روحانی کابینه پیشنهادی  خود را به مجلس معرفی کرد
بیوگرافی وزرای پیشنهادی دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور، اسامی اعضای پیشنهادی کابینه یازدهم را به مجلس ارائه کرد.حسن روحانی در اجرای اصل 133 قانون اساسی و همچنین ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در حالی که دو هفته فرصت داشت تا اسامی وزرای خود را به مجلس پیشنهاد دهد؛ همان‌طور که پیش از این گفته بود دیروز در مراسم تحلیف وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. علی لاریجانی رییس مجلس با استقبال از این موضوع این اقدام را «زرنگی» روحانی توصیف کرد و گفت امیدواریم با همین سرعت به حل مشکلات کشور بپردازید.
علی طیب‌نیا: وزیر امور اقتصادی و دارایی
علی طیب‌نیا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و از اقتصاددانان خوشنام و باسابقه است. طیب‌نیا در سال ۱۳۷۳ دکترای تخصصی خود را با موضوع رساله «تورم ساختاری در ایران» از دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد و در ادامه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. او از سال ۷۳ به‌عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شد. برخی از سمت‌های اجرایی دکتر طیب‌نیا مشاور دفتر نخست‌وزیری از سال ۷۵ تا سال ۶۸، دبیری کمیسیون اقتصاد هیات دولت در دولت‌های پنجم تا هشتم، معاونت طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری، معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سال‌های ۸۴ و سال ۸۵، عضویت در شورای پول و اعتبار در سال ۸۱ تا ۸۸ و معاونت هماهنگی و امور فنی و اقتصادی نهاد ریاست‌جمهوری و عضویت در شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی و برخی موارد متعدد دیگر است. طیب‌نیا در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی اشراف داشته و از معدود اقتصاددانان کشور است که در کنار کار علمی و دانشگاهی، مسبوق به امور اجرایی بوده و نگاه تجربه‌محور و دانش کاربردی را با هم دارد.
دلیل اصلی گیرایی و نشاط کلاس‌های وی در دانشکده اقتصاد تسلط به مباحث علمی و آمیخته کردن تئوری‌های آکادمی محور اقتصاد با واقعیت‌های اقتصادی است. در کارنامه علمی دکتر طیب‌نیا، علاوه‌بر سوابق تحقیقاتی و تالیفی دانشگاهی، مدیریت گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدیر گروه اقتصاد اجتماعی- نهادی دانشکده اقتصاد نیز وجود دارد.
محمود علوی: وزیر اطلاعات
محمود علوی در خانواده‌ای روحانی متولد شد و در سن دو سالگی به همراه خانواده به نجف اشرف (محل تحصیل پدر) رفت و تحصیلات ابتدایی و سال‌های اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی می‌باشد. وی در سال ۱۳۴۹ به لباس روحانیت در آمد. محمود علوی درس خارج را نزد حضرات آیات: مقام معظم رهبری، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی وهاشمی شاهرودی فرا گرفته است. همچنین او هم‌اکنون به تدریس سطوح عالی حوزه (رسائل و مکاسب) در حوزه علمیه اشتغال دارد.علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیات علمی دانشکده صدا و سیما در آمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد ودانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.علوی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم است. وی همچنین در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به‌عهده گرفته بود و در سال‌های ۷۹ تا ۸۸ نیز رییس سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش بود.علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی فعالیت می‌کرد و چندی پیش به‌عنوان نماینده حسن روحانی به دیدار مراجع و علمای قم رفت.
عبدالرضا رحمانی فضلی: وزیر کشور
رحمانی فضلی، متولد ۱۳۳۸ در شیروان، دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است.رحمانی فضلی ریاست کل دیوان محاسبات کشور را از سال ۸۷ تاکنون به‌عهده دارد. از سوابق وی می‌توان به معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۸ الی ۷۰، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال شروع: ۱۳۷۵)، معاون برنامه‌ریزی، امور مجلس و استان‌ها و معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، رییس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما: ۱۳۸۵)، عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به‌مدت شش سال، معاون امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از سال ۸۵ تا ۸۶ و قائم‌مقام و معاون فرهنگی رسانه‌ای و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی به‌مدت ۱۸ ماه از سال ۸۶ اشاره کرد.رحمانی فضلی از افراد نزدیک به علی لاریجانی است که معاونت وی در شورای عالی صدا و سیما را بر عهده داشت و اغلب پست‌های دولتی وی در همراهی با علی لاریجانی بوده است. او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده داشت و شائبه سوگیری او به نفع علی لاریجانی، بارها سبب انتقاد از وی شد.
علی ربیعی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
علی ربیعی که قبل از انقلاب در کارخانه جنرال موتورز کار می‌کرد، از جمله افرادی بوده است که در تشکیل شاخه کارگری حزب جمهوری اسلامی نقش موثر داشته است. وی در سال‌های اولیه انقلاب عضو کمیسیون تدوین قانون کار در دهه شصت و عضو شورای مرکزی خانه کارگر از بدو تاسیس تاکنون است. ربیعی همچنین در زمان جنگ به مدت ۶۵ ماه در جبهه حضور داشته است. وی در دهه شصت با حکم آیت‌الله خمینی در وزارت اطلاعات پیوست و سمت معاونت وزارت اطلاعات را در کارنامه خود دارد، اما در دوره فلاحیان او هم مانند دیگر اصلاح‌طلبان از این وزارتخانه خارج شد. در زمانی که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود ربیعی مسوول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاست‌گذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای امنیت ملی را به عهده داشت. در دوره ۸ ساله ریاست‌جمهوری خاتمی، ربیعی مشاور اجتماعی وی بود. ربیعی لیسانس مدیریت دولتی از دانشگاه تهران، فوق لیسانس مدیریت فرهنگی از دانشگاه علامه و دکترای تخصصی مدیریت استراتژیک دارد و تالیفاتی در زمینه جامعه شناسی، مدیریت و مطالعات امنیت دارد، او نیز همچون بسیاری از مدیران کشور با آمدن احمدی‌نژاد به انزوا رفت و فعالیت‌های خود را بیشتر به حوزه‌های تدریس و پژوهش منتقل نمود. وی در حال حاضر ۵۸ ساله است.
بیژن زنگنه: وزیر نفت
زنگنه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از پیروزی روحانی گفته بود ۲۲ سال وزارت برای من کافی است، اما انتخاب وی به عنوان وزیر نفت نشان می‌دهد که احتمالا سابقه طولانی وزارت زنگنه از این هم طولانی‌تر می‌شود. تحصیلات دانشگاهی زنگنه در حوزه عمران بوده است، وی سال ۱۳۵۶ با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه تهران به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیر مشغول به فعالیت شد و سال ۱۳۸۵ با همین عنوان بازنشسته شد. در فاصله سال‌های ۵۹ تا ۶۱ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عهده داشت. سال ۱۳۶۲ به‌عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال ۱۳۶۷ عهده‌دار این مسوولیت بود.از شهریور سال ۱۳۶۷با رای اعتماد مجلس به‌عنوان وزیر نیرو مشغول به کار شد و در سال ۱۳۶۸ در نخستین دولت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسوولیت ابقا شد و تا نیمه سال ۱۳۷۶ عهده‏‌دار این مسوولیت بود. زنگنه در سال ۱۳۷۶ در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت ۸ سال نیز عهده‌دار این مسوولیت بود. تحول در ساختار وزارت نفت از جمله اقدامات وی بود. وی توانست در دوران ریاستش بر وزارت نفت ساختار متمرکز نفت را با تغییرات عمده به چهار شرکت معظم تقسیم کند و با تخصصی کردن فعالیت‌ها، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی را تشکیل دهد.
محمدجواد ظریف: وزیر امورخارجه
متولد دی‌ماه ۱۳۳۸ در تهران و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به مدت ۵ سال (از ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۱ تا ۵ تیر سال ۱۳۸۶) بود. وی دارای لیسانس و فوق لیسانس روابط بین‌الملل در ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل در ۱۹۸۸ از دانشگاه دِنوِر است. ظریف در کارنامه خود پنج سال نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، دستیار ارشد وزیر امور خارجه، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه و مشاور سرکنسولگری در سانفرانسیسکو، ریاست کمیسیون فرهنگی- یونسکو، ریاست کنفرانس آسیایی منع نژادپرستی و تبعیض نژادی، عضویت گروه شخصیت‌های برجسته گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، ریاست کمیسیون خلع سلاح ملل متحد- نیویورک، ریاست کمیته متخصصین گفت‌و‌گوی تمدن‌ها - جده، ریاست کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد- دوربانا است.
محمد جواد ظریف مسلط به زبان انگلیسی است و در سابقه 35 ساله جمهوری اسلامی، بارها در مذاکرات محرمانه حضور داشته است. این دیپلمات کارآزموده پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در سال 84، از عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای استعفا داد و دو سال بعد از نیویورک به تهران بازگشت. از آن پس ظریف به مدت 3 سال به عنوان مشاور عالی وزارت خارجه مشغول به کار بود و از سال90 نیز در دانشگاه آزاد و دانشکده وزارت خارجه فعالیت خود را ادامه داد.
علی جنتی: وزیر ارشاد
علی جنتی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در آغاز سال 1359 به‌عنوان مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد و در دی ماه همان سال، پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما، ازسوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به‌عنوان نماینده قوه‌‌قضائیه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران معرفی شد و تا سال 1362 به‌عنوان عضو شورا و در مقطعی به‌عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. در سال 1363 با حکم میرحسین موسوی استاندار خوزستان شد و در سال 1366 که‌ هاشمی رفسنجانی با حکم امام(ره) به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب شد، علی جنتی را رییس دفتر خود کرد.‌ هاشمی که به ریاست‌جمهوری رسید، جنتی نیز با وی به دولت سازندگی آمد و در سال 1368 بود که با حکم‌هاشمی استاندار خراسان شد.سال 71 با حکم وزیر ارشاد جدید، معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. جنتی از سال 77 تا پایان دوره ریاست‌جمهوری خاتمی، سفیر ایران در کویت شد. پنج سال از سفارت جنتی در کویت می‌گذشت که به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی در زمان دبیری حسن روحانی منصوب شد. با انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری در سال 1384، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت وی را به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور انتخاب کرد. وی تا سال 89 سفیر کویت بود و در این سال به‌خواست حسن روحانی به‌عنوان پژوهشگر سیاست خارجی در مرکز تحقیقات استراتژیک مشغول به کار شد که تا امروز نیز کماکان در همین سمت به همکاری با روحانی ادامه داده است.
محمدرضا نعمت‌زاده: وزیر صنایع
محمدرضا نعمت‌زاده شخصی که پیش از انتخابات ریاست ستاد روحانی را به عهده داشت و هم اکنون به عنوان وزیر صنایع دولت یازدهم معرفی شده است، سابقه اجرایی کم ندارد. عمر سوابق اجرایی صنعتی نعمت‌زاده به بیش از 40 سال می‌رسد. نعمت‌زاده از سال‌های 59 تا 60 وزیر صنعت در دولت محمدعلی رجایی بود و پس از آن سمت معاونت اجرایی نخست وزیر را به عهده گرفت و همزمان در سازمان برنامه و بودجه نیز فعالیت می‌کرد، در میانه سال‌های 61 تا 68 معاون سازمان صنایع دفاع و مدیرعامل شرکت توانیر بود، پس از آن و از سال 68 تا 76 به مدت 8 سال وزیر صنعت ‌هاشمی رفسنجانی بود، نعمت‌زاده در کارنامه خود سابقه 10 ماهه وزارت کار در سال 1358 را نیز دارد، در دولت خاتمی وی سمت معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی را به عهده گرفت، وی همچنین در دولت‌های احمدی‌نژاد سمت معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش و مشاور ارشد وزیر نفت را به عهده داشته است، البته وی پس از مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از عملکرد محمود احمدی‌نژاد و طرح این مساله که وی شخصیتی متفاوت از محمدعلی رجایی است، از سمت خود برکنار شد. پیش از انقلاب نعمت‌زاده در کارخانه‌های بخش خصوصی فعالیت می‌کرد.نعمت‌زاده دارای مدرک کارشناسی مهندسی محیط زیست از دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا و فوق لیسانس مدیریت صنعتی دانشگاه کالیفرنیا واحد برکلی است و 68 سال سن دارد.
محمود واعظی: وزیر ارتباطات
دکتر محمود واعظی از سال ۱۳۷۸ تاکنون معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد، وی دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و همچنین فوق لیسانس مهندسی الکترونیک است. از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۶ تا ۵۸، مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۵۶ تا ۶۶ ، مشاور وزیر و رییس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۶۸، معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۶، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸، معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۸ تاکنون بوده است، محمود واعظی همچنین به عنوان استاد میهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت می‌کند. محمود واعظی همچنین عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است. وی پیش‌تر نسبت به سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد به صراحت اعلام مخالفت و ناراحتی کرده بود و وضع کشور را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناسب ندانسته بود. وی در حال حاضر ۶۱ سال سن دارد.
حسن قاضی زاده‌هاشمی: وزیر بهداشت و درمان
سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی جراح و متخصص چشم پزشکی، فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی از سال ۹۰ تاکنون دبیرکل و عضو هیات‌مدیره انجمن چشم پزشکی ایران است و مبدع بسیاری از تکنیک‌های درمان بیماری‌های قرنیه در کشور است.سید حسن قاضی زاده‌هاشمی فروردین ماه ۱۳۳۸ در فریمان، در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد. در سال ۵۶ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد .بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از موسسان سازمان جهاد سازندگی در کشور نقشی فعال و موثر ایفا کرد. ریاست بخش قرنیه بیمارستان فارابی، عضویت در شورای راهبردی و سیاست‌گذاری بیمارستان فارابی، کارشناس تخصصی رشته چشم در دادسرا و هیات‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو کمیته علوم بالینی فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضوهیات ممتحنه گواهینامه آزمون دستیاری چشم پزشکی، موسس و عضو هیات‌مدیره انجمن پزشکی لیزری ایران، عضو کمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت، عضو هیات تحریریه مجله Middle East Journal of Ophthalmology و ... بخشی از مسوولیت‌هایی است که در کارنامه اجرایی دکتر سیدحسن‌هاشمی ثبت شده است.همچنین راهنمای مراقبت‌های چشمی ویژه پزشکان عمومی (ترجمه)، همکاری در تالیف و ترجمه ناخنک و فیکوچاپ، همکاری در تالیف و ترجمه پرستار چشم پزشکی، همکاری در تالیف دانستنی‌های چشم پزشکی، از جمله کتاب‌های دکتر سید حسن‌هاشمی است.
0
جعفر میلی منفرد: وزیر علوم
دکتر جعفر میلی منفرد متولد سال ۱۳۳۲و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. سوابق تحصیلی وی عبارتند از: کارشناسی مهندسی برق ـ قدرت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، ۱۳۵۶، اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس(Supelec)، فرانسه، ۱۳۵۹، کارشناسی ارشد مهندسی برق ـ قدرت، دانشگاه پاریس ۶، فرانسه، ۱۳۶۰ و دکترای مهندسی برق ـ قدرت، دانشگاه پاریس ۶، فرانسه، ۱۳۶۳ است. وی در حال حاضر استاد پایه ۲۵ و عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. میلی منفرد چهره شناخته شده‌ای در سطح وزارت علوم است و پیش از این در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. دکتر میلی منفرد همچنین در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز سمت‌هایی همچون معاون پژوهشی، مسوول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور، سرپرست پردیس تفرش، سرپرست دانشکده فیزیک، معاون آموزشی، رییس دانشکده مهندسی برق، معاون امور جنگ معاون دانشکده مهندسی برق را برعهده داشته است. وی در سمت‌هایی همچون سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فناوری وزارت علوم، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم مسوولیت داشته است. میلی منفرد در زمانی که مصطفی معین از تصدی وزارت علوم استعفا داد، مدت یک ماه سرپرست این وزارتخانه بود و بعد از رای اعتماد گرفتن جعفر توفیقی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت قائم‌مقام وی و معاون طرح و توسعه در این وزارتخانه مشغول به کار بود.
1
مسعود سلطانی‌فر: وزیر ورزش
مسعود سلطانی‌فر متولد ۱۳۳۸ است و مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد. از سوابق کاری وی می‌توان به چهار سال عضویت در شورای‌عالی اداری کشور، چهار سال عضویت در شورای‌عالی اطلاع‌رسانی کشور، ۱۲ سال سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی (اراک)، ۸ سال معاون سیاسی دراستانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان و معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی اشاره کرد. او همچنین منتخب چهارمین دوره شورای شهر تهران است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از موسسان سازمان جهاد سازندگی در کشور نقشی فعال و موثر ایفا نمود.
2
حسین دهقان:
وزیر دفاع
وزیر دفاع در دولت روحانی با مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران، تاکنون مسوولیت‌هایی همچون معاونت رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت های هشتم و نهم، جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم و فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس را در کارنامه کاری خود داشته است.
۳
محمود حجتی: وزیر جهاد کشاورزی
محمود حجتی پس از پیروزی انقلاب وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد، با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری در این حوزه خدمت کرد. حجتی در دوره اول ریاست‌جمهوری خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و در دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت خاتمی انجام وظیفه کرد. وی اولین وزیر وزارتخانه ادغامی جهاد سازندگی و کشاورزی در کابینه اصلاحات بود. وی مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه صنعت اصفهان اخذ کرده است. وی در نجف آباد اصفهان متولد شده است و 58 سال سن دارد.
۴
محمدعلی نجفی: وزیر آموزش و پرورش
محمدعلی نجفی، در ۲۳ دی ۱۳۳۰ در تهران به‌دنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند. پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم‌ای تی) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد، ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکترای خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.
وی در چندین دوره به عنوان وزیر آموزش وپرورش و وزیر آموزش عالی خدمت کرد. پس از دولت‌هاشمی با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه انتصاب یافت. محمدعلی نجفی به عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، زیرا وی یکی از موسسان حزب کارگزاران سازندگی است. در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز محمدعلی نجفی اعلام کاندیداتوری کرد، ولی در نهایت برای شرکت در رقابت انتخاباتی ثبت‌‌نام نکرد.
۵
عباس احمد آخوندی: وزیر راه و شهرسازی
عباس احمد آخوندی از اولین اعضای شورای مرکزی جهادسازندگی با حکم آیت‌الله سید محمد بهشتی، مسوول پشتیبانی جنگ، معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دوران وزارت علی اکبر ناطق نوری، دبیر شورای امنیت کشور، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و از پایه‌گذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است.
عباس احمدآخوندی متولد ۱۳۳۶ در نجف، دوره ابتدایی را در همان شهر و پس‌از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم گذرانید و از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته راه‌وساختمان با مدرک کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل شد. آخوندی پس از وزارت به انگلستان عزیمت و دوره دکتری اقتصادسیاسی را در کالج رویال‌هالووی لندن به‌اتمام رساند و هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیات‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد مطالعات بریتانیا است.
وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی است..وی دیروز عصر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان برگزاری مراسم تحلیف توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد.
۶
مصطفی پور محمدی: وزیر دادگستری
مصطفی پور محمدی زاده ۱۳۳۸ در قم و رییس فعلی سازمان بازرسی کشور است. او در سال ۱۳۳۸ در قم زاده شد. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده‌است. او مولف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.
او معاون برون مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود. وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد.مصطفی پور محمدی از سال ۱۳۷۹تاکنون در دانشگاه امام صادق تدریس می کند.او در سال ۷۰ به سمت ریاست اطلاعات خارجی و در سال ۸۱ به سمت رییس دفتر سیاسی اجتماعی رهبری گماشته شد. وی دیروز در مراسم تحلیف از سوی حسن روحانی برای وزارت دادگستری ایران به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
7
حمید چیت چیان: وزیر نیرو
وی نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود و سپس به شهرهای دیگر آذربایجان رفته و در آن شهرها نیز بخش‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد. پس از برپایی وزارت اطلاعات در بخش‌های گوناگون این وزارتخانه دارای پست و مقام شد.
چیت‌چیان در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به مجلس راه یافت و بعد از آن به عضویت در هیات مدیره شرکت توانیر درآمد. سال 71 آغازی برای فعالیت‌های مدیریتی چیت‌چیان در صنایع آب و برق کشور بود.
وی تا سال ۸۹ در پست‌های مختلفی از جمله هیات مدیره شرکت توانیر، هیات مدیره سازمان توسعه برق، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعالیت داشته است. سرانجام در دولت «محمود احمدی‌نژاد» به پست قائم‌مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید.وی پایه‌گذار موسسات و سازمان‌های تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو ایران، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان بهره‌وری انرژی ایران، آزمایشگاه ملی صرفه‌جویی انرژی ایران است.
وی عضو هیات علمی چند دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی سهند است و عضویت در شورای مرکز رشد فناوری‌های دانشگاه صنعت امیرکبیر نیز از جمله سوابق علمی چیت‌چیان است. وی 56 سال سن دارد.
۸

گرچه حسن روحانی اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کرد اما همچنان گمانه‌زنی‌ها در مورد برخی از پست‌های مهم در دولت ادامه دارد. دیروز جمع 42نفره‌ای روحانی را در مراسم تحلیف همراهی می‌کردند که گفته می‌شود برخی از آنها نیز در دولت آینده سمت‌هایی خواهند داشت. مهم‌ترین‌ گمانه‌زنی‌ها در خصوص افراد زیر است.

ترکان: رییس مشاوران رییس‌جمهور
اکبر ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت اول اکبرهاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود. وی همچنین در فاصله سال‌های 60 تا 61 استاندار ایلام و در فاصله سال‌های 62 تا 63 استاندار هرمزگان بوده است. در کابینه محمود احمدی‌نژاد وی به مدت 4 سال معاونت وزارت نفت را به عهده داشت که سرانجام در آستانه انتخابات 88 از کار برکنار شد. همچنین وی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت می‌کرد و نقش پررنگی در ارائه اطلاعات و دیدگاه‌های روحانی و نزدیکانش داشت، علاوه بر سمت‌های فوق او ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع به فاصله سال‌های 76 تا 80، مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان صنایع دفاع در فاصله سال‌های 64 تا 68 و مسوول جهاد سازندگی لرستان از سال 58 تا 60 را در کارنامه خود دارد. وی دارای کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت است. اکبر ترکان در حال حاضر 71 سال دارد.
9
نوبخت: ریاست سازمان مدیریت
گزینه روحانی برای ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقتصاددانی است که به صراحت خود را نهادگرا می‌داند، شخصی که باید مسوولیت یک سازمان منحل شده را به عهده بگیرد. ورود نوبخت به عرصه سیاست با ورود به سومین دوره مجلس به عنوان نماینده رشت رقم خورد، پس از آن نوبخت چهار دوره پیاپی نماینده رشت بود، در مجلس شورای اسلامی وی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بود. حضور وی در مجلس ۱۶ سال به درازا کشید. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم حزبی از اطرافیان‌ هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ائتلافی که «فردای بهتر برای ایران» نام داشت. پس از ورود ‌هاشمی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی نوبخت به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، سمت نماینده اقتصادی ‌هاشمی را در مجامع و مناظره‌های تلویزیونی به عهده گرفت. وی همچنین مقطع دکترای خود را در دانشگاه پایسلی اسکاتلند گذرانده است و در مقطع پسا دکتری نیز در رشته اقتصاد رشد و توسعه در دانشگاه کازین تحصیل کرده است. نوبخت ۶۳ سال دارد.
0
اسحاق جهانگیری: معاون اول روحانی
جهانگیری تا اواسط سال ۱۳۶۳ در جهاد کشاورزی مشغول به کار بود. وی در مجالس دوم و سوم به‌نمایندگی از مردم جیرفت در خانه ملت حضور داشت و در سال ۱۳۷۱ در دولت‌ هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به‌جای غلامحسین کرباسچی نشست. جهانگیری از موسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. با پیروزی محمد خاتمی در انتخابات، جهانگیری به‌عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد شد. وی در هر دو دوره ریاست‌جمهوری اصلاحات نیز وزیر صنایع ومعادن بود. اسحاق جهانگیری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان گزینه اجماع برای اصلاح‌طلبان مطرح بود، ولی در نهایت برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام نکرد و آرایش سیاسی به گونه دیگری رقم خورد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و تا پیش از تایید صلاحیت‌ها رییس ستاد انتخاباتی‌ هاشمی رفسنجانی بود.
۱

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد

روحانی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد