سوگند روحانی برای حمایت از آزادی حرمت‏ اشخاص‏ و حقوق اساسی‏ ملت

دنیای اقتصاد- حسن روحانی یک روز پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش توسط مقام معظم رهبری،‌ بعد‌ازظهر یکشنبه، در مجلس شورای اسلامی برای پاسداری از قانون اساسی سوگند یاد کرد. در این مراسم پس از سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه‌قضائیه، حسن روحانی در حضور رییس قوه‌قضائیه و همچنین اعضای شورای نگهبان که در مراسم تحلیف حضور داشتند، برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد. بنابر اصل ۱۲۱ قانون اساسی رییس‌جمهور در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‌‏ای‏ که‏ با حضور رییس‏ قوه‌قضائیه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشکیل‏ می‏‌شود، سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه‏ را امضا می‏‌نماید.

روحانی در قرائت سوگندنامه تاکید کرد: «من‏ به‏ عنوان‏ رییس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسوولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏‌کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏‌السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است،‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

آملی لاریجانی خطاب به روحانی: پشتیبان گسترش عدالت باشید

حجت‌الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم تحلیف حسن روحانی اظهار کرد: خداوند را به دلیل توفیق و حضور در این مراسم شکرگزار هستم. رییس دستگاه قضا گفت: جمهوری اسلامی ایران در حین احترام به سایر ملل، راه زندگی و حیات خویش را بر اساس آموزه‌های دینی پیدا کرده است. وی ادامه داد: ‌فضای این مجلس برخاسته از ملتی همچون فضای نظام جمهوری اسلامی است که نعمتی بزرگ است که باید شکرگزار آن باشیم. خداوند را شکر می‌گزاریم که ملت بزرگ با حضور آگاهانه حماسه سیاسی خلق کرد که آثار آن برای سال‌ها باقی خواهد ماند.

به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور در مجلس، با اشاره به تصریح موضوع حقوق شهروندی در قانون اساسی گفت: حقوق شهروندی و حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگی دارد و بنیان‌های این حقوق در معارف اسلامی است.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد و وضع معیشت مردم گفت: این امر از امور مورد توجه قانون اساسی بوده؛ به طوری که فصل چهارم قانون اساسی مربوط به اقتصاد و امور مالی است.

آملی‌لاریجانی افزود: امروز کشور شرایط ویژه‌ای دارد و تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است؛ گرچه با صلابت مردم و تدبیر مسوولان به حول و قوه الهی از این تحریم‌ها هم عبور خواهیم کرد؛ چنانچه در طول ۳۰ سال گذشته انقلاب این‌گونه بوده است و این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد؛ ولی به هرحال شرایط ویژه، تدابیر ویژه و همت عالی می‌طلبد.

وی گفت: با توجه به نکاتی که گفته شد، به رییس‌جمهور محترم برادر مکرم جناب آقای دکتر حسن روحانی که خود شخصیتی فهیم، مدبر و برخاسته از حوزه و دانشگاه است، عرض می‌کنم در سوگند شرعی و قانونی که به موجب اصل ۱۲۱ قانون اساسی به عمل می‌آورید، ملتزم می‌شوید که پاسدار قانون اساسی و مذهب اصلی کشور و نظام جمهوری اسلامی باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق کنید و پشتیبان گسترش عدالت باشید.

لاریجانی خطاب به روحانی: پایبندی به قانون را محور فعالیت قرار دهید

علی لاریجانی در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران گفت: امروز از دو جهت اهمیت دارد؛ اول انتخابات ریاست‌جمهوری که از مراسم تنفیذ که در روز گذشته برگزار شد، دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی عملا آغاز گردید. دومین موضوع قابل‌اهمیت، امروز سالروز مشروطه و به سرانجام رسیدن آزادی‌خواهی در ایران است؛ بیش از یکصد سال عقب‌ماندگی، ملت ایران با راهنمایی علمای ایران و نجف زمینه تشکیل نظام مردم‌سالار دینی را به وجود آورد.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری با آرزوی توفیق برای رییس‌جمهور یازدهم خاطرنشان کرد: برای جناب آقای روحانی آرزوی توفیق و موفقیت دارم و به ایشان عرض می‌کنم که پایبندی به قانون را محور فعالیت قوه مجریه قرار دهند؛ چراکه بی‌اعتنایی به قانون، نه توسعه پایدار را ایجاد می‌کند و نه عدالت در آن شکل می‌گیرد و نه اینکه در شرایط بی‌اعتنایی به قانون زندگی مردم قابل‌پیش‌بینی می‌شود. وی تصریح کرد: توسعه کشور در دهه عدالت کشور براساس عمل به قانون است و قطعا تصمیمات عجولانه و روزمره در دراز‌مدت موجب به هم ریختگی اقتصادی می‌شود و لازم است با تدبیر رونق تولید داخل را که علاج مشکلات اقتصادی کشور است، مدنظر قرار دهیم. لاریجانی تاکید کرد: امروز و در شرایط فعلی کشور صنعت، کشاورزی و تولید نیازمند حمایت جدی است و قطعا می‌توان از رهگذر این حمایت‌ها کشور را از مشکلات کنونی مانند تورم و گرانی خارج نمود. لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان پایگاه مردم‌سالاری در این چارچوب همه‌گونه همکاری صمیمانه با دولت جدید خواهد داشت و امیدوارم کابینه آینده نیز از ظرفیت کافی برای تحقق فعالیت‌ها در کشور برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه حرکت ملت ایران تحت راهبری‌های حضرت امام خمینی (ره) موجب برچیده شدن دستگاه پهلوی شد، افزود: رشد و بالندگی ملت ایران چنان سامان یافت که دیکتاتوری‌های سیاسی هیچ‌گاه نتوانند بروز و ظهور داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به تکاپوی روشنفکران غربی برای مقابله با استقلال ملت‌ها تصریح کرد: با تفکیک قوا و تشکیل مجلس حرکت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام(ره) آغاز شد و ملت ایران و جمهوری اسلامی بر مبنای تحلیل‌های عمیق کار خود را جلو برد.

لاریجانی یکی از آرمان‌های ملت‌های شرقی و مسلمان را تکیه بر مفهوم استقلال دانست و تصریح کرد: درد بزرگ‌تر در این روز این است که بر استعمار و استثمار لباس قانون بین‌المللی بپوشانند که می‌توان نظیر برخی تصمیمات در شورای امنیت ملی سازمان ملل و برخی سازمان‌های دیگر اشاره کرد که نمونه آن را در قضیه فلسطین، جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۲۲ روزه، ۸ سال دفاع مقدس ایران و مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم.

وی تفرق مسلمانان و دوری آنان از زندگی عزتمندانه را مسائل دیگر دنیای امروز دانست و گفت که نمونه تفرق مسلمانان در چند دهه ظلم علیه ملت فلسطین است، درحالی که بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان این منظره دردناک را هر روز مشاهده می‌کنند.