مترجم: رفیعه هراتی
رونق خودرو در چین متوقف نمی‌شود. نخستین جدول زیر ارقام مربوط به واگن، فقط مختص کامیون است. وسائل نقلیه چندکاره اسپرت در ارقام فروشی خودرو گنجانده شده است، اما فروش این نوع وسایل نقلیه در چین نسبتا پایین است.

در جاده‌های چین مثل هر اقتصاد نوظهور دیگر، بی‌نظمی وجود دارد. یک معمار که هر ماه به چین سفر می‌کند می‌گوید چینی‌ها طوری رانندگی می‌کنند که گویی دوچرخه‌سوار شده‌اند و به صورت مارپیچی حرکت می‌کنند. مرگ ناشی از تصادفات وحشتناک است. طبق برخی تخمین‌ها بیش از 100000نفر در سال در اثر تصادف می‌میرند.
اندازه بازار داخلی چین چقدر است؟ ژاپن که تنها بخشی از جمعیت و گستره خشکی چین را دارد، فروش داخلی هفت‌ماهه ۳/۳میلیون خودرو را دارا است. امسال تاکنون اروپا، با ۲۸کشور به جز روسیه فروش ۱۰۸میلیون خودرو را تجربه کرده است. در آمریکا فروش هشت ماهه بیش از ۱۱میلیون دستگاه است که این مقدار دو برابر تعداد خودروهای فروخته‌شده در چین است، اما بازار چین به سرعت در حال رشد است.
بازار چین ده‌ها تولید کننده محلی کوچک و مستقل دارد. رقابت دشوار است زیرا کاهش قیمت وجود دارد و ظاهرا سودها کاهش یافته است. اما نشانه‌هایی از تغییر و تحول یا ادغام دیده می‌شود.
همه خودروسازان کوچک چینی از رها کردن پتانسیل بخشی از این بازار وسیع و در حال رشد خودداری می‌کنند. البته طی قرن گذشته بیش از ۲۰۰۰ شرکت برای کسب و کار در آمریکا رقابت کردند و سه رقیب آمریکایی را دچار چالش کردند.
چنین برمی‌آید که همه فروشندگان خارجی، شرکای چینی دارند و برخی شرکای چینی متعدد دارند. در حالی که صادرات در‌حال‌حاضر بخش کوچکی از صنعت خودروی چین است، برخی ناظران انتظار دارند این امر در سال‌های آینده به طور چشمگیری تغییر کند.
هر سه شرکت خودروسازی آمریکا تلاش می‌کنند برای منفعت خود در چین کار کنند و تصور می‌شود که چین می‌تواند منبع ارزان قیمتی برای صادرات وسایل نقلیه باشد.
شرکت کرایسلر چیزهایی از این نوع گفته است. جنرال موتورز بیوک مجللی را که برای نمایشگاه‌های اتومبیل چین ساخته شده بود به نمایش گذاشت، این خودرو به خوبی مورد توجه قرار گرفت و برخی تصور می‌کنند این خودرو می‌تواند در آمریکا موفقیت کسب کند حتی اگر در چین ساخته شود و به آمریکا فرستاده شود.
اما همه اینها حرف است. اکنون هیچ کس خودروهای چینی را به آمریکا وارد نمی‌کند. دیترویت اگر خودروهای ساخت چین را به آمریکا وارد کند در حالی که در حال تعطیل کردن کارخانه‌های خود در داخل است، با انتقاد اتحادیه کارگران خودروسازی و کنگره روبه‌رو می‌شود. شرکت فورد موتور دیر وارد بازار چین شد، اما با فروش هشت ماهه ۱۰۵۰۰۰ خودرو در حال رشد است. خودروهایی مثل فوکوس و فیستا به ثبت افزایش ۳۳درصدی فروش فورد کمک کرده‌اند. این شرکت به تازگی دومین کارخانه مونتاژ خود را در چین افتتاح کرده است. شرکت کرایسلر زود به چین وارد شد و با فروش هشت ماهه ۳۰۰ خودروی چهار در و ۶۳۵۰ چیپ، تضعیف شد.
در میان شرکت‌های خودروسازی خارجی که در چین تولید انبوه می‌کنند، شرکت‌های هیوندای و کیا قرار دارند که هر دو نسبت به سال گذشته 17درصد سقوط داشته‌اند.
شرکت دایملر (مرسدس) فروش هشت ماهه ۴۲۲۰ خودرو با افزایش کم تنها ۴درصد را تجربه کرده است.
شرکت بی‌ام‌وی در هشت ماهه اول 47درصد افزایش دارد و میزان فروش آن در چین مرسدس را تحت‌الشاع قرار می‌دهد.
اولین خودروساز خارجی در نظام کمونیستی چین آمریکن موتورز بود که با شرکت جیپ پکن در سال ۱۹۸۳ در این شهر سرمایه‌گذاری مشترک کرد. سپس شرکت کرایسلر آمریکن موتورز را خرید و بعد شرکت آلمانی دایملر شرکت کرایسلر را خرید که اکنون مشارکت دایملر و کرایسلر منحل شده است. شرکت جیپ پکن در سال ۱۹۹۵ با فروش ۲۶۰۰۰ خودرو به بالاترین حد فروش خود رسید اما بعد از آنکه بازار چین شکوفا شد کشش خود را از دست داد. شرکت کرایسلر نیز دیگر در چین جیپ تولید نمی‌کند.
اکنون شرکت کرایسلر در چین هیچ‌کاره است، اما احتمالا این وضع به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد. شرکت کرایسلر در دسامبر گذشته فیلیپ مورتاگ را برای اداره فعالیت‌ها در چین استخدام کرد. مورتاگ بسیار کارآمد است. او کار خود را با ساخت سپر شروع کرد و طی چند سال جنرال موتورز را به یک قدرت بزرگ در چین تبدیل نمود. اما چرا او جنرال موتورز را ترک کرد؟
گویا او با مدیریت جنرال موتورز در آسیا درگیر شده بود. شرکت‌های بسیار موفق تصور می‌کنند علت این کار این است که از شر ناکامی‌های مدیران آنها خلاص می‌شود و نه از موفقیت‌های آنها.
سپس مورتاگ به بزرگ‌ترین خودروساز چینی یعنی گروه اتومبیل شانگهای پیوست. این شرکت خودروسازی، درحال توسعه خط تولید خودرو و ساخت خودرو برای جنرال موتورز و وی‌دبلیو است. اکنون مورتاگ با شرکت کرایسلر جدید که به تازگی خصوصی شده است همکاری می‌کند.
قبل از اینکه مورتاگ به شرکت کرایسلر بیاید، سومین شرکت خودروسازی چین، یعنی شرکت مستقل چری اتومبیل با شرکت کرایسلر برای ساخت خودروی صادراتی برای این شرکت آمریکایی به توافق رسید. کسی نمی‌داند آیا مورتاگ از کار با شرکت چری خشنود خواهد بود یا خیر زیرا شرکت چری از نظر استانداردهای جهانی ضعیف است.
شرکت چری معامله‌ای با شرکت مالکوم بریکلین برای ساخت خودرو برای بازار آمریکا داشت که این معامله فسخ شد. زیرا یک خودروساز کره‌ای شرکت چری را متهم کرد که برخی از طرح‌های این شرکت را سرقت کرده است و یک فیلم ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد خودروی ساخت چری در آزمایش تصادف به شدت آسیب می‌بیند. تعجبی ندارد اگر مورتاگ با شانگهای اتومبیل، رقیب چری رابطه برقرار کند.