ظریف: دیدگاه‌های تهران به واشنگتن منتقل می‌شود

دنیای اقتصاد - سفر همزمان سلطان قابوس پادشاه عمان و همزمانی آن با سفر جفری فلتمن دیپلمات آمریکایی و معاون دبیرکل سازمان ملل و رایزنی‌های صورت گرفته در جریان این دیدارها موجب شد تا اکثر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازند. در همین راستا محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا پادشاه عمان حامل پیامی از سوی آمریکا بود و اینکه چه مسائلی درباره آمریکا مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت، افزود: ایران و عمان روابط بسیار نزدیکی دارند؛ عمان همسایه‌ای است که همواره روابط و حسن همجواری با ایران داشته و این روابط در طول فراز و نشیب‌هایی که در روابط ما با دیگر کشورهای منطقه بوده، همواره بسیار خوب و دوستانه بوده و شخص سلطان نقش برجسته‌ای در این روابط ایفا کرده است. وزیر امور خارجه دولت یازدهم در این گفت‌و‌گو تصریح کرد: سلطان قابوس تمایل داشتند که برای نشان دادن اهمیت نوع روابط ما با عمان، اولین رییس کشوری باشند که بعد از پذیرش مسوولیت توسط آقای دکتر روحانی، میهمان دولت تدبیر و امید باشند و موضوعات بسیار گسترده دوجانبه و منطقه‌ای نیز با این کشور داریم. ظریف اضافه کرد: در حوزه ترانزیت، همکاری‌های بازرگانی، فرهنگی و انرژی بحث‌های بسیار خوبی در دیدار با پادشاه عمان مطرح شد و موضوعات بسیار مهمی در دستور کار داشتیم.

وی دیدار پادشاه عمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس‌جمهوری را «بسیار خوب» توصیف کرد و گفت: در این دیدارها، بحث‌های منطقه‌ای که بحث‌های بسیار مهمی است، مطرح شد و هر دو کشور نسبت به افراط‌گرایی، مداخله نظامی در منطقه و خطر جنگ در منطقه بسیار نگران بودیم.

وی اظهار کرد: همچنان که قبلا نیز گفته‌ام با توجه به اینکه ایران و آمریکا ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند، وقتی دوستان ما به ایران سفر می‌کنند، معمولا برداشت‌هایشان را از دیدگاه‌های مقامات آمریکایی و گرایش‌های آنها عنوان می‌کنند و طبیعتا برداشت‌هایی را هم که از دیدگاه‌های مقامات عالی‌رتبه ایران دارند، در شرایط مناسب به آنها منتقل می‌کنند. رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر شما می‌خواهید به این رد و بدل کردن پیام بگویید، می‌توانید این نام را به آن بدهید؛ ولی من این‌طور نامگذاری نمی‌کنم چون پیام معنای به‌خصوصی در روابط خارجی دارد.

دیپلمات کهنه‌کار جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اما این انتقال برداشت‌ها که همه برای جلوگیری از افزایش تنش و همراهی است با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که تلاش داریم تنش بی‌جهت در روابط وجود نداشته نباشد، منافاتی ندارد.

مساعی جمیله عمان برای بهبود وضعیت در سطح بین‌‌المللی

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا پادشاه عمان به نوعی حامل پیام شفاهی برای جمهوری اسلامی ایران بود؟ اظهار کرد: پیام این است که یک نفر به کس دیگری بگوید برو جایی این صحبت را مطرح کن و این در شان سلطان عمان نیست. عمان نقش بسیار مهمی در بحث‌های انسانی از جمله آزاد کردن زندانیان ایرانی در خارج داشته است. ما از این نقشی که عمانی‌ها داشتند تشکر کردیم و امیدواریم که در آینده نیز در این حوزه هم عمان و هم سایر کشورها فعال باشند و ما نیز از چنین نقشی استقبال می‌کنیم که به آنها نقش پیام‌رسانی نمی‌گویند. وزیر امور خارجه دولت یازدهم تاکید کرد: در روابط بین‌‌الملل به اینها «مساعی جمیله» می‌گویند؛ یعنی دولت‌هایی از امکانات خود برای بهبود وضعیت در سطح بین‌‌المللی استفاده می‌کنند و عمان از دولت‌هایی است که همیشه مساعی جمیله او مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران است.

بعید است آمریکا وارد جنگ جدیدی در منطقه شود

وزیر امور خارجه درباره سفر «جفری‌فلتمن» معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد به تهران گفت: با توجه به اینکه محور مذاکرات فلتمن با مقامات تهران موضوع سوریه بوده و اکنون برخی کشورها درصددند در قضیه بکار بردن سلاح‌های شیمیایی در این کشور، نوعی اجماع جهانی علیه دولت بشار اسد را برای آغاز یک جنگ ایجاد کنند، دستور کار ویژه وزارت امور خارجه برای جلوگیری از وقوع جنگ احتمالی چیست؟ گفت: آقای فلتمن یک دیپلمات آمریکایی بودند ولی امروز کلاهی که دارد، کلاه سازمان ملل است و وی معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل است که به‌طور سنتی برای این سمت بیشتر آمریکایی‌ها انتخاب می‌شوند و قبل از وی دیپلمات آمریکایی دیگری این سمت را به عهده داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی درباره تلاش برخی کشورها برای ایجاد اجماع جهانی علیه دولت سوریه نیز اظهار کرد: اجماع جهانی در این مورد وجود ندارد؛ اما این درست است که غربی‌ها و آمریکا تلاش دارند تصویری غیرواقعی ایجاد کنند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در مقابله با سلاح‌های شیمیایی پیشتاز هستیم چرا که قربانی این سلاح‌ها بودیم. ظریف تصریح کرد: خیلی باعث تاسف است که این روزها، اخباری را از آمریکا می‌شنویم که یکبار دیگر تایید می‌کند دولت آمریکا با وجود اینکه از استفاده عراق از سلاح شیمیایی اطلاع داشت، کماکان اطلاعاتی را در اختیار این کشور قرار می‌داد که در بکارگیری سلاح‌های شیمیایی موثر بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با توجه به تمام ابعاد غیرانسانی و درواقع غیرقابل قبول استفاده از سلاح شیمیایی، هیچ سندی توسط هیچ کس ارائه نشده که این استفاده از سوی دولت سوریه بوده، بلکه شاید بیشتر شواهد اعم از میدانی و اطلاعاتی به این سمت اشاره داشته باشد که سلاح شیمیایی توسط دیگران استفاده شده و توسط قدرت‌های خارجی نیز در اختیار گروه‌های تکفیری که در سوریه فعال هستند، قرار داده شده است. وزیر امور خارجه اظهار کرد: اگر عقلانیت و منطق حکم کند، باید اجازه داده شود که به صورت آشکار و شفاف و با یک اجماع بین‌‌المللی مشخص شود که این سلاح توسط چه کسانی و به چه دلیل استفاده شده است. رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: لااقل نباید به صورت شتابزده تصمیم‌گیری کنند و باید واقعیاتی را که در صحنه است و همه انگشت اتهام را به طرف مقابل می‌برد، در نظر بگیرند و خودشان را به دست خود وارد مهلکه نکنند و بدانند که دامن زدن به این وضعیت همان‌طور که در دو سال گذشته نشان داده شده، به ضرر مردم سوریه، منطقه و صلح و امنیت بین‌‌المللی است و حتما به شرایطی خواهد انجامید که منفعت هیچ‌کس در آن نیست.