ بنابراین ممکن است رای نیاورد.

از دیگر سو اخبار حاکی از آن است که تب و تاب بررسی وزرای پیشنهادی برای رای اعتماد یا عدم‌اعتماد به قدری بالا گرفته است که جلسات صحن علنی مجلس برای این منظور کفایت نمی‌کند و نمایندگان به برگزاری جلسات خصوصی در روزهای گذشته دست زده‌اند، جلساتی که البته با اعتراض باهنر، عضو هیات‌رییسه مجلس روبه رو شد. فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که میزبان یکی از این جلسات بود و دو روز پیش برگزار شد در پاسخ به این سوال که چرا با وجود توصیه باهنر نایب رییس مجلس در جلسه روز گذشته مبنی بر خاتمه دادن به جلسات بیرون از مجلس، این جلسه را لغو نکردید، گفت: ارتباطی به هیات‌رییسه نداشت، هیات‌رییسه می‌تواند برای سطح مجلس تصمیم‌گیری کند ما نماینده هستیم و استقلال داریم می‌توانیم خارج از مجلس کارهایی که صلاح می‌بینیم انجام دهیم، یا اظهارنظر کنیم. فتحی پور در پاسخ به این سوال که چند نماینده دعوت وی را پذیرفتند و در جلسه شب گذشته حضور پیدا کردند، گفت: تعداد نمایندگان با احتساب خودم ۹۸ نفر بود.

از دیگر سو برخی اخبار حاکی از آن است که فراکسیون‌های مجلس نیز قصد دارند، یک روز قبل از رای‌گیری جلسات نهایی خود را به منظور رسیدن به اجماع تشکیل دهند، فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به همین منظور صبح دیروز جلسه‌ای تشکیل داد و قرار است باز هم مجمع فوق‌العاده عمومی این فراکسیون برگزار شود تا جمع‌بندی نسبت به وزرای پیشنهادی مختلف صورت گیرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که سایر فراکسیون‌ها نیز جلساتی تشکیل خواهند داد.