سیاست‌خارجی دولت اعتدال به‌دور از حاشیه‌پردازی است

وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از برنامه‌های خود با تاکید بر اینکه همه باید قدرت ایران را باور کنیم، با بیان اینکه در چند سال اخیر توطئه‌گران، تحریم‌ها و فشارهای ناروایی را به مردم ایران تحمیل کردند، گفت: به‌رغم تمامی این فشارهای بی‌منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر، استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کرده‌اند. وزیر پیشنهادی امورخارجه تاکید کرد: طبیعتا با این خودباوری و اعتمادبه‌نفس در صحنه روابط بین‌المللی، حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار خواهیم داشت، ایران در منطقه‌ای واقع شده است که از گسترش افراطی‌گری، ناامنی و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ولی خود لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی به قدرت خارجی را دارد، طبیعتا با این سرمایه عظیم اجتماعی و مردم‌سالاری دینی می‌توان نقش بی‌بدیلی در فرآیند اعتدال و آرامش در منطقه ایجاد کرد. ظریف گفت: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه‌ای ناامن و در عین حال استراتژی عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراطی‌گری است، قدرت و موقعیت سیاسی و استراتژیک ایران می‌تواند و باید در خدمت پیشرفت همه‌جانبه، هدفمند و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم ایران قرار گیرد.

این عضو کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: دولت تدبیر و امید همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی خود را با کشورها و نهادهای موثر در اقتصاد جهانی از موضع استغنا برای پیشرفت و بهبود معیشت مردم به کار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از دفاعیات خود در جلسه علنی مجلس گفت: دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد؛ زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد و به همین دلیل است که قانون سیاست خارجی را در اختیار رهبری قرار داده که از دعواهای جناحی به دور باشد. محمدجواد ظریف پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل را از ابزار‌های لازم سیاست خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتماد نمی‌تواند یکسویه باشد، بلکه دوسویه است، جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را به خود کسب کند. هدف سیاست خارجی، دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعدکننده و رفتاری متین و حکمت‌آمیز. وی در ادامه یادآور شد: اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد‌به‌نفس و تندروی نمود بارز ضعف است، سیاست خارجی دولت اعتدال به دور از حاشیه‌پردازی، حقوق مسلم مردم را نه تنها در بحث هسته‌ای، بلکه در تمامی امور پیگیری می‌کند و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آید؛ در این میان نمایندگان با فریاد احسن اظهارات ظریف را مورد تشویق قرار دهند.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی عرصه منافع و امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است، من باندگرا نیستم و دست هر کس که بتواند منافع ملی را به پیش ببرد می‌بوسم و این را در ۲۵ سال سابقه مدیریتی‌ام انجام داده‌ام. نه با اتوبوس که تاکنون یک نفر از اقوام و دوستانم را وارد وزارت خارجه نکردم و با کارشناسان خدوم وزارت کار کرده‌ام. وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی باید از هیجانات روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد، اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل تفکیک شود. در قلمرو تحلیل من، خود و همکارانم را موظف می‌دانم که همچون دیده‌بانی صادق زمینه‌های فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین و اوضاع منطقه و جهان را به مسوولان و در راس آنها رهبری منتقل کنم و در این مسوولیت از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره می‌بریم و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی انجام می‌دهیم و از جوسازی و ارعاب واهمه نداریم. ظریف با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان در مورد پایان‌نامه وی و استاد راهنمای او برای پایان‌نامه‌اش، گفت: من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا گرفتم و دکترا را هفت سال بعد در مرکز آمریکا که دو هزار کیلومتر با قبلی فاصله دارد، گرفتم و استاد راهنمای هر کدام از پایان‌نامه‌ها متفاوت است. یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که تلاش کردم مسوولیت عراق را در جنگ تحمیلی از دبیرکل سازمان ملل بگیرم، می‌دانم که دوستان به چه کسی اشاره می‌کنند، اما به آنها اطلاعات غلط دادند و آن فرد هیچ وقت معلم من نبوده است. مگر بد است یک سیاسی کهنه‌کار ۸۰ ساله به یک فرزند این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟!

در طول شش سال گذشته از کشور خارج نشده‌ام

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه گفت: نمی‌دانم این نماینده محترم با من چند ثانیه حشر و نشر داشته است یا از کدام نوشته، رفتار یا سابقه سیاسی و اعتقادی و خانوادگی بنده به این نتیجه رسیده‌اند که نه ۹۰ درصد، بلکه صددرصد غربی فکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: بنده در سال ۱۳۹۲ حتی یک لحظه از ایران خارج نشدم، نیمه اول نوروز امسال در تهران و شمال و نیمه دوم نوروز را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج به وظیفه پرافتخار رانندگی ویلچر مادر بزرگوارم مشغول بودم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگانی که این شبهه را مطرح کرده بودند، گفت: گرچه دولت نهم به‌رغم نظر بزرگان نظام بنده را در ۴۷ سالگی خانه‌نشین کرد و به‌رغم اینکه تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم سپرد و به‌رغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم، ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و حتی یک لحظه هم فکر خروج از ایران را نداشتم.

اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نمایندگان خواست که با رای بالایی به وزیر پیشنهادی امور خارجه رای دهند؛ زیرا به گفته وی، سفیر جمهوری اسلامی باید از پشتوانه قوی داخلی برخوردار باشد. علی‌اصغر دستغیب که در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی بعدازظهر امروز سخن می‌گفت، اظهار کرد: خوشحالم که برای اولین بار تصدی وزارت خارجه در اختیار فردی است که تخصص را در کنار تجربه دارد و این یک مزیت فوق‌العاده برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود. وی افزود: ما فکر می‌کردیم آقای ظریف فقط یک دیپلمات متخصص است؛ اما او مدیری توانمند در حوزه‌های مختلف است.

دستغیب یادآور شد: آقای روحانی به جهت آشنایی با این حوزه از بین مجموع مدیران و دیپلمات‌هایی که در اطراف ایشان بود، آقای ظریف را انتخاب کرد تا بتواند ماموریت‌هایی که هم مستقیم مرتبط با سیاست خارجی است و هم بحث‌های داخلی را به خوبی انجام دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: خواهش من این است که حتی مخالفین هم دقت کنند؛ زیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران باید پشتوانه قوی داخلی در ماموریت خود داشته باشد، آقای ظریف ابزار تخصص و تجربه را دارد و مجهز به دانش روز است و ان‌شاءالله به اعتماد ملت که به رهبر خودشان و مقتدای خودشان اعتماد و باور دارند، آقای ظریف هم رهنمودهای معظم‌له و ارشادات ایشان را در عرصه بین‌الملل مدنظر قرار می‌دهند و با رای بالای خانه ملت در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی پیش‌قدم خواهد بود.

جهانگیرزاده: «ظریف» عامل اثبات تجاوز رژیم بعث علیه ایران بود

نماینده موافق محمدجواد ظریف گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه گفت: دکتر ولایتی وزیر سابق امور خارجه محمدجواد ظریف را توانمندترین دیپلمات ایران توصیف کرده است.

جهانگیرزاده ادامه داد: شرایط موجود در اقتصاد کشور تا حدودی مربوط به مساله سیاست خارجی ما است، در این شرایط یک دیپلمات ورزیده و باتجربه که توانایی‌هایش را اثبات کرده است، می‌تواند با رای بالا مورد اعتماد ما قرار گیرد. آنهایی که تحرکات منطقه و به خصوص بیداری اسلامی را دنبال می‌کنند، می‌دانند که نیاز به یک دیپلمات ورزیده و کارآمد در حوزه دیپلماسی تا چه حد جدی است و چقدر می‌تواند در شرایط فعلی منطقه تاثیرگذار باشد. یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، خطاب به ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت که شائبه‌ای وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید، مراقب باشید که کیف‌تان را ندزدند! به گزارش «ایسنا» نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت عصر سه‌شنبه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: طبق قانون اصول سیاست خارجی، بر اساس حفظ استقلال، تمامیت‌ ارضی، دفاع از تمامی حقوق مسلمانان، ایستادگی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و استکبار پایه‌گذاری شده است که در این اصول ما در مقابل تمامی مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان متعهد هستیم. سوال این است که آقای ظریف آیا شما به این اصول اعتقاد دارید؟ وی افزود: سوال این است که شما اتفاقات رخ داده در سطح جهان اسلام را به معنای بیداری اسلامی قبول دارید یا لفظ اسلامی آن را نمی‌پذیرید؟ این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی امور خارجه از این موضوع انتقاد کرد که در این برنامه نامی از عمل به جزئیات برنامه پنج ساله در بحث سیاست خارجی آورده نشده است. قاضی‌پور با طرح این پرسش که نظر شما راجع به موضوع هسته‌ای ایران چیست، گفت: انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، ولی سوال این است که آیا شما چنین موضوعی را قبول دارید یا حاضرید که بر سر منافع ملی معامله کنید؟ آیا همان‌طور که در گذشته با دفتر مقام معظم رهبری در امور مختلف هماهنگی‌های لازم را می‌کردید، این رویه را ادامه می‌دهید؟ نماینده مردم ارومیه در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور تحریم است، از ظریف پرسید که برنامه‌هایش در خصوص دیپلماسی اقتصادی در جهت رفع تحریم‌ها، چیست؟ و تاکید کرد که بیشتر مباحثش حول پرسیدن سوال‌هایی از وزیر پیشنهادی است که لازم می‌داند وزیر به آنها پاسخ بدهد.

قاضی‌پور همچنین اظهار کرد: یک شائبه وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید و این کیف را از شما دزدیده‌اند. مراقب باشید و نگذارید کیفتان دزدیده شود و اسناد را ببرند. سوال ما این است که برنامه شما در این رابطه چیست؟ قاضی‌پور به بخش دیگری از برنامه ظریف اشاره و اظهار کرد: شما در برنامه‌تان بحث افغانستان را مطرح کردید، اما از عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نام نبردید. وی تصریح کرد: ما حق عقب‌نشینی از مواضع و اصول خود را نداریم؛ چرا که در سیاست خارجه باید مطابق اصول عمل کنیم. نماینده مردم مشهد نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که دولت عادی باید نقاط قوت دولت‌های گذشته را داشته باشد، تصریح کرد: در بخش سیاست خارجه، مقام معظم رهبری همواره از استکبارستیزی، مقاومت در مقابل دشمن و دفاع از اصول و حق مردم در دولت آقای احمدی‌نژاد دفاع کرده‌اند، اما این مباحث در برنامه‌های آقای ظریف دیده نمی‌شود؛ بنابراین آقای ظریف نقاط قوت دولت آقای احمدی‌‌نژاد را در سیاست خارجه ندارد. نماینده مردم مشهد بهترین دفاع در سیاست خارجه را تهاجم دانست و با بیان اینکه انفعال به معنای دفاع در سیاست خارجی نیست، خاطرنشان کرد: در برنامه‌های جناب آقای ظریف هیچ فعالیتی برای دفاع از انقلاب اسلامی در برنامه‌های بین‌المللی دیده نمی‌شود و فقط آنچه مشهود است عقب‌نشینی و انفعال است. نماینده مردم مشهد افزود: آقای خاتمی با ارتباطی که با نهاد سوروس برقرار کرد مشکلاتی به وجود آورد که حتی برای انقلاب مخملی در ایران بنیاد سوروس برنامه‌ریزی کرد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم نسبت به اینگونه مباحث در عرصه بین‌المللی بی‌تفاوت باشیم. وی در پایان، برنامه ظریف برای وزارت خارجه را مغایر با وصیت‌نامه امام راحل دانست و از نمایندگان خواست به وصیت‌نامه امام(ره) رجوع کنند.