سه یادگاری قالیباف چقدر برای تهران هزینه داشت؟

گروه مسکن- منتخبین دوره چهارم شورای شهر تهران در پنجمین نشست غیررسمی خود با مدیران شهری با وجود ارائه گزارش معاون مالی شهردار تهران در مورد گسترش شفافیت مالی در شهرداری در دوره اخیر نسبت به برخی از اقدامات انجام شده در بخش مالی و اداری شهرداری انتقاد کردند و خواستار توضیح معاون شهردار در این خصوص شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از سایت رسمی شورای شهر تهران در ابتدای این جلسه، حسین محمدپورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران اصلاح نظام مالی شهرداری، ارائه گزارش تفریغ بودجه، گزارش‌های حسابرسی، تامین درآمدهای پایدار شهری و کاهش هزینه‌های جاری و نگهداشت شهرداری را نشانه‌های شفافیت مالی شهرداری تهران در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: از سال ۸۵ جمع دارایی‌های شهرداری تهران که با رقمی معادل ۴۴۷ میلیارد تومان ثبت شده بود هر سال افزایش یافت به طوری که در سال ۹۱، رقمی معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان دارایی برای شهرداری به ثبت رسیده است.

او با اشاره به افزایش سهم درآمدهای پایدار شهری به ۴۰ درصد در سال جاری، هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای پل صدر را دو هزار میلیارد تومان دانست و افزود: در پروژه صدر ـ نیایش حدود ۲۳۰ میلیون یورو در بخش خارجی و ۱۲۰۰ میلیارد تومان دربخش داخلی تامین هزینه شده است که پیش‌بینی می‌شود برای پل صدر نیز ۲ هزار میلیارد تومان در قالب قرار داد مشترک میان شهرداری با شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری و بانک‌ها برای این پروژه هزینه شود.

او ادامه داد: در بزرگراه امام علی(ع) نیز ۲۳۵ میلیون یورو فاینانس خارجی صورت گرفته که یک مرحله دریافت آن انجام شده و دو مرحله دیگر آن در حال انجام است و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از منابع داخلی تامین هزینه شده است.

پس ارائه گزارش معاون مالی و اداری شهرداری تهران منتخبین دوره چهارم شورای شهر تهران بخش هایی از گزارش را نیازمند توضیح بیشتر دانستند و در قالب طرح سوال خواستار شفاف سازی شدند.

هشدار بابت فروش دارایی‌های شهرداری

اسماعیل دوستی منتخب چهارمین دوره شورا گرفتن فاینانس و فروش دارایی‌ها و تراکم در دوره اخیر شهرداری را دو اتفاق خارق العاده در مدیریت شهری این دوره خواند و اظهار کرد: در این دوره بیش از یک میلیارد یورو فاینانس برای پروژه‌های شهری گرفته شده است که این خود یک بدهی برای شهر تهران محسوب می‌شود؛ علاوه بر این طی چند سال گذشته دارایی‌های شهرداری و سهم مشارکت‌ها و تراکم‌ها بیش از سال‌های گذشته فروخته شده است. سوال این است که آیا جایگزینی برای دارایی‌های فروخته شده دیده شده است؟ چون اگر جایگزینی وجود نداشته باشد از موضوع فاینانس هم برای مدیریت شهری خطرناک‌تر است.

او اضافه کرد: موضوع دارایی‌های غیرنقدی همچون دریایی است که می‌ترسم شهرداری را دچار مشکل کند اگر نگاه به درآمدهای غیرنقدی نگاه مکمل باشد، خوب است؛ چرا که اگر بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی شهرداری کاهش یابد تنها می‌تواند هزینه‌های جاری را که ۲۰ درصد درآمدهای نقدی را شامل می‌شود، پوشش دهد.

او اجرای پروژه‌های بزرگ شهری همچون تونل توحید، پل‌صدر و امام علی را به عنوان یادگاری‌های دوران مدیریت آقای قالیباف نامید و گفت: تعارف نداریم که سه پروژه بزرگی که در تهران اجرا شد یادگاری این دوران است، اما باید پرسید اجرای این پروژه‌ها به چه قیمتی بود؟ چون این پروژه‌ها حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت بدهی فاینانس‌ها و بدهی‌های داخلی و هزینه هایی که از بودجه شهرداری به طور مستقیم شده است هزینه نهایی خواهند داشت.