دنیای اقتصاد- این روزها و با نزدیک‌تر شدن به زمان آغاز به کار رسمی حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید، گمانه‌زنی برای گفت‌وگوهای دوجانبه آمریکا و ایران بالا گرفته است. پس از توصیه نامه‌های نمایندگان کنگره و سیگنال‌های مثبت از سوی مقامات سابق آمریکا مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم میان آمریکا و ایران که فضای مثبتی را در هفته‌های اخیر رقم زده است، در تازه ترین اتفاق، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی ادعا کرد که نوری المالکی، نخست وزیر عراق در ماه جاری به دولت اوباما گفته است که ایران به گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تمایل دارد و عراق آماده است که این مذاکرات را تسهیل کند. به گزارش «ایسنا»، المالکی در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد که در اوایل ژوئیه انجام شد، عنوان کرده است که پیامی از طرف مقامات ایرانی را منتقل می‌کند و بیان کرده است که حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران در خصوص هرگونه مذاکره با آمریکا جدی است.

عراق در سال ۲۰۰۷ به تسهیل یکسری گفت‌وگوهای مستقیم میان آمریکا و ایران در بغداد کمک کرد. دولت اوباما از ابتدای روی کار آمدن خود، مستمرا گفته است که از گفت و گوهای مستقیم با ایران استقبال می‌کند، اما همزمان بسته‌های تحریمی جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است. مساله گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا در حوزه داخلی هم واکنش‌های مثبتی را در پی داشته است. حسن سبحانی‌نیا عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی درخواست اعضای کنگره آمریکا از دولت این کشور برای تعامل با ایران را گام خوبی برای حرکتی عقلانی‌تر در روابط دو کشور دانست. پیش‌تر هم محمدرضا تابش توصیه‌نامه اعضای کنگره آمریکا را فرصتی برای راستی‌آزمایی مقامات این کشور دانسته بود. در ادامه روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: برخی مقامات غربی مطمئن نیستند که آیا این ایده، ابتکار المالکی است یا اینکه مقامات ایران قصد دارند از عراق به عنوان یک پل ارتباطی استفاده کنند. پاتریک ونترل، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: عراق شریک آمریکا است و ما به طور مرتب با مقامات عراقی درباره طیفی از مسائل از جمله ایران گفت‌وگو می‌کنیم. مقامات غربی گفتند که المالکی تنها سیاستمدار عراقی نیست که گفت وگو میان آمریکا و ایران را ترغیب می‌کند. گفته می‌شود عمارحکیم، رییس مجلس اعلای عراق نیز این موضوع را مطرح کرده است. بنا بر گزارش نیویورک تایمز، مقامات وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این مساله خودداری کرده‌اند.

در همین ارتباط لقمان فیلی، سفیر تازه منصوب شده عراق در آمریکا می‌گوید که اگر از عراق درخواست شود، این کشور به ایفای نقش سودمند در روابط آمریکا- ایران علاقه‌مند است و در غیر این صورت بغداد مشتاق است به روشنی بگوید که بخشی از مشکلات میان واشنگتن و تهران نیست.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، پایگاه اینترنتی المانیتور با اشاره به این موضوع افزود که لقمان فیلی گفته است: موضوع رابطه آمریکا - ایران، موضوعی است که ایرانی ها باید آن را با آمریکا حل کنند. سفیر ایران در عراق اما خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره ارائه پیامی از سوی ایران به آمریکا توسط نوری‌المالکی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد. حسن دانایی‌فر با بیان اینکه عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل‌کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند، خاطرنشان کرد: اما درخصوص خبر روزنامه نیویورک تایمزاین مطلب کاملا نادرست است.

حال چه نوری المالکی به عنوان یک میانجی در مذاکرات ایران و آمریکا نقش‌آفرینی کند یا با گمانه‌زنی جو مثبتی را ایجاد کند، مساله مهم‌تر چشم‌انداز توافقات احتمالی در ماه‌های آتی است. توافقاتی که می‌تواند بر افزایش یا کاهش تحریم‌های اقتصادی اثرگذار باشد.