پورمحمدی رفت، قاضی سراج آمد

دنیای اقتصاد- روز گذشته در سازمان بازرسی کل کشور تودیع و معارفه رییس این سازمان با حضور حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضائیه برگزار شد.مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در مراسم تودیع خود از ریاست سازمان بازرسی کل کشور از متوقف نشدن مصوبات دولت قبلی در این دولت، عدم تغییرات اتوبوسی در وزارت دادگستری و بردن نظارت به دولت خبر داد: اینکه می‌گویند دولت مصوبات دولت قبلی را متوقف یا ابطال کرده درست نیست، بلکه تنها آن دسته از مصوباتی که مورد اعتراض دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته بود، اجرایشان به تعویق افتاده است.او ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور روی این مصوبات و زمان ابلاغ مجدد آنها کار می‌کند و طبیعی است که طی این مدت برخی‌ها دچار مشکل شوند اما سعی می‌کنیم که مشکل مصوبات را به سرعت حل کنیم. وزیر دادگستری با اشاره به دعوت رییس سازمان‌ها از او برای بازدید از زندان‌ها گفت: دوستان خواهش کردند تا ما از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شویم و به همین منظور در هفته اول کاری از ندامتگاه‌ها بازدید کردم. گزارش مشکلات ندامتگاه‌ها در هیات دولت مطرح و بررسی می‌شود. وی در بخشی از سخنان خود به برنامه آتی وزارت دادگستری اشاره کرد: هم‌اکنون در حال مطالعه و ارزیابی هستم. وزارت دادگستری یک وزارت سهل و ممتنع است، خیلی از کارها در این وزارتخانه انجام می‌شود، اما در عین حال خیلی از اختیارات هم وجود ندارد.

پور محمدی، وزیر دادگستری افزود: در سازمان بازرسی کل کشور تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و من در این راستا خرده فرمایش و امر و نهی زیاد داشتم و از این بابت خواهان بخشش تمام همکارانم هستم که البته تمام این رفتارها بابت بهتر شدن روند کار بوده است چرا که ما در سازمان برای بهتر شدن روند کاری همه با هم دویده‌ایم.

هدف برنامه‌ام نظارت، اصلاح امور و تقویت مدیریت است

قاضی ناصر سراج هم در مراسم معارفه خود به عنوان رییس سازمان بازرسی کشور گفت: وظایف سازمان بازرسی طبق قانون اساسی بسیار فراگیر بوده و حق نظارت بر عملکرد تمام سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و حسن اجرای قوانین کشور بر عهده این سازمان است.سراج با تشریح برنامه‌هایش ادامه داد: هدف اصلی برنامه بنده نظارت، اصلاح امور و تقویت مدیریت است و در صورت مشاهده هرگونه خلاف بدون اغماض و طبق وظیفه قانونی‌ام عمل خواهم کرد و در این راستا از تقویت مدیران و کارکنان سابق در بدنه اجرایی کشور استفاده خواهم کرد.او با اشاره به اهم برنامه‌هایش گفت: همکاری و همدلی تمام قوا و مدیران کشور جهت مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش بهره‌وری بازرسی و تقویت مدیریت کشور با نظارت پیشگیرانه، همکاری سازنده با مدیران دستگاه‌های اجرایی و مقابله با منشأ فساد در دستگاه‌های دولتی و برخورد قاطع با مدیران فاسد، افزایش انگیزه کارکنان و تعیین معیشت آنها،‌ اعتبار بخشی به نظرات کارشناسی و پرهیز از سیاست‌زدگی، اجرای کامل قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد از مهم‌ترین برنامه‌های بنده است.

نگاه بازرسی نگاه تعامل باشد نه مچ‌گیری

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضائیه گفت: اگر قرار باشد به گزارش‌های بازرسان توجه نشود روحیه بازرسان، روحیه بالایی نخواهد بود و کنار گذاشتن گزارش‌های بازرسان سازمان بازرسی به تعبیری نوعی حال‌گیری است.

او ادامه داد: تاکنون گام‌هایی در سازمان بازرسی کل کشور برداشته شده است، اما باید گام‌های بهتر و برتری برداشته شود. این سازمان به نقطه خوبی رسیده، اما این به آن معنا نیست که جایی برای ارتقای آن نباشد که ان‌شاءالله جناب آقای سراج با همکارانشان در این راستا گام خواهند برداشت.

رییسی به سخن رییس‌جمهور مبنی بر اینکه شفاف‌سازی بسیار پسندیده است، اشاره کرد: اگر مشخص شود در هر سازمانی افراد با چه شرایطی استخدام می‌شوند همه تکلیف خود را می‌دانند.

رییسی اظهار کرد: هر چه نظام‌های پولی، واردات و صادرات و مالیات شفاف‌تر باشد، نظارت برای ناظرین هم ساده‌تر خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه بعضی از مسائل در کشور بعد از ۳۰ و چند سال پسندیده نیست، گفت: همچنان که نرخ جرم، قانون‌شکنی و نرخ شکایات واصله به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور پسندیده نیست، کاهش این شکایات و گله‌مندی‌ها نیاز به تعامل جدی بین مجموعه نظارتی و مجموعه اجرایی دارد.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به نقش پیشگیرانه بازرسی‌ گفت: گزارش‌های نظارتی بازرسان باید متقن باشد و برای این امر باید از کارشناسان زبده استفاده کرد. نگاه به بازرسی نیز باید نگاه تعامل بوده نه اینکه نگاه مچ‌گیرانه‌ای باشد.