سلطان قابوس در تهران

دنیای‌اقتصاد- اولین میهمان خارجی حسن روحانی دیروز در راس هیاتی بلند پایه با استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفت. سفری که می‌تواند دیپلماسی منطقه‌ای دولت یازدهم را در افق جدیدی به حرکت درآورد و فصل جدیدی از مناسبات ایران با شورای همکاری خلیج‌فارس را رقم بزند. استقبال روحانی از پادشاه عمان در کاخ سعد آباد

بی‌خبری از پیام سلطان قابوس به تهران

سفر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران در راستای روابط دوجانبه است و سلطان عمان در این سفر علاوه بر دیدار با رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری، سران قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نیز دیدار خواهد کرد و در خصوص موضوعات دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد. این سومین سفر سلطان قابوس به ایران است. سفر پیشین وی، چهار سال پیش انجام شده بود.

در مراسم استقبال رسمی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، حسین فریدون و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه حضور داشتند. در همین زمینه دیوان پادشاهی عمان در بیانیه‌ای سفر سلطان قابوس به تهران را در راستای «تقویت روابط برادرانه» میان دو کشور خواند. بر اساس این بیانیه سطان قابوس را در این سفر هیاتی رسمی از مقامات این کشور متشکل از وزیر دیوان پادشاهی، وزیر اداره پادشاهی، وزیر امور خارجه، مشاور پادشاه در امور فرهنگی، وزیر نفت و گاز، رییس مجمع عمومی ارتقای سرمایه گذاری و توسعه صادرات و سفیر عمان در ایران همراهی خواهند کرد.

در همین ارتباط سفیر ایران در عمان گفت: سفر سلطان عمان به ایران تاثیرات بالقوه و فزاینده‌ای بر روابط منطقه‌ای به‌ویژه روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. علی‌اکبر سیبویه با اشاره به اینکه سفر سلطان قابوس به ایران سه روزه است، گفت: این سفر با توجه به روابط دیرینه و بسیار حسنه و ممتاز موجود میان دو کشور در شرایط حساس از تاریخ روابط منطقه‌ای انجام می‌شود.

تاکید بر گسترش روابط تهران -مسقط در دیدار روحانی و قابوس

پادشاه عمان و رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزارش «ایسنا» دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به زمینه‌های گسترده توسعه روابط تهران- مسقط گفت: مقامات عالی رتبه دو کشور تلاش کنند تا مناسبات و همکاری‌های دو جانبه بیش از پیش تعمیق و توسعه یابد. رییس‌جمهور به جایگاه ممتاز عمان در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط خود را با کشور دوست و برادر عمان در بخش‌های مختلف به ویژه تجاری، اقتصادی تحکیم بخشد. روحانی تصریح کرد: همکاری‌های تهران- مسقط برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه بسیار موثر و مهم است و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند این سیاست را با تلاش دیگر کشورهای منطقه دنبال کند.

رییس‌جمهور همچنین از تلاش‌های پادشاه عمان برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز خوشحالی کرد. سلطان قابوس پادشاه عمان نیز در این دیدار که مقامات‌عالی رتبه دو کشور حضور داشتند با ابراز خرسندی از استقبال گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراه، روابط دو کشور را خوب توصیف کرد و خواستار ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران- مسقط شد. سلطان قابوس آمادگی کشور متبوعش را برای همکاری در فعال‌تر کردن کریدور تجاری شمال- جنوب که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در حال اجراست، اعلام کرد.

تبادل نظر پیرامون صادرات گاز

همچنین بحث و تبادل نظر پیرامون صادرات گاز ایران به عمان در دیدار وزرای نفت دو کشور مطرح شد. به گزارش خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و محمد الرمحی، همتای عمانی وی عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد تهران دیدار کردند. وزیران نفت ایران و عمان در این دیدار در زمینه صادرات گاز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.همچنین در ادامه دیدار مقامات ایران و عمان، یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان‌نشین عمان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و بر توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های متقابل تاکید ورزید.با توجه به میانجیگری‎های پیشین عمان همچون آزادی سارا شورد و تفنگ‌داران انگلیسی، رسانه‎های غربی به گمانه‎زنی درباره اولین سفر رسمی یک رهبر خارجی بعد از تحلیف حسن روحانی، پرداخته‎اند و از احتمال آوردن پیام از سوی آمریکا برای حل پرونده هسته‎ای نوشته‎اند. پیش‌تر یک روزنامه لبنانی با ذکر دلایلی گفته بود که سلطان قابوس حامل دو پیام به رهبران ایران بر سر پرونده هسته‌ای و تحریم‌ها است.اما رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر سلطان‌قابوس با توجه به اهمیت گسترش روابط ایران با همسایگان طبیعی است، گفت: این سفر نباید تحت‌الشعاع حاشیه‌سازی‌ها قرار گیرد.

سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر پادشاه عمان به تهران درباره دیدارهای پیش‌بینی شده برای سلطان قابوس با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: محور عمده مذاکرات و گفت‌وگوهای دو طرف در این دیدارها افزایش همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های انرژی و مسائل اقتصادی است.

واکنش ظریف به گمانه‌زنی‌ها درباره سفر قابوس

در واکنش به این مطلب که سلطان عمان حامل پیشنهاد ویژه‌ای در رابطه با مباحث هسته‌ای است، وزیر امور خارجه گفت: ما خبر نداریم سلطان عمان حامل پیامی باشند، ما آمادگی داریم با ایشان در موضوعات مختلفی که ایشان علاقه‌مند به طرح آن هستند بحث کنیم و موضوعاتی هم هست که ما علاقه‌مند به طرح آن هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه پادشاه عمان قرار است روابط ایران و آمریکا را برقرار کند، گفت: آنچه در دستور کار سفر سلطان عمان قرار دارد موضوعات مورد علاقه دو کشور، روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است.